Zaloguj się

WIEDZA: pozostałe zagadnienia

Teksturowanie laserowe wałka rozrządu silnika spalinowego

W artykule przedstawiono metodykę i wyniki badań teksturowania laserowego warstwy wierzchniej wałka rozrządu tłokowego silnika spalinowego, wykonanego ze stali stopowej 41Cr. Obróbkę laserową przeprowadzono za pomocą lasera Nd: YAG o długości fali promieniowania laserowego λ=1064 nm. Zastosowanie ablacyjnej mikroobróbki laserowej w newralgicznych strefach wałka rozrządu miało na celu wytworzenie odpowiedniej tekstury powierzchni z mikrozasobnikami olejowymi w kształcie półczasz kulistych.

Modelowanie czasów wykonania robót budowlanych z wykorzystaniem wnioskowania rozmytego

Podczas realizacji budowy, na czasy wykonania poszczególnych robót wpływają różne czynniki. Dlatego, czasy wykonania robót oszacowane w etapie planowania budowy mają charakter niepewny. W referacie założono, że ta niepewność nie jest spowodowana brakiem wiedzy, lecz przedstawia pewien rozrzut możliwych czasów wykonania danej roboty. Opisano metodę rozmytego modelowania czasów wykonania robót budowlanych na podstawie niepewnych danych charakteryzujących warunki realizacji budowy. W opisanej metodzie wykorzystano wnioskowanie rozmyte oraz powiązanie pomiędzy rozkładem prawdopodobieństwa i rozkładem możliwości. Podano również przykład wykorzystania opisanej metody dla oszacowania rozmytego czasu wykonania roboty budowlanej.

Rail irregularities identification with use of inverted parametric models

Abstract: The paper presents an application of the loading force identification method based on inversion of regressive parametric models to the reconstruction of rail irregularities. The irregularities are identified from the accelerations of vibrations signals measured on the axel boxes of the car during its ride. In the article both numerical and experimental verification of the method are shown.

Wpływ czynników agresywnych na destrukcję polimerowych powłok ochronnych

W artykule przedstawiono wyniki badań destrukcji powłok epoksydowych, poddanych oddziaływaniu promieniowania ultrafioletowego lub wodnych 20% roztworów: chlorku sodu, kwasu siarkowego, wodorotlenku potasu. Badania rentgenograficzne i spektroskopowe w podczerwieni udokumentowały znaczne utlenienie powierzchni starzonych powłok, świadczące o ich destrukcji chemicznej.

Wymagania stawiane okrętowym systemom zarządzania energią

Okrętowe systemy zarządzania energią (EMS) stają się standardem i zastępują powoli systemy zarządzania mocą (PMS). Związane jest to z upowszechnianiem się okrętowych układów napędowych z przekładnią elektryczną oraz silnie rozwijanymi tego typu systemami przemysłowymi. Zabezpieczają nie tylko przed wystąpieniem zaników napięcia w sieci, ale redukują koszty wytwarzania energii elektrycznej, filtrują alarmy, wspomagają proces kontroli i nadzoru operatora, posiadają narzędzia diagnostyczne, pozwalają na wizualizację i archiwizowanie parametrów pracy systemu. W artykule przedstawiono wymagania stawiane okrętowym systemom, ich specyfice, parametrom. Podjęto próbę określenia ich dalszego rozwoju, w tym zabezpieczeń przed błędami, nieautoryzowanym dostępem, odpornością na zakłócenia oraz wirusy komputerowe.
Subskrybuj to źródło RSS