Zaloguj się

WIEDZA: logistyka

Ocena dostosowania Częstochowy do obsługi pielgrzymów z punktu widzenia wymogów logistyki miasta

Istota logistyki miejskiej
Rozwój oraz funkcjonowanie miast wymaga skoordynowanych działań mających na celu sterowanie procesami związanymi z przepływem strumieni rzeczowych oraz finansowych. Mają tu zastosowanie podstawowe zasady logistyki związane z koordynacją działań, systemowym ujęciem i koncentracją nad przepływami strumieni. Funkcjonowanie aglomeracji miejskich wymaga podobnie, jak działalność przedsiębiorstwa, zaopatrzenia w czynniki niezbędne do prawidłowego funkcjonowania. Konieczność zaopatrzenia w wodę, gaz, energię elektryczną i energię cieplną, jak również organizowanie pasażerskiego i towarowego transportu miejskiego wymaga ponadto działań związanych z magazynowaniem, problematyką wywozu i utylizacji odpadów komunalnych oraz oczyszczaniem ścieków, tworzeniem sieci telekomunikacyjnej. Realizacja wymienionych zadań musi odbywać się z uwzględnieniem uwarunkowań tworzenia powiązań transportowych aglomeracji miejskich z systemem logistycznym regionalnym, krajowym czy międzynarodowym. Skuteczność podejmowanych działań warunkuje harmonijny rozwój i funkcjonowanie zbiorowości miejskich, realizacja założonych funkcji wymaga rozwiązań z zakresu logistyki znanych i stosowanych w praktyce gospodarczej.

Przepustowość skrzyżowań o ruchu okrężnym jako element logistyki miejskiej

Zasady funkcjonowania ruchu okrężnego w Polsce
Ustawą regulującą przepisy poruszania się w ruchu drogowym jest ustawa "Prawo o ruchu drogowym" wprowadzona 20 czerwca 1997 roku i potocznie zwana "kodeksem drogowym". Ustawa reguluje zasady ruchu na drogach publicznych oraz w strefach zamieszkania, warunki dopuszczenia pojazdów do tego ruchu, wymagania w stosunku do osób kierujących pojazdami i innych uczestników ruchu oraz zasady kontroli ruchu drogowego. Dokument ten nie zawiera określenia "rondo" - potocznej nazwy oznaczającej "skrzyżowanie o ruchu okrężnym".

Logistyka miejska oczami operatora logistycznego

Logistyka miejska jest pojęciem wciąż trudnym do jednoznacznego zdefiniowania. Jedna z definicji określa, że są to wszystkie działania, które służą optymalizacji przepływu dóbr, ludzi i informacji wewnątrz społecznego systemu, jakim jest miasto. Inna definicja wskazuje na transport towarowy z uwzględnieniem procesów magazynowania, zaopatrzenia w wodę, gaz, energię elektryczną i energię cieplną, organizację sieci telekomunikacyjnej, transport tranzytowy, transport indywidualny, pasażerski miejski oraz podmiejski, a także wywóz odpadów i nieczystości, aż po kształtowanie powiązań transportowych aglomeracji z systemem logistycznym regionu, kraju czy nawet globalnym.

Świecące eko-chodniki

W miarę intensywnego rozwoju przemysłu oraz, jak pokazują analizy, niemalże podwojenia w ciągu ostatniego dziesięciolecia zużycia energii przypadającej średnio na gospodarstwo domowe, wszczęto wzmożone prace nad poszukiwaniem odmiennych od konwencjonalnych źródeł energii, których zasoby na świecie nieustannie maleją. Alternatywę dla gazu ziemnego, ropy naftowej, węgla kamiennego i brunatnego, łupków bitumicznych oraz pierwiastków promieniotwórczych, stanowi tak zwana energia odnawialna, pozyskiwana z promieni słonecznych, siły wiatru, fal morskich, pływów oraz geotermalna. Do niekonwencjonalnych źródeł energii zalicza się także urządzenia, za pomocą których możliwe jest odzyskiwanie energii kinetycznej, jej skumulowanie i zamiana na elektryczną. Jednym z takich genialnych urządzeń są na przykład chodnikowe płyty kinetyczne. Dzięki temu wynalazkowi przyjęło się mówić, że prąd leży na ulicy - bo i tak jest w istocie...

Magazyny self-storage

Magazyny typu self-storage, to ciągle nowość na naszym polskim, prężnie rozwijającym się rynku usług magazynowych. Nie są one już jednak nowością w Europie Zachodniej, a zwłaszcza w USA, gdzie pierwsze tego typu magazyny powstały już ponad 40 lat temu.
Co oznacza termin self-storage? Używając tego określenia myślimy zwykle o "magazynie samoobsługowym", ale właściwszym - i bardziej trafnym - będzie chyba termin "mini magazyn", czyli małe pomieszczenia bądź kontenery, które wynajmowane są nie tylko różnego rodzaju firmom, ale również osobom prywatnym.

Kryzys w światowym przemyśle motoryzacyjnym jako nowe wyzwanie dla logistyki - cz. 2

Kryzys w światowym przemyśle motoryzacyjnym jako nowe wyzwanie dla logistyki - cz. 1

Kryzys w światowym przemyśle motoryzacyjnym jako nowe wyzwanie dla logistyki - cz. 3

Rynek niemiecki załamał się gwałtownie w sierpniu 2008 roku, lekko poprawił we wrześniu i rozpoczął zjazd w dół w IV kwartale tegoż roku. Niepewność konsumentów wobec dramatycznego rozwoju na rynkach finansowych w USA i nieznanego oddziaływania na Niemcy stanowi przyczynę tąpnięcia w środku roku 2008. Proces ten został wzmocniony przez drastyczny spadek zamówień z zagranicy, który zależny od eksportu przemysł niemiecki dotknął szczególnie.

Kryzys w światowym przemyśle motoryzacyjnym jako nowe wyzwanie dla logistyki - cz. 1

Kryzys w światowym przemyśle motoryzacyjnym jako nowe wyzwanie dla logistyki - cz. 2

Kryzys w światowym przemyśle motoryzacyjnym jako nowe wyzwanie dla logistyki - cz. 3

Przyczyny i skutki kryzysu w światowym przemyśle motoryzacyjnym
Peter Drucker, który dobrze znał problemy zarządzania produkcją samochodów, określił w swoim czasie przemysł motoryzacyjny mianem "przemysłu przemysłów". Szczególnie dzisiaj, gdy ogólnoświatowy kryzys rzucił tę branżę na kolana, fraza ta nabiera szczególnego znaczenia. Bo przecież to właśnie ta gałąź przemysłu od pokoleń jest inicjatorem nowych technik produkcyjnych, zwiększenia poziomu automatyzacji, efektywności oraz internacjonalizacji struktur koncernowych. Niewielu gałęziom można przypisać taki wymiar znaczenia strategicznego i politycznego.

Subskrybuj to źródło RSS