Zaloguj się

WIEDZA: pozostałe zagadnienia

Modelling of impact problems using rheological schemes

The main goal of the paper is the analysis of selected impact problems in discrete mechanical systems. We applied rheological structures and unilateral constraints for modelling of interaction between colliding bodies. The rheological structure is a model of elastic-dissipative properties of bodies in impact. It is also a model of energy absorbing devices. The mathematical descriptions of impact problems are presented. Based on the obtained non-linear differential equations we built programs suited for computer simulations. The results of simulations i.e. time histories of displacements and contact forces are presented.

Hydrostatyczny układ napędowy trójosiowej platformy wysokiej mobilności o skręcie burtowym

Dokonano przeglądu pojazdów lądowych wyposażonych w hydrostatyczne układy napędowe i przedstawiono zalety tych układów. Podjęto problematykę zasadności stosowania burtowych układów skrętu w pojazdach lądowych ze szczególnym uwzględnieniem zdalnie sterowanych robotów mobilnych. Zaproponowano koncepcję hydrostatycznego układu napędowego trójosiowej platformy wysokiej mobilności o skręcie burtowym.

Generowanie optymalnych wektorów testowych pamięci ram

Efektywne wektory testowe i sposoby ich generowania odgrywają znaczącą rolę w testowaniu zarówno oprogramowania jak i sprzętu. Jednym z najtańszych podejść do problemu generowania wektorów testowych jest podejście oparte o wektory losowe. Obecnie w literaturze zaproponowanych zostało wiele nowych metod znacząco poprawiających efektywność testowania losowego należących do grupy kontrolowanego testowania losowego. W podejściu tym wybrane parametry tworzonych wektorów są z góry ustalane. W artykule zaproponowana zostanie nowa metoda generowania wektorów testowych.

Wpływ procesów degradacji mikrostruktur na udarność

Stalowe konstrukcje mostowe pochodzące z XIX i XX wieku były wznoszone najczęściej ze stali zgrzewnej (ok. do końca XIXw.) oraz ze zlewnej (XXw.) Stale te na skutek długotrwałej eksploatacji wykazują skłonności do procesów degradacyjnych mikrostruktur (zgrzewne w większym stopniu niż zlewne). Obiektem badań autorów były fragmenty konstrukcji stalowych Mostów Pomorskich we Wrocławiu. W pracy przedstawiono wyniki badań udarnościowych stali zgrzewnej i zlewnej pochodzącej z elementów konstrukcyjnych Mostu Pomorskiego Środkowego (1885r.) i Północnego (1930r.). Wykazano, że obecność procesów degradacyjnych (polegających m.in. na licznych wydzieleniach azotków i węglików) mikrostruktur w sposób znaczący obniża udarność tych stali.

Modelowanie procesu kulkowania części maszyn

Praca dotyczy modelowania komputerowego i symulacji procesu kulkowania strumieniowego części maszyn. Opracowano aplikację programie ANSYS/LS-DYNA do symulacji czasowej zjawisk fizycznych zachodzących w strefie kontaktu elementu nagniatającego z przedmiotem obrabianym. Badano wpływ wzajemnej odległości uderzeń kulek od siebie na stan naprężeń i odkształceń trwałych w przedmiocie obrabianym.

Estymatory sygnału drganiowego w ocenie stanu technicznego silników spalinowych

Chcąc w pełni skorzystać z informacji o stanie technicznym maszyny zawartych w emitowanych procesach wyjściowych, należy najpierw zapoznać się z mechanizmem ich generacji oraz z ich charakterem. Podczas funkcjonowania maszyn, na skutek istnienia szeregu czynników zewnętrznych (wymuszenia środowiska, od innych maszyn) oraz wewnętrznych (starzenie, zużycia, współpraca elementów) w maszynie następują zaburzenia stanów równowagi, które rozchodzą się w ośrodku sprężystym - materiale, z którego zbudowana jest maszyna. Konieczność oceny stanu technicznego jest uwarunkowana potrzebą podejmowania decyzji związanych z eksploatacją danego obiektu oraz sposobem dalszego postępowania z obiektem. Współczesny rozwój automatyzacji i informatyki w zakresie sprzętu i oprogramowania stwarza nowe możliwości realizacji systemów diagnozowania i monitorowania stanu technicznego coraz bardziej złożonych konstrukcji mechanicznych. Te nowe możliwości są związane z nowymi konstrukcjami inteligentnych czujników, modułowego oprogramowania oraz modułów komunikacji i wymiany danych.

Psychologiczne aspekty procesu podejmowania decyzji w budownictwie

W referacie przedstawiono wybrane aspekty psychologiczne procesu podejmowania decyzji przez ekspertów budowlanych. Zaprezentowany został ogólny schemat postępowania w procesie decyzyjnym. Autorzy zaprezentowali najczęstsze z punktu widzenia psychologii błędy w procesie decyzyjnym oraz ich przyczyny. Omówiono skrótowo m.in. tendencję centralną, efekt kontrastu, myślenie grupowe oraz podejmowanie decyzji w stresie.

Identyfikacja modelu matematycznego operacji lądowania samolotu

Obserwując dynamiczny wzrost ruchu lotniczego istotnym staje się zagadnienie ciągłej kontroli i monitorowania poszczególnych faz przelotu. Jedną z rozpatrywanych faz w tym procesie jest lądowanie samolotu. Na lotniskach komunikacyjnych operacje te odbywają się z częstotliwością od kilkudziesięciu sekund do kilku minut. Poprawność wykonywania tych złożonych procedur w czasie tej operacji ma istotny wpływ na przepustowość drogi startowej, liczbę operacji wykonywanych w rejonie lotniska a przede wszystkim na bezpieczeństwo pasażerów. Badanie i analiza tych procesów z przyczyn oczywistych nie mogą być wykonywane na obiektach rzeczywistych. W związku z tym dąży się do wykorzystania w analizie operacji zachodzących w rejonie lotniska narzędzi i metod komputerowych. Aby wykorzystać możliwości symulacji komputerowej konieczna jest znajomość modeli matematycznych tych operacji. Celem artykułu jest przedstawienie metody oraz wyznaczonego modelu z wykorzystaniem wyników z pokładowego rejestratora parametrów lotu samolotu. Tak opracowany model charakteryzuje się dużą dokładnością odwzorowania rzeczywistości.
Subskrybuj to źródło RSS