Zaloguj się

WIEDZA: pozostałe zagadnienia

Jeszcze parę lat temu radionawigacja była domeną nawigatorów morskich i lotniczych.

Wraz z rozpowszechnieniem systemów nawigacji osobistej (nawigacja samochodowa i komórkowa - rys. 1) praktycznie ma z nią do czynienia każdy. Nie zastąpi ona nawigacji terestrycznej oraz radarowej, chociaż można przypuszczać, że stopniowo ograniczy ich rolę do obserwacji i identyfikacji obiektów niemonitorowanych elektronicznie. Zasięg szybkich łączy komórkowych danych (EDGE, UMTS-HSDPA-3.5G, 4G) obejmuje obecnie praktycznie wszystkie europejskie wody śródlądowe. Na jednostkach śródlądowych pływających także po akwenach otwartych coraz większą popularność, ze względu na malejące koszty, zyskują transpondery systemu automatycznej identyfikacji statków AIS klasy B. Uzyskiwane z nich informacje o wektorach ruchu monitorowanych jednostek mogą być alternatywą do informacji z nakresów radarowych (EPA, ARPA).

Kogeneracja - dobór układów chp

Artykuł dotyczy problematyki kogeneracji, tj. skojarzonego wytwarzania energii cieplnej i elektrycznej. Podano podstawy doboru układów CHP oraz na praktycznym przykładzie pokazano sposób doboru urządzenia skojarzonego wytwarzania energii.

Analiza numeryczna procesu nagrzewania się tarczy hamulcowej podczas hamowania

W pracy przeprowadzono analizy numeryczne procesu nagrzewania się tarczy podczas hamowania. Przeprowadzono analizę wpływu wartości nacisku p klocka hamulcowego na tarczę oraz prędkości kątowej ω na wartość i rozkład pól temperatur oraz wpływ ciepła wyzwolonego w skutek hamowania na stan intensywności naprężeń w tarczy. Wszystkie analiz przeprowadzono z zastosowaniem Metody Elementów Skończonych.

Prędkość ewakuacji na skrzyżowaniu z sygnalizacją świetlną

Głównymi czynnikami decydującymi o bezpieczeństwie ruchu na skrzyżowaniu z sygnalizacją świetlną są odpowiedniej długości czasy międzyzielone pomiędzy strumieniami kolizyjnymi. Przy obliczaniu czasów międzyzielonych wykorzystuje się prędkości ewakuacji i dojazdu zgodnie z. W referacie przedstawiono wyniki badań empirycznych prędkości ewakuacji na kilku skrzyżowaniach w Krakowie.

Wybrane aspekty obróbki nagniataniem części samochodowych

W pracy analizie poddano zmiany wymiarowe zachodzące po procesie nagniatania związane z przemieszczeniem materiału po odciążeniu, a co za tym idzie zwiększeniem wysokości nierówności. Uzyskano wyniki korzystając z nowoczesnych narzędzi obliczeniowych wykorzystujących Metodę Elementów Skończonych. Opracowano aplikację w języku APDL. Wykonano symulacje komputerowe w programie Ansys. Uzyskano wyniki zależności niekontrolowanej zmiany wymiarów wysokości nierówności od głębokości nagniatania oraz od odchyłki zarysu nierówności powierzchni. Wyniki przedstawiono w postaci wykresów.

Symulacja rozkładu pól temperatur w procesie nagniatania gładkościowego

Praca dotyczy modelowania komputerowego i symulacji procesu nagniatania gładkościowego wałków. Opracowano aplikację programie ANSYS/LS-DYNA do symulacji czasowej zjawisk fizycznych zachodzących w strefie kontaktu elementu nagniatającego z przedmiotem obrabianym. Badano wpływ zagłębienia narzędzia na wywołany stan naprężeń i odkształceń oraz rozkład i wartości temperatur. Przedstawiono przykładowe wyniki symulacji numerycznych.
Subskrybuj to źródło RSS