Zaloguj się

WIEDZA: pozostałe zagadnienia

Praca silnika turbośmigłowcowego w warunkach obladzania tunelu wlotowego

W referacie przedstawiono warunki do powstania oblodzenia silnika turbośmigłowcowego typu TW2-117 zabudowanego na śmigłowcu Mi-8. Przedstawiono zmianę podstawowych parametrów pracy tego silnika. Wykazano dość chaotyczną zmianę tych parametrów po wystąpieniu oblodzenia tunelu wlotowego silnika oraz bardzo istotną zmianę temperatury na odcinku od przekroju wlotowego silnika i przekroju na wejściu do wlotowego aparatu kierującego, która może wywoływać oblodzenie łopatek kierowniczych sprężarki i tym samym zaburzyć przepływ strumienia wlotowego. Zjawisko to jest przyczyną powstawania pompażu silnika, który w ostateczności może wywołać zgaśnięcie silnika. Przeprowadzone badania oparto na parametrach pracy silnika TW2-117 jakie wystąpiły podczas zdarzenia lotniczego w 2004 r. na śmigłowcu Mi-8.

Review of selected electropneumatic control systems

ELECTROPNEUMATICS TP201 workstation for investigating and testing electropneumatic components and systems. The workstation has been implemented in the Laboratory of Mechatronics at the Faculty of Transport and Electrical Engineering of the Kazimierz Pułaski Technical University of Radom and used for laboratory classes. The paper gives examples of laboratory classes carried out with the use of electropneumatic components.

Metoda wyceny usług nawigacji powietrznej przy wykorzystaniu rachunku kosztów działań

Streszczenie: Rozliczenie kosztów ponoszonych na zapewnienie służb żeglugi powietrznej jest jednym z elementów procesu kalkulacji stawek jednostkowych stref pobierania opłat trasowych i terminalowych. Jednym ze sposobów rzetelnego podziału kosztów na usługi nawigacyjne świadczone przez służby żeglugi powietrznej jest zastosowanie rachunku kosztów działań (Activity-Based Costing). Metodologia ta uwzględnia związki przyczynowo-skutkowe pomiędzy czynnikami kosztotwórczymi a działaniami odzwierciedlając tym samym koszty rzeczywiste poniesione w trakcie realizacji procesów w organizacji.

Exploitation research of tram’s head lighting

Abstract: The article presents the current state of tram’s front lighting. Qualitative analysis has been conducted of presently used light beams of low beam lights with the use of image analyzer of CCD camera for luminance measurement. A method of luminance measurement on photometric screen has been described. Comparative results have been presented of luminance measurement in measurement points and areas on the borderline of light and shade, and on the glare line of a tram driver coming from the opposite direction.

Funkcjonowanie powierzchni akumulacyjnych na skrzyżowaniach z wyspą centralną

W artykule dokonano oceny funkcjonowania powierzchni akumulacyjnych na skrzyżowaniach z wyspą centralną. Do badań wybrano trzy skrzyżowania znajdujące się na terenie miasta Warszawa (Rondo Jazdy Polskiej, Rondo Romana Dmowskiego, skrzyżowanie ulic Toruńska - Łabiszyńska). Obiekty te wybrano ze względu na różne, zastosowane na nich, rozwiązania z zakresu organizacji ruchu. W celu dokonania oceny funkcjonowania powierzchni akumulacyjnych zostały wykonane dwa rodzaje pomiarów.

Właściwości wytrzymałościowe polimerowych kompozytów ablacyjnych stosowanych na osłony rejestratorów lotniczych

W pracy przedstawiono program badań doświadczalnych wybranych właściwości wytrzymałościowych materiałów kompozytowych, opracowany zgodnie z procedurami określonymi dla elementów konstrukcji lotniczych. Zaprezentowano koncepcję wykorzystania polimerowych kompozytów ablacyjnych na osłony rejestratorów lotniczych.
Subskrybuj to źródło RSS