Zaloguj się

WIEDZA: pozostałe zagadnienia

Analiza stateczności kopuły prętowej

Wyznaczenie statycznej siły krytycznej, zależności obciążenie przemieszczenie oraz głównego niestatecznego obszaru rezonansowego dla najmniejszej wartości własnej, umożliwia ilościową i jakościową ocenę wrażliwości konstrukcji.

Budowa modelu sytuacji kolizyjnej statków na akwenie ograniczonym

Artykuł przedstawia proces konstruowania modelu sytuacji kolizyjnej na akwenie ograniczonym. Do osiągnięcia postawionego celu badań wykorzystano sieci bayesowskie. Wykorzystano metody oceny ryzyka kolizji oraz estymacji skutków za pomocą obliczenia spodziewanej energii zderzenia. Przeprowadzone badania symulacyjno - eksperckie potwierdziły wysoką poprawność oceny sytuacji kolizyjnej.

Zastosowanie generatorów pseudolosowych w wyznaczaniu niepewności wyników numerycznych

Wyznaczenie struktury i parametrów modelu matematycznego procesu zapisanego w postaci równań prowadzi do uzyskania wyników, których interpretacja pozwala na wysunięcie wniosków jakościowych i ilościowych w zakresie modelowanego zjawiska. W artykule przedstawiono zastosowanie generatorów pseudolosowych do oszacowania niepewności wyników numerycznych w celu oceny jakości modelu matematycznego pod względem dokładności otrzymanych wyników.

Fraktalne właściwości natężenia ruchu w sieciach teleinformatycznych

W artykule omówiono podstawowe właściwości natężenia ruchu występującego w sieciach teleinformatycznych, który wykazuje cechy struktur fraktali - obiektów samopodobnych. Zjawisko to powoduje znaczący spadek efektywności działania sieci teleinformatycznych ze względu na większe opóźnienia oraz poziom strat pakietów. Oprócz wyników pomiarów przeprowadzonych w rzeczywistej sieci komputerowej omówione zostaną dwie metody estymacji poziomu samopodobieństwa, w ramach których zostanie zaproponowany sposób uśredniania prowadzący do bardziej stabilnych wyników. Ponadto zestawione zostaną ze sobą dwa modele - klasyczny Poissona oraz samopodobny model przełączanych strumieni on/off.

Vibration diagnostics of marine gas turbine engines in non - steady states

Vibration tests of marine gas turbine engines are performed as researches online and off-line types. Systems on-line type generally monitored one or two vibration symptoms, which asses the limited and/or the critical values of parameters and they potentially can warn and/or shutdown engines. Systems off-line types are usually used for vibration analyzing during non-steady state of work. The paper presents comparison of different methods of analyzing vibration symptoms measured under run-up and shut-down processes of marine gas turbine engines. Results of tests were received on two gas turbine engines types of the COGAG type propulsion system simultaneously. Both types of engines were not fitted with vibration monitoring system. Main goal of researches was qualified of helpfulness and unequivocally results received by methods of synchronous measurement, order tracking and auto tracking.

Wybrane aplikacje oczyszczania laserowego stali stopowych chromowo-niklowych

W artykule przedstawiono istotę laserowego oczyszczania i teksturowania warstw powierzchniowych materiałów konstrukcyjnych, głównie stali stopowych chromowo - niklowych, stosowanych w produkcji elementów maszyn poddawanych lutowaniu, spawaniu lub klejeniu. Zaprezentowano niektóre wyniki badań laboratoryjnych dotyczących topografii i czystości powierzchni przed i po ablacyjnej mikroobróbce laserowej. W wyniku przeprowadzonych badań, stwierdzono występowanie szeregu zanieczyszczeń organicznych oraz nieorganicznych powstałych w wyniku produkcji elementów lub będących efektem oddziaływania środowiska, w tym czynnika ludzkiego. Po próbach laboratoryjnych oczyszczania i teksturowania laserowego uzyskano bardzo dobry efekt czystości i rozwinięcia powierzchniowego, co rokuje dobre perspektywy technologiczne, w ww. procesach.

Zintegrowany monitoring akustyczny ciągów komunikacji samochodowej

W pracy przedstawiono ideę i prototyp zintegrowanego systemu monitoringu wykorzystywanego m.in. do badania dominującego w miastach hałasu komunikacyjnego. Integracja polega na zsynchronizowanej rejestracji i analizie danych pomiarowych z wielu różnych przetworników (mikrofon, kamera, radar, stacja meteorologiczna, wibrometr) oraz bezprzewodowej łączności stacji monitoringu z centralnym systemem archiwizacji i wizualizacji danych.
Subskrybuj to źródło RSS