Zaloguj się

WIEDZA: pozostałe zagadnienia

Ocena dokładności określania osi toru kolejowego na drodze pomiarów satelitarnych

W 2009 roku na Politechnice Gdańskiej rozpoczęto badania nad wykorzystaniem serwisu pomiarów fazowych NAVGEO aktywnej sieci geodezyjnej ASG-EUPOS dla przeprowadzania ciągłych pomiarów przebiegu trasu kolejowej. Celem kontynuowanych badań jest próba oceny możliwości zastosowania pomiarów fazowych GNSS, realizowanych przez kilka odbiorników, dla projektowania oraz inwentaryzacji toru kolejowego. Do oceny dokładności określenia osi toru wyznaczono wartości odchyleń poprzecznych pozycji (ang.: XTE - cross track error) od kierunku zasadniczego. Zmienną XTE poddano metodom analizy sygnałowej (filtracji dolnoprzepustowej Czebyszewa i szybkiej transformacji Fouriera) w celu wyeliminowania wpływu przypadkowych błędów pomiarowych i uzyskania współrzędnych reprezentujących rzeczywisty kształt toru.

Pojemności lotniska

Streszczenie: Zasady ICAO - RNP (Required Navigation Performance) umożliwiają poprawę dokładności pozycjonowania statku powietrznego w przestrzeni oraz poprawę minimów separacji co prowadzić może do wzrostu pojemności części lotniczej lotniska i przestrzeni wokół lotniska. W pracy analizowane są wartości odnoszące się do dokładności wyznaczenia pozycji z użyciem systemów GNSS / EGNOS oraz spełnienie kryteriów określonych w procedurach certyfikacji w kontekście wpływu na wzrost pojemności lotniska poprzez zastosowanie mniejszych separacji pomiędzy statkami powietrznymi. W roku 2010 EGNOS stanie się operacyjnym systemem wspomagającym GPS i pozwoli na implementację dokładności wyznaczania pozycji lepszej niż RNP-0.3. Metody wypracowane w ramach prowadzonych badań, pozwolą na przygotowanie analiz wzrostu przepustowości portu lotniczego wykonanych z użyciem opracowanej metodologii.

Regulacja prędkości obrotowej silnika w samochodzie elektrycznym w aspekcie minimalizacji przepięć

W artykule dokonano przeglądu możliwych metod regulacji prędkości obrotowej silników elektrycznych stosowanych w samochodach elektrycznych. Omówiono przepięcia powstające wskutek komutacji w obwodzie silnika. Dokonano analizy przepięć i metod ich redukcji towarzyszących procesowi załączania, wyłączania i regulacji prędkości silnika. Przedstawiono rozwiązania stosowane przez kilku producentów i omówiono sposoby poprawy istniejących rozwiązań.

Słyszalność sygnałów ostrzegawczych emitowanych przez pojazdy uprzywilejowane

W artykule przedstawiono wybrane wyniki badań słyszalności sygnałów ostrzegawczych emitowanych przez pojazd uprzywilejowany w odniesieniu do poziomu tła akustycznego generowanego przez system audio w samochodzie. Badania przeprowadzono dla powszechnie stosowanego w obecnie eksploatowanych ambulansach urządzenia rozgłoszeniowo alarmowego typu ZURA PS-100R. Na podstawie analizy widma akustycznego wewnątrz badanego pojazdu określono poziom hałasu tła, powyżej którego sygnał ostrzegawczy jest niesłyszalny dla kierującego pojazdem.

Zautomatyzowanie procesu wyznaczania pozycji w nawigacji radarowej - aplikacja

Wyznaczanie pozycji na podstawie obserwacji radarowych charakteryzuje się autonomicznością. Wszelkie dane, odczytywane parametry, niezbędne do otrzymania pozycji zawarte są w zobrazowaniu radarowym. Zautomatyzowanie procesu nawigacji radarowej wymaga cyfrowego przetwarzania i obróbki tego zobrazowania. Rozwój technologii w przetwarzaniu sygnałów umożliwia wykonanie tego zadania a także pozwala na zautomatyzowanie całego procesu. Artykuł przedstawia propozycję (w postaci aplikacji komputerowej) automatyzacji procesu wyznaczania pozycji z wykorzystaniem obrazów radarowych.

Wpływ strategii sterowania na efektywność przejścia dla pieszych z sygnalizacją świetlną

W celu podniesienia bezpieczeństwa pieszych przekraczających drogi o dużym ruchu kołowym coraz częściej stosuje się przejścia dla pieszych z sygnalizacją świetlną. Sygnalizacja powoduje jednak zakłócenie płynności ruchu i straty czasu pojazdów wynikające z zatrzymań w czasie nadawania sygnału czerwonego na sygnalizatorach. W referacie przedstawiono model i program symulacyjny, który został wykorzystany do analiz efektywności różnych strategii sterowania na przejściu dla pieszych z sygnalizacja świetlną, tzn. sygnalizację stałoczasową, sygnalizację wzbudzaną i kaskadową sygnalizację wzbudzaną. Zaprezentowane wyniki badań pokazują, że zaawansowane systemy sterowania mogą poprawić płynność jazdy pojazdów oraz obniżyć straty czasu pojazdów i pieszych.

Drgania układu wagonów o trzech stopniach swobody

W pracy przeanalizowano drgania swobodne trzech sztywnych wagonów o jednakowych masach połączonych jednakowymi elementami sprężystymi. Pierwszy wagon porusza się ze stałą prędkością v uderzając i łącząc się z wagonem drugim. Układ ma trzy stopnie swobody. Trzy równania ruchu rozwiązano analitycznie. Wyniki rozwiązania przedstawiono na rysunkach. Pokazano wykresy drgań, przyspieszenia i siły wewnętrzne w sprężynach.
Subskrybuj to źródło RSS