Zaloguj się

WIEDZA: transport i spedycja

Zróżnicowanie polityki opłat za korzystanie z infrastruktury portów lotniczych

Transport lotniczy należy do branż infrastrukturalnych, w których zasady dostępu do infrastruktury są przedmiotem wielu dyskusji, badań i regulacji rynkowych. W pracach poświęconych tematyce regulacji spotykamy się ze stwierdzeniem, że wybór sposobu i zakresu regulacji danej branży zależy, a w zasadzie powinien zależeć, od celów jakim ta regulacja ma służyć.

Pomiar zrównoważonego transportu w ocenie zielonego łańcucha dostaw

Zwiększający się stopień złożoności procesów biznesowych, jak również kompleksowość stosunków rynkowych związanych między innymi z: globalizacją i rozwojem łańcuchów dostaw, zróżnicowaniem produktów, zwiększającym się wolumenem produktów pochodzących z różnych stron świata oraz coraz bardziej świadomy konsument, wymaga wprowadzania zmian w koncepcji zarządzania łańcuchem dostaw, także w jego konstrukcji.

Zastosowanie zmodyfikowanego algorytmu symulowanego wyżarzania do określenia kierunków rozwoju sieci transportowej

Sieć transportowa to układ połączeń na danym obszarze ukształtowany pomiędzy skupiskami ludności w wyniku interakcji czynników ekonomicznych i społecznych oraz środowiska naturalnego. Obecna postać sieci transportowej jest wynikiem długotrwałego rozwoju, który rozpoczął się w początkach osadnictwa na danym obszarze.

O pewnym podejściu do modelowania procesów transportowych

Badanie rzeczywistych procesów transportowych wymaga uwzględnienia takich elementów systemu transportowego jak:
- sieci: drogowa, kolejowa, lotnicza i inne,
- tabor (samochody, autobusy, pociągi, samoloty),
- stacje obsługi ruchu towarowego i pasażerskiego,
- urządzenia zabezpieczenia ruchu (znaki drogowe, sygnalizacja świetlna) wraz z przepisami bezpieczeństwa i kontroli ruchu
- oraz tzw. "załoga systemu".

Analiza zagadnienia projektowania lądowych terminali przeładunkowych dla transportu intermodalnego

W zakresie tematyki przewozów intermodalnych wyróżnić można dwie składowe infrastruktury. Pierwsza z nich to infrastruktura liniowa, w obrębie której wyróżnia się linie kolejowe oraz drogi kołowe. Druga z kolei to infrastruktura punktowa, której głównym elementem są terminale przeładunkowe. Podzielić je można na portowe, będące punktem styku gałęzi transportu morskiego z kolejowym oraz terminale lądowe, stanowiące punkt styku gałęzi transportu kolejowego oraz drogowego.

Heurystyki generowania tras kompletacji

Współcześnie, szeroko rozwinięty handel elektroniczny i systemy sprzedażowe umożliwiają klientom zamawianie oraz zakup produktów, dóbr i usług z wykorzystaniem m.in. telefonów komórkowych czy komputerów przenośnych za pośrednictwem Internetu. To powoduje, że proces ten jest znacząco skracany, a rezultatem tego klienci oczekują równie sprawnej i szybkiej dostawy zakupionego dobra. Niesie to ze sobą konieczność utrzymywania wysokiej efektywności całych łańcuchów dostaw i systemów dystrybucji. W każdym z takich systemów i łańcuchów obiekty logistyczne odgrywają bardzo istotną rolę, gdyż pełnią funkcję spajających je ogniw, determinując tym samym ich efektywność i wydajność. Dla większości ze wspomnianych obiektów podstawową funkcją i zadaniem związanym z obsługą klientów jest realizacja procesu kompletacji, czyli konstruowania niejednorodnych jednostek ładunkowych z dostępnego w obiekcie asortymentu, na podstawie informacji o zapotrzebowaniu klientów. W przypadku procesu kompletacji, jej najbardziej czasochłonnym etapem jest przemieszczanie się pracowników kompletujących pomiędzy miejscami pobrań artykułów. Czynności te mogą przekraczać nawet 55% całego czasu poświęcanego na tego typu procesy. Wobec tego w celu poprawy wydajności i zwiększenia efektywności kompletacji w punktowych elementach łańcuchów dostaw i systemów dystrybucji dąży się do skrócenia czasu przemieszczania pracowników w strefie kompletacji. To z kolei jest ściśle związane ze skróceniem długości dróg pokonywanych w tej strefie. Poszukuje się zatem takich metod generowania tras kompletacyjnych, dla których możliwe będzie zminimalizowanie ich długości lub co najmniej znaczne ich ograniczenie.

Strategiczna Karta Wyników w doskonaleniu procesu zarządzania przedsiębiorstwem transportowym

Obecnie sektor przewozów pasażerskich stawia coraz wyższe wymagania przedsiębiorstwom świadczącym usługi transportowe. Rosnąca konkurencja, niekorzystne zmiany w otoczeniu (np. wprowadzenie dodatkowych opłat wynikających z sukcesywnego wprowadzania regulacji UE), jak również wzrastające oczekiwania klientów względem wykorzystywanej infrastruktury (dotyczy to zarówno pojazdów jak i miejsc postojowych – dworce, przystanki), świadczonych usług dodatkowych (dostępność Wi-Fi, elektroniczny bilet), jak i realizacji podstawowych postulatów transportowych (czas podróży, wygoda, koszt i bezpieczeństwo) wymuszają na przedsiębiorstwach transportowych dążenie do sprawności organizacyjnej. Jednocześnie, przedsiębiorstwa transportowe zmagają się obecnie z wieloma problemami w obszarze oceny poziomu realizacji podstawowych procesów w odniesieniu do przyjętych celów strategicznych organizacji.

Organizacyjne, techniczne i ekonomiczne aspekty przewozu ładunków skonteneryzowanych - wybrane zagadnienia

Globalizacja w handlu światowym, wydłużanie się odległości przestrzenno-czasowej między producentami towarów i finalnymi odbiorcami w miejscach konsumpcji, powoduje wprowadzanie takich rozwiązań w globalnych łańcuchach dostaw, które zapewniają minimalizację kosztów logistycznych. Odnosi się to zarówno do kosztów samego transportu, jak również do całościowych kosztów związanych z dostawą. Z punktu widzenia funkcjonowania przedsiębiorstw niemniej ważny jest czas w jakim towar zostanie dostarczony do odbiorcy, stąd konieczność zastosowania takich rozwiązań, które optymalizują zarówno koszty jak i czas dostawy.

Subskrybuj to źródło RSS