Zaloguj się

WIEDZA: transport i spedycja

Rozwój klastra a integracja żywnościowych łańcuchów dostaw

Gdy globalne rynki zaczynają być zdobywane przez niskokosztowych producentów i wzrasta poziom konkurencji, wskazuje się na dwa kluczowe podejścia, umożliwiające firmom stanie się bardziej konkurencyjnymi - łańcuchy dostaw i klastry regionalne. Celem niniejszego opracowania jest przedstawienie powiązań między rozwojem klastra a integracją łańcuchów dostaw w obszarze terytorialnym klastra. Określenie charakteru tych powiązań może być pomocne w kształtowaniu działań na rzecz rozwoju klastra, z uwzględnieniem roli procesów integracyjnych w łańcuchach dostaw. Przedstawione w pracy rozważania są oparte na krytycznym przeglądzie literatury przedmiotu oraz analizie przypadku inicjatywy klastrowej Doliny Ekologicznej Żywności.

Ocena i dobór optymalnych parametrów środków transportowych dla efektywnego zbioru słomy

Rosnące zobowiązania Polski wobec Unii Europejskiej narzucające coraz większy udział Odnawialnych Źródeł Energii (OZE) w ogólnym bilansie produkcji energii (7,5% do 2010 r. i 15% do 2020 r.) a także ograniczenia nałożone przez rozporządzenie Ministra Gospodarki z 14 sierpnia 2008 r. dotyczące wykorzystania biomasy leśnej na cele energetyczne, wymusiły potrzebę zainteresowania biomasą pozyskiwaną z rolnictwa. Wzrost zapotrzebowania na paliwa agro, a w szczególności na słomę jako głównego źródła paliw stałych, spowodował rozwój sektora energetycznego opartego na biomasie.

Organizacja transportu w wybranych branżach agrobiznesu

Transport obok magazynowania stanowi jedną z podstawowych działalności logistycznych. Transport w łańcuchu logistycznym stanowi ogniwo łączące dostawców surowców i materiałów, producentów półwyrobów i wyrobów gotowych, hurtowników i pośredników, punkty sprzedaży detalicznej i ostatecznych konsumentów. Na istotne znaczenie transportu w działalności przedsiębiorstwa wskazuje również udział kosztów transportu w kosztach całkowitych przedsiębiorstw. W firmach dystrybucyjnych udział ten może osiągnąć nawet 60%, z kolei w firmach produkcyjnych koszty transportu osiągają poziom od kilku do kilkunastu procent całkowitych kosztów działalności .

Analiza efektów zewnętrznych transportu biomasy

Rozwój odnawialnych źródeł energii w ostatnich latach jest efektem wzmożonego zainteresowania wielu państw i organizacji światowych ochroną środowiska przyrodniczego, które stanowi integralną część systemu bytowania człowieka. Środowisko to ulega nieustannym przemianom przy czym w dużej mierze sprawcą tych przemian jest człowiek i chęć zrealizowania jego nieograniczonych potrzeb. Wzmożona konsumpcja uruchamia coraz to nowsze procesy produkcyjne będące odpowiedzialne za wzrost zapotrzebowania na energię i zatruwanie środowiska. W Polsce od roku 2010 zużycie energii pierwotnej na jednego mieszkańca wzrosło ze 101,2 GJ do 113,9 GJ w roku 2010, przy czym łączne zużycie energii pierwotnej w Polsce w tym roku wyniosło 4351,8 PJ.

Specyfika logistyki biokomponentów

Zarządzanie logistyczne to planowanie, wdrażanie i kontrola działalności związanych z przepływem dóbr, informacji i środków finansowych, tak w obrębie przedsiębiorstwa, jak i pomiędzy firmami, ogniwami łańcucha dostaw. W ramach tak pojmowanego pojęcia należy przede można zwrócić uwagę na procesy logistyczne związane z zaopatrzeniem zakładów produkcyjnych w surowce, a następnie na dystrybucję wyrobów gotowych do odbiorców finalnych. Obok istnienia wielu ogniw tak postrzeganego łańcucha dostaw, na pierwszy plan w odniesieniu do biokomponentów wysuwa się transport. Tutaj należy zaznaczyć, że problematyka transportowa dotyka dwóch podstawowych obszarów: przewozy zbóż, jako surowców i biokomponentów, jako wyrobów gotowych. Oznacza to, że ze względu na specyfikę produktu logistycznego, powstają odrębne procesy transportowe. Zarówno, jeśli chodzi o wybór odpowiedniej gałęzi transportu, jak i też kwestie podejmowania decyzji dotyczących środków transportu, taboru. Biokomponenty są produkowane z surowców rolniczych, w przeważającej części ze zbóż. Dokonując transportu zbóż napotykamy na różnego rodzaju problemy, które z jednej strony wymagają ich zdefiniowania przed uruchomieniem poszczególnych przewozów a z drugiej strony jest ważne, aby mieć przygotowany gotowy plan rozwiązań do specyficznych dla rynku zbożowego sytuacji, powstających w trakcie transportu. Przede wszystkim proces transportu zbóż uwarunkowany jest od okresu żniwnego.

Wpływ czasów trwania sygnałów pomocniczych w sygnalizacji świetlnej na hamowanie pojazdów ciężkich

Drogowa sygnalizacja świetlna służy do sterowania ruchem pojazdów poprzez przekazywanie sygnałów kierującym. Interpretacja sygnału przez kierującego jest zależna od kształtu sygnału (np. strzałka, koło, symbol pieszego) oraz jego koloru i położenia na sygnalizatorze. Interpretacja kształtu sygnału jest dokonywana przez kierującego na etapie podejmowania decyzji o kierunku jazdy na skrzyżowaniu, podczas dojeżdżania do skrzyżowania. W bezpośredniej bliskości skrzyżowania kierujący podejmuje decyzję o przejechaniu przez skrzyżowanie na podstawie koloru i położenia na sygnalizatorze wyświetlanego sygnału (kształtu w przypadku sygnalizatorów dla autobusów i tramwajów). W zależności od wyświetlanego sygnału kierujący podejmuje decyzję o:

Problem optymalizacji tras w dystrybucji ładunków na obszarach zurbanizowanych

Transport towarów w miastach ma duży wpływ na efektywność gospodarki, jakość życia, dostępność i atrakcyjność społeczności lokalnej. Niestety na chwilę obecną tym zagadnieniom poświęca się niewiele uwagi w porównaniu do transportu pasażerskiego. Transport towarów stanowi z jednej strony główny czynnik umożliwiający rozwój większości działań gospodarczych i społecznych zachodzących w obszarach miejskich, co związane jest zarówno z zaopatrzeniem sklepów oraz miejsc pracy i wypoczynku, jak i z gospodarką odpadami.

Konteneryzacja a zmiana układu stacji przeładunkowych

Kiedy w 1830 r. uruchomiono pierwszą linię kolejową dopatrywano się problemów z załadunkiem i rozładunkiem towarów sztukowych. Wcześniejsze rozwiązania z użyciem kolejek konnych związane były z przewozami węgla, stąd od XVIII wieku były znane wagony koleby oraz pierwowzory tzw. wagonów kubłowych.

Subskrybuj to źródło RSS