Zaloguj się

WIEDZA: pozostałe zagadnienia

Metoda szacowania wymagań stawianym układom napędowym statków

Przedstawiono metodę wagową szacowania układów napędowych statków, ze względu na rodzaj zastosowanych pędników. Analizę przeprowadzono pod kątem: możliwości manewrowych, sprawności ogólnej napędu, bezpieczeństwa żeglugi, wymagań dokładności pozycjonowania, złożoności układu napędowego, redundancji. Pozwala to na porównanie zróżnicowanych układów napędowych, oszacowanie ich możliwości manewrowych oraz wstępną ocenę przydatności. Pozwala to na etapie projektu wstępnego dokonać analizy kilku możliwych rozwiązań układu napędowego i wybrać ten, który wg proponowanej metody jest najlepszy. Rozbudowane układy napędowe jednostek z systemami dynamicznego pozycjonowania spełniają ten warunek i będą w okrojonych rozwiązaniach adaptowane na wielu innych typach statków.

Mikroteksturowanie powierzchni ślizgowych par tarcia technologią laserową i elektroerozyjną

W pracy przedstawiono aspekty technologiczne wytwarzania tekstury powierzchniowej metodami elektroerozyjną i laserową. Wymienione tekstury będą miały zastosowanie na powierzchniach roboczych par ślizgowych węzłów tarcia takich jak łożyska ślizgowe wzdłużne i uszczelnienia czołowe pomp. W przedstawionych badaniach omawia się związki pomiędzy parametrami procesu a geometrią pojedynczego elementu tekstury.

Pokładowy system akwizycji danych z przetwornikami inteligentnymi dla bezpilotowego statku powietrznego

W referacie przedstawiono wnioski z prowadzonego w Zakładzie Awioniki i Uzbrojenia Lotniczego Wydziału Mechatroniki Wojskowej Akademii Technicznej w latach 2007-2010 projektu badawczego nr ON50900363. Ponieważ celem projektu było opracowanie koncepcji i realizacja systemu akwizycji danych przeznaczonego do badań w locie bezpilotowych statków powietrznych klasy „mini” w artykule zaprezentowano koncepcję systemu awionicznego oraz opisano rozwiązania sprzętowe rozproszonego systemu pomiarowego służącego do akwizycji danych z przetworników inteligentnych. Zgromadzone podczas lotu sterowanego przez operatora dane potwierdziły poprawności działania poszczególnych składowych systemu akwizycji danych.
Subskrybuj to źródło RSS