Zaloguj się

WIEDZA

Identyfikacja zagrożeń podczas manewrów wejściowych statku do portu

W artykule przedstawiono klasyfikację portów w zależności od warunków hydrometeorologicznych oraz nawigacyjnych. Dokonano identyfikacji zagrożeń występujących podczas wejścia statku do portu na przykładzie systemu zarządzania bezpieczeństwem operacji portowych. Przeprowadzono także analizę zagrożeń występujących w tym procesie.

Możliwości oceny estymat procesu chaotycznego na przykładzie procesu spalania w silniku o zapłonie samoczynnym

W artykule zaprezentowano zagadnienie oceny diagnostycznej procesu spalania w silniku ZS z wykorzystaniem procesów towarzyszących. Niniejsza praca dotyczy procesów wibroakustycznych, spośród których Autorzy wybrali do oceny procesy drganiowe. Z uwagi na właściwości jakie posiadają rozważane procesy i możliwości ich wykorzystania w diagnozowaniu procesów wolno- jak i szybkozmiennych zachodzących w silnikach spalinowych, zarówno w warunkach laboratoryjnych jak i eksploatacji silnika w pojeździe, niezbędne stało się uwzględnienie tych procesów w okresowej i ciągłej analizie stanu technicznego silnika i poprawności realizacji procesów w nim zachodzących. Do badań wybrano silnik o zapłonie samoczynnym stosowany w pojazdach o zastoso- waniach pozadrogowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3500 kg. Rozważania nad możliwością aplikacji metody przeprowadzono w aspekcie analizy diagnostycznej i jej zastosowania w systemie oceny diagnostycznej procesu spalania, a w szerszym ujęciu również w aspekcie ograniczenia źródeł nadmiernej emisji wynikającej z nieprawidłowości w procesie bądź degradacji charakterystyk funkcjonalnych obiektu technicznego, bądź potencjalnych uszkodzeń występujących w jego elementach i podzespołach podczas eksploatacji. Zastosowano nieliniową metodę analizy przyspieszeń drgań generowanych w silniku opartą o wykorzystanie teorii chaosu deterministycznego, przy pomocy której poszukiwano składowych nieliniowych uzyskanych z przebiegów czasowych procesu.

na całym świecie najczęściej

wykorzystuje się m.in. transport samochodowy, kolejowy, a także wodny. Jednak nie zawsze drogę lądową można wykorzystać do transportu towarów wielkogabarytowych. Aktualnie kraje Europy Zachodniej w zdecydowanej większości posiadają rozwinięty system dróg wodnych śródlądowych wysokiej klasy (min IV) zarówno naturalnych jak i sztucznych. Polska negatywnie „wyróżnia się” na tym tle w rozwijaniu żeglugi śródlądowej, przede wszystkim w zakresie utrzymania i budowy dróg wodnych śródlądowych. Jednak kraj ten posiada wiele rzek, które mogłyby być wykorzystane do celów przewozu towarów (także tych wielkogabarytowych), pasażerskich oraz turystycznych.

Stan i rozwój parku ciężarowego w Polsce z uwzględnieniem struktury pojazdów według marek i wieku

Liczba pojazdów, zarejestrowanych w Polsce zwiększa się stopniowo z roku na rok. W ciągu ostatnich 15 lat odnotowany wzrost był prawie dwukrotny. W 1995 roku zarejestrowanych było 11,2 mln pojazdów samochodowych (samochodów osobowych, samochodów ciężarowych, ciągników samochodowych - siodłowych, autobusów, motocykli), łącznie z ciągnikami rolniczymi. W 2009 roku ich liczba wzrosła do 22 mln.

Kryteria oceny jakości działania systemów transportowych

Streszczenie: Podstawą działania systemów transportowych jest realizacja postawionych im celów w określonych warunkach, miejscu, ilości i czasie. Z analizy literatury przedmiotowej wynika, że badanie jakości funkcjonowania tych systemów, stanowi jeden z podstawowych czynników w procesach obsługowo - naprawczych, sterowania, zasilania, diagnozowania a w szczególności użytkowania eksploatowanych w nich maszyn i urządzeń. Omawiane systemy, zalicza się do systemów socjotechnicznych typu (człowiek - maszyna otoczenie), wśród których wyróżnić można system transportowy, stanowiący w niniejszym opracowaniu obiekt badań. Na podstawie wyników własnych badań eksploatacyjnych oraz identyfikacji procesów realizowanych w obiekcie badań, w opracowaniu przedstawiono metodę oceny jakości działania takich systemów. Jako przykład zastosowania opracowanej metody ocenowej, w pracy podjęto próbę budowy modelu oceny niepożądanych oddziaływań ludzi, usytuowanych w systemie i jego otoczeniu.

Problematyka odporności na zakłócenia czujników koła wykorzystywanych w urządzeniach srk

Artykuł opisuje problemy związane z zakłóceniami występującymi w czujnikach koła stosowanych w urządzeniach sterowania ruchem kolejowym. Omówiono źródła zakłóceń mających wpływ na czujniki koła. Opisano metody pomiarów odporności na zakłócenia czujników koła. Przytoczono wyniki badań przeprowadzonych w warunkach laboratoryjnych.

Simulation of an ahc system during offshore installation

An active heave compensation system (AHC) is described in the paper. Active control enables us to compensate vertical vessel motions generated by sea waves. Such systems are used on a special offshore installations and construction vessels, performing the necessary work related to subsea field exploration. The most common AHC systems are based on an application of winches. Among many possible solutions, an electric drive is often used in order to control the speed and the moment, by the application of a frequency converter. The simple control system presented in the paper allows its real-time application on an onboard PC and through a PLC software. The system is implemented and operates currently on an offshore pipelay vessel.

Wpływ downsizingu na zużycie paliwa i emisję substancji szkodliwych w spalinach

Artykuł zawiera wyniki pomiarów toksyczności spalin i zużycia paliwa dwóch pojazdów w rzeczywistych warunkach ruchu/eksploatacji (w warunkach drogowych). Badaniom poddano samochody osobowe z segmentu D, napędzane silnikami o zapłonie iskrowym, w których biegi są zmieniane za pomocą automatycznej skrzyni przekładniowej. Wybrane pojazdy stanowiły przykład wykorzystania downsizingu (do porównania wybrano pojazdy o zbliżonych osiągach, lecz różnych cechach konstrukcyjnych silnika: silnik niedoładowany oraz doładowany mechanicznie o zmniejszonej pojemności). Testy wykonywano na odcinku kilkudziesięciu kilometrów na ulicach miasta Poznań i w jego obrębie, podczas jazdy na odcinkach o różnej charakterystyce - jazda miejska, pozamiejska i na autostradzie. Do pomiarów stężenia poszczególnych substancji szkodliwych w spalinach oraz zużycia paliwa wykorzystano mobilną aparaturę do badań toksyczności spalin SEMTECH-DS firmy Sensors Inc.
Subskrybuj to źródło RSS