Zaloguj się

WIEDZA

Społeczne i organizacyjne aspekty wdrażania sieci wan w jednostkach dydaktyczno-naukowych na przykładzie sieci eduroam w politechnice lubelskiej

Nieskrępowany przepływ informacji to w dzisiejszym świecie fundament rozwoju naukowego. Z akademickiego punktu widzenia globalna sieć powinna umożliwiać zarówno przesłanie wyników badań, dokonanie konsultacji, telekonferencję, bądź zdalną pracę w laboratorium w bardzo krótkim czasie i niezależnie od lokalizacji.

Niekonwencjonalne metody zwiększania trwałości węzłów kinematycznych urządzeń technicznych

Artykuł dotyczy aplikacji niekonwencjonalnych metod zwiększania trwałości węzłów kinematycznych urządzeń technicznych. Została w nim przedstawiona eksploatacyjna metoda konstytuowania warstw ochronnych na współpracujących tarciowo powierzchniach elementów węzłów kinematycznych. Warstwy te, o właściwościach niskotarciowych i przeciwzużyciowych, minimalizujących niekorzystne skutki tarcia, takie jak opory ruchu i zużycie. Zaproponowano wytwarzanie tych warstw w początkowym okresie procesu eksploatacji urządzenia technicznego z wykorzystaniem do tego celu zjawiska Garkunowa.

Wybrane przykłady optymalizacji topologii konstrukcji belkowych w oparciu o metodę wzrostu struktury wyjściowej

W artykule przedstawione zostały przykłady optymalizacji topologii konstrukcji belkowych dla różnych wariantów struktury wyjściowej. Uzyskane rezultaty zawierają zależności między położeniem wybranych węzłów a właściwościami konstrukcji określanymi za pomocą średnich naprężeń zredukowanych dla całej konstrukcji lub maksymalnych przemieszczeń liniowych.

Metody szacowania prędkości przemieszczania się ludzi w modelach ewakuacji ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki ewakuacji ze statków pasażerskich

W artykule poruszone zostają problemy przemieszczania się ludzi po drogach ewakuacji w zależności od różnych czynników, ze szczególnym uwzględnieniem ewakuacji ze statków pasażerskich. Dokonany zostaje przegląd metod szacowania prędkości ludzi w komputerowych programach do modelowania ewakuacji. Omówione zostają wytyczne dotyczące obliczeń prędkości ruchu w dokumentach normatywnych IMO a także przytoczone są przykładowe formuły do kalkulacji tych prędkości.

Założenia i podstawy symulacyjne systemu monitorowania stanu technicznego toru tramwajowego

Streszczenie: Artykuł przedstawia założenia i podstawy symulacyjne systemu monitorowania stanu technicznego toru tramwajowego. Omówiono główne cele i metodykę prowadzenia badań symulacyjnych. Zamieszczono przykładowe charakterystyki drganiowe uzyskane na podstawie symulacji komputerowej, które są podstawą do określenia założeń dla systemu monitorowania stanu technicznego toru tramwajowego.

Symulacyjne badania dynamicznego oddziaływania koła z płaskim miejscem na szynę w środowisku universal mechanizm loco

W pracy przedstawiono model wagonu dwuosiowego, w którym na obręczy jednego z zestawów kołowych zamodelowano płaskie miejsce. Zbadano oddziaływanie dynamiczne tego zestawu na szynę w funkcji wielkości uszkodzenia, prędkości wagonu i jego masy dla dwóch przypadków sztywności toru. Symulację wykonano w środowisku UM LOCO. Na podstawie analizy badań, potwierdzono pełną zbieżność z badaniami doświadczalnymi w torze kolejowym.

Określenie parametrów roboczych manipulatora robota wsparcia inżynieryjnego

Na stanowisku badawczym Katedry Budowy Maszyn dokonano pomiarów parametrów roboczych manipulatora zaprojektowanego dla zdalnie sterowanego robota wsparcia inżynieryjnego. Określono wartości najistotniejszych parametrów z punktu widzenia realizacji zadań w misjach EOD/IOD. Pomiary przeprowadzono w warunkach laboratoryjnych i poligonowych. Uzyskane wyniki potwierdziły słuszność założeń konstrukcyjnych i możliwości robocze robota wsparcia inżynieryjnego.

Badania wytrzymałościowe xix-wiecznych elementów konstrukcyjnych wykonanych ze stali zgrzewnych

Na terenie Dolnego Śląska znajduje się (wciąż w eksploatacji) znaczna liczba konstrukcji stalowych, powstałych w na przełomie XIX i XX wieku. W szczególności dotyczy to użytkowania stalowych mostów, a także wiaduktów kolejowych. Obiektem badań autorów były stalowe elementy konstrukcyjne pochodzące z XIX wiecznej stali zgrzewnej. W pracy przedstawiono wyniki analiz chemicznych, obserwacji metalograficznych, a także podstawowych badań wytrzymałościowych tj. statycznej próby rozciągania i udarności.

Napędzanie wału korbowego silnika rozrusznikiem elektrycznym i pneumatycznym

Moment oporu silnika nie ma wartości stałej. Wynika to z występowania sił gazowych (przemian ładunku w cylindrach) oraz mas poruszających się ruchem posuwisto-zwrotnym. Scharakteryzowano napędzanie wału korbowego silnika spalinowego przez elektryczny i pneumatyczny układ rozruchowy. Wskazano cechy procesu wynikające ze zmian momentu oporu silnika oraz właściwości źródła energii - układu rozruchowego. Porównano stopień nierównomierności prędkości obrotowej wału korbowego silnika napędzanego tymi układami. Przedstawiono wyniki badań napędzania wału korbowego silnika przez elektryczny układ rozruchowy oraz analizę porównawcza napędzania wału korbowego silnika. Omówiono zmiany charakterystyki mocy i parametrów pracy rozrusznika elektrycznego i pneumatycznego pod wpływem zmiany temperatury.
Subskrybuj to źródło RSS