Zaloguj się

WIEDZA: transport i spedycja

Ile kryzysów potrzeba do skrócenia łańcuchów dostaw?

Ponad 156 tys. europejskich firm polega na dostawcach z Rosji lub Ukrainy. To o 11 tys. mniej przedsiębiorstw niż tych uzależnionych od dostaw wyłącznie z regionu Szanghaju. Postępująca zależność Europy od Chin sprawia, że globalny szok gospodarczy wywołany wojną na Ukrainie może być tylko preludium do kolejnej katastrofy, jeśli firmy nie podejmą realnych kroków w kierunku skracania łańcuchów dostaw. Dane pokazują, że biznes nie ma na to ochoty, ale jeśli już zwróci się ku Europie, to Polska ma szansę stać się zapleczem logistycznym i produkcyjnym Starego Kontynentu. Mamy bardzo konkurencyjne koszty pracy w przemyśle i logistyce, wykształcone kadry, galopujący rynek magazynowy, położenie blisko rynków zbytu i kilka innych atutów.

Smart city, czyli sklepy bez klientów i ulice bez samochodów

Wraz z rozwojem internetu, obserwujemy kolejne zmiany, zmierzające ku temu, by poprawić nasz komfort życia. W przeważającej mierze dotyczą przeniesienia podstawowych czynności do wirtualnego świata. „Czarny łabędź” w postaci pandemii trwającej od marca 2020 r. i wprowadzane lokalnie lockdowny spowodowały duże ograniczenia w codziennym funkcjonowaniu, również w obszarze tradycyjnych metod dostarczania towarów i usług na całym świecie. Tym samym w nieoceniony sposób przyspieszyły automatyzację i cyfryzację tego sektora, a także rozwój przydatnych technologii, takich jak blockchain. Czy czeka na życie bez wychodzenia z domu? Komentuje Karol Frankowski, Leasing Manager, Hines Polska Sp. z o.o.

300 tys. samochodów w pełni elektrycznych w Polsce za trzy lata

Flota samochodów całkowicie elektrycznych w Polsce, pomimo trudnej sytuacji na polskim i europejskim rynku motoryzacyjnym, w ciągu trzech kolejnych lat powiększy się ponad 14-krotnie, z 20 tys. do 290 tys. Udział pojazdów zeroemisyjnych w sprzedaży wszystkich nowych pojazdów osobowych może przekroczyć 10% już w 2024 r. – wynika z najnowszej edycji raportu „Polish EV Outlook”, opracowanego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA).

Wojna uderza w łańcuchy dostaw. Transport drogowy już sparaliżowany

W Polsce załamał się już rynek transportu drogowego, wiele ciężarówek stoi, bo obywatele Ukrainy, którzy pracowali w Polsce, pojechali na wojnę. W konsekwencji załamuje się drogowy łańcuch dostaw. Wyłączenie eksportu na rynki Ukrainy, Białorusi i Rosji bezpośrednio wpływa na zaprzestanie lub spowolnienie produkcji w wielu fabrykach, a to z kolei powoduje mniejsze zapotrzebowanie na surowce do produkcji – komentuje dr Izabella Tymińska ekspert handlu zagranicznego.

Prawidłowe serwisowanie pojazdów szynowych

W Polsce mamy do czynienia z różnymi pojazdami poruszającymi się po szynach. Są to zarówno pojazdy transportujące surowce i towary (na przykład pociągi towarowe), jak i ludzi (tramwaje, pociągi osobowe). Nie należy zapominać przy tym również o pojazdach remontowo-naprawczych, które również poruszają się po torach. Aby zapewnić im długotrwałą zdolność do pracy, należy w efektywny i skuteczny sposób je serwisować.

Subskrybuj to źródło RSS