Pierwsza książka przygotowana przez wydawnictwo naukowe PWN z cyklu ROBOTYKA, wprowadzająca Czytelnika w arkana nowoczesnej wiedzy dotyczącej jednej z najbardziej rozwijających się technologii XXI wieku. Podręcznik zapozna Czytelnika z charakterystyką dostępnych na rynku wirtualnych środowisk programowania robotów - ze szczególnym uwzględnieniem środowisk oferowanych przez takie firmy, jak: ABB, FANUC, KUKA i MITSUBISHI. Materiał przedstawiony w książce pozwoli na poznanie zasad korzystania ze środowisk oraz zasad tworzenia i symulowania pracy zrobotyzowanych stanowisk produkcyjnych.
Książka ze względu na praktyczność i sposób przekazu kierowana jest nie tylko do studentów automatyki i robotyki czy mechatroniki, ale również do praktyków - programistów robotów, integratorów automatyki, inżynierów i wielu innych.
Wstęp     9
1.    Wprowadzenie do środowisk do programowania robotów przemysłowych w trybie offline/online         11
   1.1. RobotStudio firmy ABB         16
   1.2. Roboguide firmy FANUC     19
   1.3. K-Roset firmy Kawasaki    21
   1.4. MELFA WORKS firmy Mitsubishi Electric    23
   1.5. KUKA.Sim Pro firmy KUKA     24
   1.6. EPSON RC + 7.0 firmy EPSON     26
   1.7. RoboSim Pro firmy Comau Robotics     28
   1.8. Podsumowanie      30
2.  Opis środowisk do programowania robotów w trybie offline wybranych firm     32
   2.1. Środowisko RobotStudio firmy ABB     33
      2.1.1. Layout -  opis zakładek i  konfiguracja środowiska RobotStudio       34
      2.1.2. Układy współrzędnych w  RobotStudio     54
      2.1.3. Pakiety dodatkowe środowiska RobotStudio      57
      2.1.4. Tworzenie stanowiska roboczego w  środowisku RobotStudio firmy ABB    60
      2.1.5. Tworzenie programu w  środowisku RobotStudio     70
      2.1.6. Współpraca środowiska RobotStudio z rzeczywistym robotem     80
   2.2. Pakiet MELFA WORKS firmy Mitsubishi Electric     83
      2.2.1. Layout - opis zakładek i konfiguracja MELFA WORKS     86
      2.2.2. Układy współrzędnych w  MELFA WORKS i RT ToolBox2     95
      2.2.3. Tworzenie stanowiska roboczego w  pakiecie MELFA WORKS     98
      2.2.4. Tworzenie programu w pakiecie MELFA WORKS     103
      2.2.5. Współpraca pakietu MELFA WORKS z  rzeczywistym robotem     111
   2.3. Środowisko Roboguide firmy FANUC     114
      2.3.1. Layout - opis zakładek i  konfiguracja środowiska Roboguide     115
      2.3.2. Pakiety dodatkowe środowiska Roboguide    128
      2.3.3. Tworzenie stanowiska roboczego w  środowisku Roboguide     129
      2.3.4. Tworzenie programu w  środowisku Roboguide    140
      2.3.5. Współpraca środowiska Roboguide z  rzeczywistym robotem    149
      2.3.6. Nowa wersja środowiska Roboguide V9     150
   2.4. Środowisko KUKA.Sim Pro firmy KUKA     152
      2.4.1. Layout -  opis zakładek i konfiguracja środowiska KUKA.Sim Pro     153
      2.4.2. Układy współrzędnych w  środowisku KUKA.Sim Pro     168
      2.4.3. Tworzenie stanowiska roboczego w  środowisku KUKA.Sim Pro    170
      2.4.4. Tworzenie programu w  środowisku KUKA.Sim Pro    175
      2.4.5. Nowa wersja KUKA.Sim Pro    181
   2.5. Środowisko COSIMIR firmy EF-Robotertechnik GmbH    182
      2.5.1. Layout - opis zakładek i  konfiguracja środowiska COSIMIR    183
      2.5.2. Układy współrzędnych w środowisku COSIMIR     192
      2.5.3. Pakiety dodatkowe środowiska COSIMIR    193
      2.5.4. Tworzenie stanowiska roboczego w  środowisku COSIMIR     197
      2.5.5. Tworzenie programu w środowisku COSIMIR     206
   2.6. Środowisko Visual Components     215
      2.6.1. Layout -  opis zakładek i konfiguracja środowiska Visual Components     218
      2.6.2. Układy współrzędnych w  środowisku Visual Components      233
      2.6.3. Tworzenie stanowiska roboczego w  środowisku Visual Components     234
      2.6.4. Tworzenie programu w środowisku Visual Components     245
3.    Analiza porównawcza wybranych środowisk do programowania robotów  250
   3.1. Wersje oprogramowania oraz sposoby ich dystrybucji      252
   3.2. Kompleksowość środowiska     260
   3.3. Możliwość importu plików z systemów CAD     269
   3.4.  Mechanizm odzwierciedlania rzeczywistości podczas przeprowadzania symulacji     270
   3.5.  Tworzenie programów w  dedykowanym języku oraz możliwość ich modyfikacji    272
   3.6. Odzwierciedlenie panelu nauczania    274
   3.7. Praca    w  trybie    online     z  rzeczywistym robotem     278
4.   Wnioski     281
5.   Bibliografia     283