Autorzy dają praktyczne rady, pomocne przy wyborze efektywnego modelu biznesowego, pozwalającego firmie na jak najlepsze wykorzystanie potencjału Internetu. Szczegółowo omawiają m.in. takie zagadnienia, jak:
- właściwości Internetu, które są zapowiedzią transformacji warunków konkurencji w licznych branżach,
- analiza modeli biznesu internetowego i metodyka ich oceny,
- konfiguracje wartości stanowiące podstawę tworzenia wartości dodanej (łańcuch wartości, warsztat wartości i sieć wartości),
- sposób wyceny spółek internetowych i metody ich finansowania,
- rola otoczenia konkurencyjnego i makroekonomicznego firmy jako czynników określających rentowność i wpływających na kształt modeli biznesowych.
Celem tej książki jest przedstawienie pojęć, teorii, narzędzi i modeli, które pozwolą czytelnikowi zrozumieć, w jaki sposób można zdobyć i utrzymać przewagę konkurencyjną przy wykorzystaniu Internetu. Zagadnienia poruszane w książce są zilustrowane czternastoma obszernymi studiami przypadków pokazującymi, jak posługiwać się zaprezentowanymi modelami i narzędziami.
Przedmowa.
Podziękowania.
Część I. Internet.
1. Zarys problematyki.
Determinanty efektywności gospodarczej.
Modele biznesu internetowego.
Zawartość książki.
2. Internet jako technologia i jako sieć wartości.
Definicja i historia Internetu.
Internetowa sieć wartości.
3. Internet jako czynnik zmieniający warunki konkurencji.
Właściwości Internetu.
Internet a "pięć C".
Ograniczenia transakcji internetowych.
Część II. Elementy, relacje między nimi i ich dynamika oraz ocena modeli biznesowych.
4. Elementy modelu biznesowego.
Modele biznesu internetowego.
Wartość oferowana klientowi.
Zakres oferty.
Polityka cenowa.
Źródła przychodów.
Działania powiązane.
Realizacja modelu.
Umiejętności firmy.
Trwałość przewagi konkurencyjnej.
5. Dynamika modeli biznesowych oraz ich ocena.
Trzy ogólne strategie.
Aktywa komplementarne.
Czynnik czasu.
Firmy prowadzące działalność tradycyjną.
Ocena modeli biznesowych.
6. Konfiguracje wartości a Internet.
Tworzenie wartości a technologie organizacyjne.
Łańcuch wartości.
Warsztat wartości.
Sieć wartości.
Dostosowanie konfiguracji wartości do charakteru działalności firmy.
7. Wycena i finansowanie nowych przedsięwzięć internetowych.
Sposoby wyjścia z inwestycji.
Publiczna emisja akcji.
Wycena przedsięwzięcia.
Wycena firm, które nie osiągnęły jeszcze progu rentowności.
Wycena składników kapitału intelektualnego.
Finansowanie nowego przedsięwzięcia.
Część III. Rola konkurencyjnego i makroekonomicznego otoczenia firmy.
8. Otoczenie konkurencyjne i makroekonomiczne.
Otoczenie jako czynnik determinujący wyniki przedsiębiorstwa.
Internet a determinanty efektywności związane z otoczeniem.
Współpracujący konkurenci a dynamika branży.
Otoczenie makroekonomiczne.
Część IV. Pojęcia, modele i narzędzia: zastosowanie w praktyce.
9. Menedżer a Internet.
Przewaga konkurencyjna.
Firmy o ugruntowanej pozycji a firmy wchodzące na rynek.
Sformułowanie i wdrożenie strategii.
Osobista rola menedżera.
10. Przykładowa analiza modelu biznesu internetowego.
Amazon.com: sklepy zShops.
Na czym polega nowa koncepcja produktu w wypadku zShops i w jaki sposób sklepy te tworzą wartość dodaną dla zainteresowanych stron?
Jakie działania z zakresu konfiguracji wartości powinna podejmować firma Amazon?
Czy Amazon zachowuje kontrolę nad swoimi kluczowymi aktywami?
Czy sieć zShops to obiecująca strategia rozwoju dla Amazon?
Czy Amazon nie naraża zbytnio swojej reputacji i wizerunku marki?
Aneks. Protokoły internetowe, dodatkowe szczegóły techniczne i sugestie dotyczące literatury.
Część V. Studia przypadków.
Przypadek 1. Broadcast.com.
Przypadek 2. Webvan, czyli nwe wcielenie roznosiciela mleka.
Przypadek 3. Netscape Communications i przeglądarka (część A).
Netscape Communications i przeglądarka (część B).
Przypadek 4. VerticalNet, czyli nowe oblicze B2B.
Przypadek 5. Red Hat Software i system operacyjny Linux, czyli dokąd wybierzesz się jutro.
Przypadek 6. Beyond Interactive, czyli reklama internetowa i kryzys gotówkowy.
Przypadek 7. Hotmail, czyli bezpłatny e-mail na sprzedaż.
Przypadek 8. GMBuyPower.com, czyli strzeżcie się, dealerzy.
Przypadek 9. iVillage, czyli nowatorska witryna dla kobiet.
Przypadek 10. eBay, Inc., czyli dywersyfikacja rynku aukcji internetowych.
Przypadek 11. Microsoft, czyli niełatwo się dzielić.
Przypadek 12. Sun Microsystems, czyli uroki Javy.
Przypadek 13. Diamond Multimedia, czyli pojedynek Dawida z Goliatem.
Przypadek 14. Merrill Lynch, czyli strategia portalu finansowego.
Indeks.