Podręcznik dotyczy zagadnień kształtowania sieci transportowej w obszarze współdziałania środków transportu i organizacji sieci, w tym organizacji podmiotów recyklingu. Swym zakresem obejmuje problemy istotne z poznawczego i aplikacyjnego punktu widzenia. Dużym walorem podręcznika jest przedstawienie zastosowania aplikacji metod badawczych na danych rzeczywistych. Zaprezentowane narzędzia wspomagania podejmowania decyzji w wybranych obszarach mogą mieć zastosowanie nie tylko w działalności transportowej, ale także logistycznej.
Przedmowa
1. Wprowadzenie
1.1. Istota systemów transportowych i logistycznych
1.1.1. Podstawowe pojęcia
1.1.2. Powiązania między systemami transportowym i logistycznym
1.1.3. Problemy decyzyjne w zakresie kształtowania układów transportowo-logistycznych
1.2. Obszary kształtowania sieci transportowo-logistycznej
1.2.1. Konfi guracja sieci transportowo-logistycznej
1.2.2. Punkty węzłowe jako główne elementy sieci transportowo-logistycznej
1.2.3. Procesy komisjonowania w obiektach magazynowych sieci logistycznej
1.2.4. Terminowość dostaw w wieloszczeblowych systemach dystrybucji
1.2.5. Zagadnienia logistyki odzysku w aspekcie kształtowania sieci transportowo-logistycznej
1.3. Wybrane metody i narzędzia optymalizacji i oceny systemów transportowych i logistycznych
1.3.1. Cel procesu modelowania
1.3.2. Model matematyczny jako efekt procesu modelowania
1.3.3. Problematyka optymalizacji w systemach transportowych
1.3.4. Złożoność obliczeniowa stosowanych algorytmów
1.3.5. Metody wielokryterialnej oceny systemów i rozwiązań projektowych
Literatura
2. Konfiguracja sieci logistycznej na potrzeby obsługi przedsiębiorstw
2.1. Pojęcie sieci logistycznej
2.2. Metody konfi guracji sieci transportowo-logistycznej
2.2.1. Mierniki i kryteria wyboru lokalizacji obiektów magazynowych w sieci
2.2.2. Metody lokalizacji punktów węzłowych w sieci logistycznej
2.2.3. Metody projektowania obiektów magazynowych
2.3. Specyfi ka potrzeb przedsiębiorstw produkcyjnych w zakresie zaopatrzenia i dystrybucji
2.3.1. Problemy decyzyjne w sferze zaopatrzenia i dystrybucji
2.3.2. Sposoby obsługi logistycznej przedsiębiorstw
2.4. Model sieci logistycznej w funkcji potrzeb przedsiębiorstw
2.4.1. Założenia ogólne modelu
2.4.2. Struktura sieci logistycznej wraz z charakterystykami
2.4.3. Matematyczne sformułowanie problemu projektowania sieci logistycznej na potrzeby
obsługi przedsiębiorstw
2.5. Algorytm i implementacja komputerowa metody projektowania struktury sieci logistycznej
2.5.1. Algorytm projektowania sieci logistycznej
2.5.2. Program LogMND oraz zakres jego zastosowania
2.6. Przykłady zastosowania metody na danych rzeczywistych
2.6.1. Dane wejściowe
2.6.2. Analiza wyników w zakresie konfi guracji sieci logistycznej
Literatura.
