Zaloguj się

WIEDZA: pozostałe zagadnienia

Analiza porównawcza parametrów radarów statkowych

Szczegółowe wymagania, jakim mają sprostać radary instalowane na jednostkach pływających i sposoby ich badania, regulują przepisy wydane przez Międzynarodową Komisję Elektrotechniczną IEC i CENEC przyjęte przez Polskę jako krajowe normy. Dotyczą one czterech typów jednostek pływających: w żegludze przybrzeżnej, śródlądowej i międzynarodowej; osobne wymagania opracowano dla radarów instalowanych na jednostkach szybkich. W artykule przedstawiono najważniejsze wymagane parametry urządzeń radiolokacyjnych dla poszczególnych rodzaj żeglugi, oraz ich analizę porównawczą.

Ocena strat ciepła kabiny pasażerskiej podczas eksploatacji samochodu osobowego w okresie zimowym

W artykule przeprowadzono badania samochodów osobowych, pod kontem wyznaczenia miejsc, w krótych występują największe straty ciepła. Pojazdy te były eksploatowane przez długi okres czasu (od kilku do kilkudziesięciu lat). W celu określenia strat ciepła, wykonano badania termowizyjne poszczególnych elementów konstrukcyjnych pojazdów. Ponadto w artykule zaprezentowano procedurę postępowania podczas badań, a także sposoby interpretacji uzyskanych wyników.

Analiza zginania belki śelbetowej w zakresie nieliniowym

W artykule przedstawiono sformułowanie nieliniowego zagadnienia zginania w płaszczyźnie belki żelbetowej o przekroju prostokątnym. Przykładowy element konstrukcyjny jest najbardziej rozpowszechnionym w praktyce inżynierskiej w konstrukcjach żelbetowych, co oznacza, że jest znakomitym reprezentantem w nauczaniu zarówno mechaniki, jak i konstrukcji żelbetowych. Szczegółowa analiza faz pracy konstrukcji dostarcza materiału dydaktycznego, który może być traktowany jako pomost między teorią i zastosowaniem oraz pomaga zrozumieć koncepcję stanów granicznych.

Wygładzanie danych pomiarowych funkcjami trefftza przy wyznaczaniu współczynnika przejmowania ciepła

Rozpatrywane jest zagadnienie przepływu wrzącej cieczy przez odchylony od pionu minikanał. Zewnętrzną ścianą kanału jest folia stanowiąca źródło ciepła, której temperatura mierzona jest metodą termografii ciekłokrystalicznej. W celu wyselekcjonowania pomiarów o jak najmniejszych błędach pomiarowych wykorzystano rachunek wyrównawczy dla zagadnień zawarunkowanych. Przyjętym warunkiem była zależność między pomiarami temperatury, a kombinacją liniową funkcji Trefftza (T-funkcji). Rachunek wyrównawczy pozwolił na zminimalizowanie błędów pomiarowych oraz zmniejszenie średnich względnych błędów współczynników przejmowania ciepła.

Zielony paszport szansą dla polskich stoczni

Narastający problem recyklingu statków zmobilizował Parlament Europejski do zwrócenia uwagi na stosowane substancje niebezpieczne już na etapie budowy statku. Zważywszy, że niemal wszystkie statki zawierają znaczne ilości materiałów niebezpiecznych takich jak azbest, polichlorowane bifenylie, tributylocynę, metale ciężkie w farbach oraz duże ilości olejów itd., statki przeznaczone do złomowania należy traktować jak odpady niebezpieczne.

Złożona rekonstrukcja wypadku z udziałem kilku pojazdów

W referacie przedstawiono rekonstrukcję wypadku drogowego, w którym brało udział kilka pojazdów. Zaprezentowano dwuetapową analizę zderzenia. W pierwszej na podstawie odkształceń pojazdów określono wzajemne ich położenie w fazie zderzenia. Następnie na podstawie śladów pozostawionych na miejscu zdarzenia oszacowano ich prędkości. W drugim etapie referatu zamieszczono informacje dotyczące przeprowadzonej symulacji zderzenia przy użyciu programu PC Crash. Przeprowadzona symulacja potwierdziła założenia ustalone w pierwszym etapie pracy.
Subskrybuj to źródło RSS