Zaloguj się

WIEDZA: transport i spedycja

W tunelach drogowych i obiektach metra”

W artykule przedstawiono działania Polski w zakresie tworzenia norm i wytycznych zharmonizowanych z dyrektywami UE zapewniającymi bezpieczeństwo użytkowników obiektów metra oraz tuneli komunikacyjnych. Omówiono podstawowe kierunki działań UE w tworzeniu bezpiecznych warunków użytkowania tych obiektów. Szczególną uwagę zwrócono na zapewnienie bezpieczeństwa pożarowego w trakcie projektowania, budowy i przebudowy tuneli i obiektów metra. W podsumowaniu zaprezentowano propozycje autorów zmierzające do poprawy obecnej sytuacji.

Wybór metody prognozowania przewozów na linii szybkiego ruchu

Streszczenie: Przygotowanie prognozy potoków, które przemieszczać się będą pociągami Kolei Dużych Prędkości w Polsce stanowi kluczowy element programu ich uruchomienia. W referacie syntetycznie opisano podejście metodyczne w zakresie prognozowania przewozów pasażerskich dla nowo budowanej infrastruktury kolejowej. Przedstawiono krótki przegląd metod zastosowanych przez koleje francuskie i hiszpańskie w trakcie realizacji programów TGV oraz AVE w ich krajach, a także - w ostatnim okresie - przez koleje koreańskie (projekt KTX). Na powyższej podstawie zaproponowano metodę dla warunków polskich oraz zilustrowano ją przykładem obliczeniowym dla relacji Warszawa - Wrocław.

Założenia algorytmu fuzji danych w radarowym systemie kontroli ruchu morskiego

Streszczenie: Rozwój na początku obecnego wieku nowych technologii w radiolokacji morskiej, w szczególności radarów pracujących na fali ciągłej z modulacją częstotliwościową (FMCW), możliwości prezentacji i powiększenia wybranych części radarowego sygnału wizyjnego na elektronicznej mapie nawigacyjnej (ENC) spełniającej standard systemu obrazowania elektronicznych map i informacji nawigacyjnych (ECDIS) oraz w zakresie techniki termowizyjnej, a także wdrożenie nowego systemu automatycznej wymiany informacji w relacji statek - stacja brzegowa, stwarzają nowe możliwości kontroli ruchu morskiego. Referat prezentuje założenia algorytmu fuzji danych w brzegowym systemie kontroli ruchu morskiego prezentującym dane na monitorze ECDIS i wyposażonym w: urządzenia radarowe pracujące impulsowo i na fali ciągłej, stację brzegową systemu automatycznej identyfikacji (AIS) i kamerę termowizyjną.

Logistyczny model morskiego portu handlowego

W pracy zaprezentowano próbę modelowania morskiego portu handlowego za pomocą metod analitycznych z wykorzystaniem metodologii analizy systemowej. Prezentowany model dotyczy dużego przedsiębiorstwa portowego, traktowanego jako wielki system społeczno-ekonomiczno-gospodarczy. Zgodnie z zasadami analizy systemowej badany system został zdekomponowany na dwa rozłączne podsystemy, dla których kolejno zbudowano jakościowy model identyfikacyjny i ilościowy model decyzyjny. Przy tworzeniu obu modeli posłużono się elementarnym aparatem logiki, topologii i algebry matematycznej. Docelowy model decyzyjny może być podstawą optymalizacji sterowania (zarządzania) przedsiębiorstwem portowym zarówno na szczeblu strategicznym, jak też na poziomie operacyjnym.

Poprawa efektywności transportu nienormatywnego obsługującego farmy wiatrowe w polsce

Na tym tle pokazano uwarunkowania techniczne i organizacyjne transportu nienormatywnego turbin wiatrowych. Autorzy przeanalizowali istniejące przewozy i wskazano możliwości usprawnienia tych przewozów. W szczególności, pokazano metodologię wyznaczania nienormatywnych intermodalnych korytarzy transportowych do i z farm wiatrowych. Artykuł kończą autorskie wnioski określające strategiczne wskazówki rozwoju przewozów nienormatywnych w Polsce.

Komputerowe narzędzie wspomagające analizę lokalizacji stacji obserwacyjnych rejonów morskich

Kluczowym elementem każdej analizy sytuacji na podstawie różnych źródeł informacji pochodzących z różnych źródeł są dane. Wszędzie tam, gdzie uzyskiwane dane nie są ani dokładne, ani stuprocentowo pewne, metody oparte na teorii zbiorów rozmytych, które to do swojej budowy takich danych nie potrzebują, mogą znaleźć praktyczne zastosowanie. Rozmieszczenie stacji obserwacyjnych w taki sposób, aby prawdopodobieństwo wykrycia dowolnego obiektu w dowolnym miejscu było większe od zadanej wartości progowej, jest zadaniem optymalizacyjnym. Sformułowanie, metoda rozwiązania powyższego zadania oraz prototyp środowiska komputerowego zostały przedstawione w prezentowanym artykule.
Subskrybuj to źródło RSS