Zaloguj się

WIEDZA: transport i spedycja

Dekarbonizacja w transporcie morskim. Fikcja czy realny postęp?

W styczniu 2023 r. wszyscy armatorzy eksploatujący statki handlowe będą musieli wystawiać swoim jednostkom swoisty paszport: wskaźnik efektywności energetycznej IMO EEXI (International Maritime Organisation Existing Index). Dzisiaj ponad 75% wszystkich zbiornikowców, masowców i kontenerowców nie będzie spełniało wymagań określonych przez Międzynarodową Organizację Morską[1].

„Ostatnia mila dla e-commerce” – najnowszy raport PITD już do pobrania

Polski Instytut Transportu Drogowego wraz z OTIMO i Last Mile Experts opublikował raport „Ostatnia mila dla e-commerce”. Publikacja odpowiada na wiele pytań dotyczących problemów i wyzwań końcowego procesu dostawy dla e-commerce. Opracowanie odnosi się do dostaw OOH, branży kurierskiej, rosnących problemów z umieszczeniem automatów paczkowych w przestrzeni publicznej, optymalizacji procesów, ekologicznego wymiaru transportu i jego wpływu na globalne ocieplenie.

Potencjał rynku ładowania pojazdów elektrycznych

Wartość globalnego rynku stacji ładowania pojazdów elektrycznych wzrośnie z 17,6 mld USD w 2021 roku do 111,9 mld USD w 2028 roku, co oznacza średnie roczne tempo wzrostu na poziomie 30,3% - wynika z najnowszego raportu Fortune Business Insights. To obecnie najszybciej rosnący segment branży współdzielonej mobilności, który stwarza ogromne możliwości dla potencjalnych inwestorów, uważa Paulius Insoda, CEO w NFQ Technologies, międzynarodowej firmie IT pomagającej globalnym markom w tworzeniu innowacji, która niedawno otworzyła swój polski oddział w Krakowie.

Zakończenie sprzedaży zanieczyszczających ciężarówek do 2035 roku warunkiem poprowadzenia transportu ciężarowego w Polsce ku zerowej emisji dwutlenku węgla

Samochody ciężarowe i autobusy stanowią zaledwie 4% wszystkich pojazdów, ale odpowiadają za 34% CO2 emitowanego przez transport drogowy w Polsce. Podczas gdy Unia Europejska przygotowuje się do prezentacji nowych norm emisji dla pojazdów ciężarowych w listopadzie, nowa analiza pokazuje, że jeśli – zgodnie ze zobowiązaniem dotyczącym zerowych emisji netto – pojazdy spalinowe mają zniknąć z dróg do roku 2050, sprzedaż ciężarówek z silnikami diesla musi zakończyć się w 2035 roku.

Wymuszona rewolucja elektromobilności w lekkiej logistyce UE może się nie udać

Długa lista wątpliwości i zagrożeń, towarzysząca pomysłowi wymiany nawet 30 mln lekkiej floty dostawczej w UE, spędza sen z powiek firmom logistycz- nym, choć większość z nich kibicuje elektromobilnej transformacji. Wąskie gardła widać zarówno w tempie, jak i skali planowanych zmian, wysokich kosztach pojazdów, tragicznie niskim tempie rozwoju infrastruktury do ładowania, braku rozwiązań przejściowych oraz społecznych i klimatycznych skutkach przepisów. Sprawę dodatkowo komplikują niedobory mikroprocesorów, których pojazdy elektryczne potrzebują dwa razy więcej niż ich spalinowe odpowiedniki, a także kwestia baterii, która realnie uzależnia transformację w Unii od dostaw z Chin, kontrolujących nawet 80% globalnego rynku akumulatorów litowo-jonowych.

Czy branża zatrzyma się w rozwoju przez drożejące przesyłki kurierskie?

Dla Polski 2020 rok okazał się rekordowy pod względem liczby nadanych przesyłek. Podobnie w statystykach uplasował się 2021, pomimo pandemii i trwających obostrzeń. Jednak to, co przyniosły branży pierwsze miesiące bieżącego roku, nie jest tym, czego spodziewali się analitycy – kiedy niemalże opadła mgła po koronawirusowych potyczkach, świat zobaczył zgliszcza wojny i szybujące w górę ceny surowców. Jak ta sytuacja odbije się na branży kurierskiej oraz ściśle z nią związanej branży e-commerce?

Elektryczność – przyszłością transportu? Wnioski z konferencji transportowego obserwatorium badawczego

Analizując trendy w rozwoju transportu, a także mając na uwadze założenia dokumentów programowych wydawanych przez Komisję Europejską, wydaje się, że odpowiedź na pytanie zadane w tytule artykułu nie może być inne jak: TAK – elektryczność jest przyszłością transportu. Dotyczy to zarówno transportu indywidualnego, zbiorowego, jak i towarowego. Niewątpliwie pojazdy elektryczne mają zalety i wady. Są ich zagorzali zwolennicy oraz osoby, których nic nie jest w stanie przekonać. Producenci zaczęli prześcigać się w projektowaniu zarówno zewnętrznych, jak i wewnętrznych ich elementów. Można poniekąd powiedzieć, że zaczął się „wyścig zbrojeń elektrycznych” w transporcie.

Subskrybuj to źródło RSS