Zaloguj się

WIEDZA: transport i spedycja

Modelowa ocena przepustowości pasażerskiej portu lotniczego po integracji polski z unią europejską

Streszczenie: Port lotniczy jest to lotnisko użytku publicznego przeznaczone do wykonywania lotów handlowych. Składa się z dwóch części: lotniczej - służącej głównie do obsługi samolotów i pasażerskiej - przeznaczonej głównie do obsługi pasażerów. Port lotniczy obsługuje strumienie samolotów lądujących i startujących jak również potoki pasażerów (odlatujących, przylatujących i transferowych. Modelowa analiza procesu obsługi pasażerów jest dobrym narzędziem do wyznaczania przepustowości części pasażerskiej lotniska.

Uwarunkowania bezpieczeństwa transportu drogowego w regionie zachodniopomorskim

W materiale przedstawiono uwarunkowania mające wpływ na podniesienie poziomu bezpieczeństwa w transporcie drogowym i kolejowym. Wśród nich wymieniono konieczność poprawy stanu infrastruktury, z uwzględnieniem stosowanych rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz modernizacji sieci kolejowej. Omówiono również działania w zakresie podnoszenia świadomości uczestników ruchu oraz edukacji.

Zapewnienie bezpieczeństwa informacji w procesach naukowo-badawczych realizowanych przez jednostki badawczo-rozwojowe sektora transportu drogowego

Artykuł porusza nowatorską problematykę związaną z zapewnieniem bezpieczeństwa informacji w procesach naukowo-badawczych realizowanych przez jednostki badawczo-rozwojowe działające na rzecz transportu. Obecnie informacje traktowane są jako aktywa i dlatego wymagają odpowiedniej ochrony. Jednostki badawczo-rozwojowe, jako podmioty ustawowo zobligowane do prowadzenia badań naukowych i prac rozwojowych, powinny zapewnić dostępność, poufność i integralność wyników przekazywanych do praktycznego zastosowania w transporcie.

Projekt flavia - ważny korytarz transportowy dla europy południowo-wschodniej

Większość potoków towarowych w Europie koncentruje się wokół Europy Zachodniej oraz Włoch jako największych i najbogatszych rynków zbytu. Jednak akcesja do UE oraz rozwój krajów zlokalizowanych w południowo-wschodniej części kontynentu spowodowała pojawienie się nowych rynków i wyłonienie nowych potoków towarowych. Większość przewozów towarowych pomiędzy omawianymi rejonami jest realizowana przy wykorzystaniu transportu drogowego. Dodatkowo istnieje szereg barier ograniczających wykorzystanie alternatywnych dla przewozów drogowych gałęzi transportu, szczególnie drogowo-kolejowych. W odpowiedzi na tą sytuację rozpoczęto realizację projektu Flavia pozwalającego na umocnienie oraz skoordynowanie wymiany towarowej oraz procesów transportowych pomiędzy krajami Europy Centralnej, a Europy Południowo-Wschodniej.

Analiza konkurencyjności przedsiębiorstw spedycyjno -przewozowych w polsce i w niemczech

W pracy przedstawiono problematykę wpływu jakości infrastruktury drogowej na wyniki rentowności eksploatacji pojazdów członowych (zestawów naczepowych) w Polsce i w Niemczech oraz wynikające z tego różnice wydajności w pracy przywozowej tożsamych środków transportowych do przewozu identycznych ładunków. W opracowaniu podjęto próbę analizy wpływu regulacji prawno-adminstracyjnej dotyczącej dopuszczalnej masy całkowitej pojazdów oraz nacisków na osie dla zestawów naczepowych w obu krajach a następnie przeprowadzono wnioskowanie dotyczące optymalizacji załadunku w świetle tychże przepisów oraz rentowności tak realizowanego przewozu. W efekcie możliwe stało się wnioskowanie o konkurencyjności w tym aspekcie działalności przedsiębiorstw polskich i niemieckich.

Problemy usuwania pyłu z filtrów powietrza silników spalinowych pojazdów specjalnych

Scharakteryzowano systemy filtracji powietrza wlotowego pojazdów eksploatowanych w warunkach dużego zapylenia powietrza. Wyjaśniono celowość bieżącego usuwania z osadnika zatrzymanego przez cyklony pyłu. Scharakteryzowano ejekcyjny system odsysania pyłu z osadnika odpylacza bezwładnościowego. Przedstawiono wpływ stopnia odsysania m na charakterystyki skuteczności i oporu przepływu odpylaczy bezwładnościowych. Przeanalizowano przyczyny mniejszej skuteczności odpylania multicyklonu, niż pojedynczych cyklonów, z których jest on zbudowany. Opracowano metodykę badań eksperymentalnych równomierności odsysania pyłu z pojedynczych cyklonów multicyklonu.
Subskrybuj to źródło RSS