3. Lokalizacja podmiotu logistyki odzysku na przykładzie sieci recyklingu pojazdów
3.1. Istota funkcjonowania sieci recyklingu pojazdów
3.2. Problematyka modelowania sieci recyklingu samochodów wycofanych z eksploatacji
3.3. Modelowanie lokalizacji podmiotów sieci recyklingu
3.3.1. Zasady funkcjonowania sieci recyklingu pojazdów - założenia do modelowania
3.3.2. Struktura sieci recyklingu - identyfi kacja elementów struktury
3.3.3. Parametryzacja elementów struktury sieci recyklingu
3.3.4. Zmienne decyzyjne w problemie lokalizacji podmiotów sieci recyklingu
3.3.5. Ograniczenia i warunki brzegowe lokalizacji podmiotów sieci recyklingu
3.3.6. Kryteria optymalizacji lokalizacji podmiotów sieci recyklingu
3.4. Modele matematyczne lokalizacji podmiotów sieci recyklingu
3.4.1. Założenia ogólne
3.4.2. Model lokalizacji podmiotów do przebudowy sieci recyklingu z kryterium maksymalizacji
rentowności
3.4.3. Model lokalizacji podmiotów do budowy sieci recyklingu z kryterium maksymalizacji
rentowności
3.5. Algorytm i implementacja komputerowa metody rozwiązania modeli
3.6. Przykłady zastosowań modeli na danych rzeczywistych
3.6.1. Dane wejściowe dla rozwiązywanych wariantów
3.6.2. Przebudowa sieci dla kryterium maksymalizacji rentowności - wariant rynkowy
3.6.3. Budowa sieci dla kryterium maksymalizacji rentowności - wariant rynkowy
Literatura
4. Wyznaczanie terminowych dostaw w wieloszczeblowym systemie dystrybucji
4.1. Problematyka terminowych dostaw
4.1.1. Dystrybucja towarów z ograniczeniami czasowymi
4.1.2. Terminowość dostaw w wieloszczeblowych systemach dystrybucji
4.1.3. Algorytmy rozwiązania zagadnienia terminowej dystrybucji towarów
4.2. Model wyznaczania terminowych dostaw w wieloszczeblowym systemie dystrybucji
4.2.1. Elementy struktury wieloszczeblowego systemu dystrybucji wraz z charakterystykami
4.2.2. Zadanie optymalizacyjne wyznaczania terminowych dostaw
4.3. Metodyka rozwiązania zadania wyznaczania terminowych dostaw dla wieloszczeblowego
systemu dystrybucji
4.3.1. Algorytmizacja problemu wyznaczania terminowych dostaw
4.3.2. Algorytm rozwiązywania zadania optymalizacyjnego wyznaczania terminowych
dostaw
4.4. Implementacja komputerowa metody wyznaczania terminowych dostaw dla wieloszczeblowego
systemu dystrybucji
4.5. Przykład zastosowania metody terminowych dostaw na danych rzeczywistych
4.5.1. Identyfi kacja zadania przewozowego
4.5.2. Identyfi kacja czasowych i kosztowych charakterystyk systemu dystrybucji
4.5.3. Wyniki obliczeń
Literatura
5. Systemy i procesy komisjonowania w obiektach logistycznych
5.1. Problematyka systemów i procesów komisjonowania
5.1.1. Projektowanie i kształtowanie systemów komisjonowania
5.1.2. Układ strefy składowania/kompletacji ładunków
5.1.3. Problem przydziału asortymentu do lokalizacji
5.1.4. Problem grupowania i łączenia zleceń kompletacyjnych
5.1.5. Metody wyznaczania tras pracowników w strefi e kompletacji
5.1.6. Problem kongestii i blokowania się pracowników podczas kompletacji
5.1.7. Estymacja czasu realizacji procesu kompletacji
5.2. Model systemu komisjonowania
5.2.1. Opis struktury strumieni ładunków i informacji
5.2.2. Parametryzacja elementów systemu komisjonowania
5.2.3. Organizacja systemu komisjonowania
3.2.4. Warunki i ograniczenia realizacji procesu komisjonowania
5.2.5. Kryteria oceny procesu komisjonowania
5.3. Procedury i algorytmy badania i analizy procesu komisjonowania
5.3.1. Procedura badania procesu komisjonowania
5.3.2. Procedura generowania list kompletacyjnych
5.3.3. Algorytmy rozmieszczana artykułów w strefi e komisjonowania
5.3.4. Algorytm generowania tras pracowników podczas kompletacji
5.4. Przykład zastosowania aplikacji SymPick na danych rzeczywistych
5.4.1. Funkcje i zadania aplikacji SymPick
5.4.2. Badanie wydajności procesu komisjonowania z zastosowaniem aplikacji SymPick
Literatura