Zaloguj się

WIEDZA: transport i spedycja

Przewozy promowe w basenie morza bałtyckiego ze szczególnym uwzględnieniem autostrady morskiej świnoujście - ystad

W publikacji przedstawiono wyniki analizy przewozów promowych w basenie Morza Bałtyckiego ze szczególnym uwzględnieniem autostrady morskiej Świnoujście - Ystad jako elementu Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego CETC ROUTE 65. Scharakteryzowano przedsiębiorstwa konkurujące na rynku przewozów promowych na Bałtyku. Zaprezentowano potencjał przewozowy, charakterystyki promów morskich eksploatowanych przez przedsiębiorstwa żeglugowe oraz infrastrukturę Bazy Promów Morskich w Świnoujściu. Na podstawie danych statystycznych dokonano oceny wielkości przewozów osób, ładunków i środków transportu, wskazując trendy rozwojowe w tym zakresie.1

Metody syntezy i realizacji specjalizowanych sterowników ruchu drogowego w strukturach reprogramowalnych

Kluczowe zadanie w systemach sterowania ruchem drogowym pełnią sterowniki lokalne ruchu drogowego. Obecnie stosowane sterowniki są urządzeniami mikroprocesorowymi, realizującymi zaawansowane algorytmy sterowania zarówno lokalnego jak i obszarowego. W artykule przedstawiono argumentację na rzecz stosowania w tego typu urządzeniach rozwiązań sprzętowych, układów reprogramowalnych oraz wady i zalety tego typu realizacji. Przedstawiono proponowaną metodę realizacji i syntezy lokalnych sterowników ruchu drogowego w postaci specjalizowanych jednoukładowych urządzeń sprzętowych. Dzięki czemu, poza niezawodnością urządzeń, znacznie wrasta ich szybkość przetwarzania. Pozwala to na implementację dodatkowych funkcjonalności dostępnych dotychczas w klasycznych sterownikach jedynie jako oddzielne moduły.

Symulacyjna analiza zależności między poważnym incydentem a wypadkiem w ruchu lotniczym

Streszczenie: Międzynarodowe organizacje lotnicze nakładają na Polskę obowiązek określenia tzw. dopuszczalnego poziomu ryzyka dla wypadków w ruchu lotniczym. Wyznaczenie tej wielkości wymaga posiadania danych statystycznych o wypadkach. Te jednak w ostatnich latach nie występują, albo liczność próbki jest niewystarczająca. W niniejszym artykule zasygnalizowano metodę polegającą na prognozowaniu liczby wypadków na podstawie posiadanych informacji o incydentach lotniczych. Metoda ta może być skuteczna i efektywna gdy istnieje jakaś regularna zależność między poważnym incydentem a wypadkiem lotniczym.

Potencjał trójmiejskich centr logistycznych oraz pomorskich portów szansą rozwoju gospodarczego białorusi

Istnieje szansa rozwoju gospodarki Białorusi poprzez perspektywę eksportu produktów wyprodukowanych w specjalnych wolnych strefach ekonomicznych w Grodnie i Brześciu z portów Trójmiasta przez sprawne skomunikowanie Gdańska i Gdyni linią kolejową polskiej szerokości. Przedsięwzięcie to jest możliwe do realizacji ale pod warunkiem dobrego wykorzystania infrastruktury gdańskiego i gdyńskiego portu oraz centrów logistycznych Trójmiasta dostosowane do możliwości białoruskiego zaplecza logistycznego ulokowanego w wybranych rejonach logistycznych Białorusi.

Systemy zasilania rezerwowego urządzeń sterowania ruchem kolejowym

Ryzyko wystąpienia awarii zasilania we współczesnej gospodarce produkcyjnej i usługowej, urzędach i instytucjach publicznych jest bardzo duże. Także transport kolejowy nie może funkcjonować bez systemów zasilania awaryjnego. Ochrona urządzeń sterowania ruchem kolejowym (srk) przed awariami zasilania zapewnia bezpieczeństwo ludziom i zapobiega przed zniszczeniami obiektów infrastruktury kolejowej. Z tego powodu istnieje duże zapotrzebowanie na budowę i rozwój nowoczesnych systemów bezprzerwowego zasilania rezerwowego zarówno stacyjnych urządzeń srk, jak i urządzeń występujących w samoczynnych blokadach liniowych.
Subskrybuj to źródło RSS