Zaloguj się

WIEDZA: pozostałe zagadnienia

Baza danych jako źródło informacji w procesie konstruowania i sterowania modelem sieci wodociągowych

W pracy przedstawia się koncepcję bazy danych opartej na technologiach tj. GIS (System Informacji Geograficznej), jako źródła wiedzy w konstruowaniu i sterowaniu modelem sieci wodociągowej, a umożliwiających m.in: wprowadzanie, gromadzenie, przetwarzanie oraz wizualizację danych geograficznych. Przedstawia się dostępne oprogramowanie do modelowania i monitorowania sieci wodociągowych oraz możliwości tworzenia własnych aplikacji w oparciu o różne platformy specjalistyczne.

Projekt akomodacyjnej sygnalizacji świetlnej dla skrzyżowania rondo starołęka w poznaniu

Celem artykułu jest przedstawienie procesu projektowania sterownika akomodacyjnego sygnalizacji świetlnej dla skrzyżowania Rondo Starołęka w Poznaniu. Prace polegały na sprawdzeniu istniejącego rozwiązania sterowania ruchem na skrzyżowaniu, a następnie stworzeniu autorskiej sygnalizacji akomodacyjnej w tym: odpowiednich faz oraz algorytmu sterowania sygnalizacją. Zaproponowane rozwiązanie porównano z istniejącym za pomocą mikrosymulacji ruchu drogowego wykorzystując system VISSIM. Po wykonaniu wirtualnego modelu skrzyżowania, przeprowadzeniu symulacji i analizie wyników, stwierdzono, że nowo zaprojektowana akomodacyjna sygnalizacja świetlna wpłynęła na polepszenie się warunków ruchu na skrzyżowaniu oraz znacząco skróciło kolejkę pojazdów na jednym z wlotów.

Comprehensive safety analysis of ship - port system with respect to ferry manoeuvring operations

Abstract: The paper presents the safety analysis of ship-port system with respect to manoeuvring operations of ro-pax ferries. The complex character of the analysis is related to the wide spectrum of external hazards concerning harbour manoeuvres in different hydrometeorological conditions and modelling of ship performance in the ship-port system. The manoeuvres critical from the interactions in ship-port system point of view are investigated: navigation along the approach channel, berthing and unberthing operations.

Badania symulacyjne zawieszenia hydroaktywnego obciążonego falą wybuchu

Obecnie prowadzone operacje militarne (Irak, Afganistan,) pokazały, że jednym z największych zagrożeń bezpieczeństwa poruszających się w konwojach pojazdów są Improwizowane Ładunki Wybuchowe. Na podstawie doświadczeń stwierdzono, że nie istnieją struktury całkowicie odporne na falę wybuchu. Referat opisuje ideę wahaczy układu zawieszenia ze specjalnym osłabionym węzłem konstrukcyjnym, ulegającym kontrolowanemu zniszczeniu w momencie detonacji. Zaprojektowanie docelowych elementów wymaga przeprowadzenia badań w celu oceny zachowania się układu hydroaktywnego pod wpływem działania quasiskokowego obciążenia, spowodowanego eksplozją IED.

Drgania płyt - od chladniego do współczesności

W referacie podano szkic historyczny rozwoju mechaniki teoretycznej od starożytności do czasów współczesnych. Omówiono osiągnięcia polskich autorów w mechanice w okresie przedwojennym. Na tle rozwoju historycznego mechaniki podano początki zagadnienia dynamiki płyt. Omówiono badania Chladniego nad zagadnieniem własnym płyt. Podano prosty program komputerowy prowadzący do tzw. figur Chladniego. Przeanalizowano równania ruchu płyty cienkiej Kirchhoffa i płyt o średniej grubości Mindlina. Podano kilka zastosowań teorii płyt w przykładach obliczeniowych w tym symulacje komputerowe MES.

Ewaluacja próby kołysań bocznych jako metody wyznaczania wysokości metacentrycznej statku

Streszczenie: W artykule zaprezentowano ocenę eksploatacyjnej próby kołysań bocznych, jako eksperymentalnej metody wyznaczania wysokości metacentrycznej statku. Ewaluacja ilościowa została oparta na wynikach rozwiązania równania kołysań bocznych statku w jednym stopniu swobody. Wskazano na istotny wpływ rozkładu mas, a w konsekwencji wartości momentu bezwładności statku, na okres kołysań bocznych. Zasugerowana została potrzeba modyfikacji zaleceń Międzynarodowej Organizacji Morskiej odnośnie zależności stosowanych podczas obliczania wartości wysokości metacentrycznej statku na podstawie próby kołysań bocznych.
Subskrybuj to źródło RSS