Zaloguj się

WIEDZA: pozostałe zagadnienia

Rodzaje destrukcji powłok lakierniczych nadwozi samochodów

W artykule opisano destrukcję powłok lakierniczych nadwozi samochodów, pod wpływem: mediów agresywnych, ciepła, promieniowania ultrafioletowego (UV), czynników erozyjnych. Media agresywne absorbowane przez powłoki lakiernicze powodują ich pęcznienie, pękanie, oraz zużycie korozyjne. Oddziaływanie ciepła skutkuje pękaniem powłok, a także utratą ich adhezji do podłoża. Wpływ promieniowania UV stymuluje powstawanie na powierzchni powłok pęknięć srebrzystych oraz zwiększa chropowatość powierzchni, co w efekcie wywołuje utratę połysku i zmianę barwy powłok. Uderzanie cząstek erozyjnych prowadzi do: ubytku fragmentów powłok, ścierania (zarysowania), bądź do odkształcenia powłoki i podłoża w miejscach kontaktu cząstek z powłoką. Największe obniżenie dekoracyjności powłok sprawia oddziaływanie promieniowania UV.

Komputerowe wspomaganie diagnostyki układów hydraulicznych

W artykule przedstawiono postęp w stosowaniu komputerowego wspomagania procesów diagnostycznych układów hydraulicznych. Dokonano analizy narzędzi diagnostycznych w zarysie historycznym począwszy od najprostszych metod gdzie komputerowe wspomaganie ogranicza sie jedynie do obróbki ręcznie wprowadzonych do komputera wyników badań aż do w pełni zautomatyzowanego systemu diagnostyki układów hydraulicznych zbudowanego w Politechnice Radomskiej, w którym praktycznie cały proces realizowany jest przez system komputerowy zaprogramowany wg. odpowiednich algorytmów diagnostycznych.

Bezpieczeństwo na drodze a huśtawka emocji

Artykuł dotyczy zjawiska huśtawki emocjonalnej, która następuje po nagłym wycofaniu źródeł emocji. .Zmianie tej towarzyszy tzw. „zamglenie poznawcze”, które oznacza stan w którym człowiek nie analizuje w dostateczny sposób informacji które do niego napływają, działając niejako automatycznie. Artykuł wyjaśnia ten fenomen, jego przyczyny, mechanizmy i skutki, oraz analizuje go z punktu widzenia kierowcy, który w takiej sytuacji może popełniać tzw. ”głupie błędy” mogące zagrozić jego bezpieczeństwu w czasie drogi.

Omijanie cyklonów tropikalnych przez statki w żegludze oceanicznej

Streszczenie: Zaprezentowano metodykę konstruowania nakresu antykolizyjnego dla statku celem omijania cyklonu tropikalnego. Przedstawiono algorytm obliczeniowy opracowanego programu komputerowego oraz wyniki jego testowania. Wykorzystano informacje z podróży statku „Diana” i informacje z komunikatów o rzeczywistym cyklonie tropikalnym Bill przemieszczającym się w sierpniu 2009 r.

Koncepcja układu sterowania pozycyjno-siłowego z wykorzystaniem sterownika nextmove

W pracy przedstawiono przegląd sposobów programowania wybranych z dostępnych na rynku układów sterowania położeniem. Wskazano układ umożliwiający budowę aplikacji wbudowanych, udostępniający możliwość modyfikacji działania sterownika oraz przedstawiono możliwe miejsca modyfikacji. Przedstawiono zasadę sterowania admitancyjnego oraz zaproponowano sposób implementacji tego rodzaju sterowania w sterowniku NextMove ESB.

Charakterystyki elementów sprężystych i tłumiących zawieszenia samochodu osobowego oraz zastępcze

W badaniach zawieszeń pojazdów samochodowych powszechnie wykorzystuje się uproszczone modele ich dynamiki, często ograniczone co do ilości stopni swobody i zakresu możliwych zastosowań. Uproszczenia dotyczą także braku uwzględnienia kinematyki zawieszeń i prowadzą w efekcie do korzystania w modelach z tzw. sztywności zastępczej zawieszenia i zastępczego współczynnika tłumienia zawieszenia. Autorzy niniejszego artykułu przeanalizowali sposób ustalenia związku pomiędzy parametrami obliczeniowymi zawieszenia a charakterystykami rzeczywistych elementów tłumiących. Wyniki odpowiednich badań i analiz dotyczących przykładowego samochodu osobowego przedstawili w artykule.

System bezpieczeństwa czynnego abs a świadomość ryzyka wśród kierowców samochodów osobowych

W pracy podjęto próbę odpowiedzi na pytanie: dlaczego mimo stosowania w samochodach osobowych systemu ABS dochodzi do tak wielu wypadków drogowych z ich udziałem, w szczególności wypadków z powodu najechania na pieszego? Główną przyczyną zdaje się być nieświadomość kierowców w zakresie ograniczeń jakie posiada ten system. Na podstawie badań prowadzonych w Ośrodku Doskonalenia Techniki Jazdy wyodrębniono i omówiono najczęściej występujące sytuacje, w których ku zaskoczeniu kierowcy, system ABS nie spełnia jego oczekiwań. Autorzy analizują również wpływ wiedzy kierowcy w zakresie sposobu działania systemów i ich ograniczeń na bezpieczeństwo.
Subskrybuj to źródło RSS