Zaloguj się

WIEDZA: transport i spedycja

Kształtowanie ochrony prawnej zwierząt w transporcie przedubojowym

Transport zwierząt rzeźnych jest jednym z najtrudniejszych problemów związanych z ochroną praw zwierząt wykorzystywanych przez człowieka do celów gospodarczych [7, 8, 9]. Pomimo wielokrotnych prób rozwiązania, przewóz zwierząt nadal jest przedmiotem szerokiej debaty publicznej i ostrej krytyki ze strony organizacji pozarządowych zajmujących się ochroną praw zwierząt. Stanowi również przedmiot zainteresowania konsumentów produktów pochodzenia zwierzęcego. W Unii Europejskiej dla celów rzeźnych wykorzystuje się rocznie około 2 miliardy ptaków oraz 300 milionów ssaków dodatkowo przez jej terytorium transportowanych jest ponad 100 milionów zwierząt pochodzących z innych państw. Zgodnie ze współczesnymi wymaganiami z zakresu dobrostanu [9, 10, 18,20] i postulatami licznych organizacji społecznych ubój zwierząt rzeźnych powinien być przeprowadzony możliwie najbliżej miejsca chowu bez narażania ich na konieczność długotrwałego transportu. Jednak zasada swobodnego przepływ towarów i usług, gwarantowana w ramach unii gospodarczej, obejmuje również zwierzęta, co powoduje, że głównie ze względów ekonomicznych żywe zwierzęta rzeźne są niejednokrotnie transportowane na znaczne odległości między krajami członkowskimi jak również wwożone z krajów spoza UE i wywożone poza jej obręb [11, 17].

Analiza tendencji w handlu międzynarodowym wieprzowiną w latach 1961-2009, część 2- import

Produkcja wieprzowiny w latach 1961-2009 wzrosła o 329% z 24,80 mln ton do 106,33 mln ton, jednak wzrost produkcji nie był równomierny na poszczególnych kontynentach, gdyż np. w Azji produkcja wzrosła prawie dwudziestokrotnie, a w Europie zaledwie o 82%. Znacznie poprawiła się również efektywność produkcji na wszystkich kontynentach, jednak w Azji poprawa ta była znacznie większa.

Regulacje a międzynarodowy obrót żywnością zmodyfikowaną genetycznie

W produkcji i dystrybucji żywności następują wyraźne zmiany. Część z nich powodowana jest tendencjami zachodzącymi w całej gospodarce, część jest specyficzna dla gospodarki żywnościowej. Do najważniejszych zmian można zaliczyć globalizację, postępujące różnicowanie się produktów, rosnąca integracja pomiędzy uczestnikami łańcuchów podaży [Boehjle 1999]. Globalizacja powoduje, że miejsca produkcji i konsumpcji coraz bardziej się oddalają. Globalne łańcuchy dostaw, w tym również dostaw żywności są jednak znacznie trudniejsze w zarządzaniu [McCarthy i Atthirawong 2003, Wood i in. 2002].

Problematyka prawna transportu a dobrostan zwierząt gospodarskich

Jednym z celów Wspólnej Polityki Rolnej Unii Europejskiej jest zapewnienie dobrostanu zwierząt gospodarskich. Jego zakres jest szeroki, bowiem może dotyczyć zarówno samego chowu, jak i stanu zdrowia. W szczególności przez dobrostan należy rozumieć pewną koncepcję ochrony zwierząt gospodarskich. Scala ona tradycyjną ochronę zdrowia i bezpieczeństwo z tzw. ochroną humanitarną - czyli przeciwdziałaniem cierpieniu. Zakładane przez ustawodawcę optymalne warunki „bytowania” są zdeterminowane gatunkiem zwierzęcia.

Rozwój klastra a integracja żywnościowych łańcuchów dostaw

Gdy globalne rynki zaczynają być zdobywane przez niskokosztowych producentów i wzrasta poziom konkurencji, wskazuje się na dwa kluczowe podejścia, umożliwiające firmom stanie się bardziej konkurencyjnymi - łańcuchy dostaw i klastry regionalne. Celem niniejszego opracowania jest przedstawienie powiązań między rozwojem klastra a integracją łańcuchów dostaw w obszarze terytorialnym klastra. Określenie charakteru tych powiązań może być pomocne w kształtowaniu działań na rzecz rozwoju klastra, z uwzględnieniem roli procesów integracyjnych w łańcuchach dostaw. Przedstawione w pracy rozważania są oparte na krytycznym przeglądzie literatury przedmiotu oraz analizie przypadku inicjatywy klastrowej Doliny Ekologicznej Żywności.

Ocena i dobór optymalnych parametrów środków transportowych dla efektywnego zbioru słomy

Rosnące zobowiązania Polski wobec Unii Europejskiej narzucające coraz większy udział Odnawialnych Źródeł Energii (OZE) w ogólnym bilansie produkcji energii (7,5% do 2010 r. i 15% do 2020 r.) a także ograniczenia nałożone przez rozporządzenie Ministra Gospodarki z 14 sierpnia 2008 r. dotyczące wykorzystania biomasy leśnej na cele energetyczne, wymusiły potrzebę zainteresowania biomasą pozyskiwaną z rolnictwa. Wzrost zapotrzebowania na paliwa agro, a w szczególności na słomę jako głównego źródła paliw stałych, spowodował rozwój sektora energetycznego opartego na biomasie.

Organizacja transportu w wybranych branżach agrobiznesu

Transport obok magazynowania stanowi jedną z podstawowych działalności logistycznych. Transport w łańcuchu logistycznym stanowi ogniwo łączące dostawców surowców i materiałów, producentów półwyrobów i wyrobów gotowych, hurtowników i pośredników, punkty sprzedaży detalicznej i ostatecznych konsumentów. Na istotne znaczenie transportu w działalności przedsiębiorstwa wskazuje również udział kosztów transportu w kosztach całkowitych przedsiębiorstw. W firmach dystrybucyjnych udział ten może osiągnąć nawet 60%, z kolei w firmach produkcyjnych koszty transportu osiągają poziom od kilku do kilkunastu procent całkowitych kosztów działalności .

Analiza efektów zewnętrznych transportu biomasy

Rozwój odnawialnych źródeł energii w ostatnich latach jest efektem wzmożonego zainteresowania wielu państw i organizacji światowych ochroną środowiska przyrodniczego, które stanowi integralną część systemu bytowania człowieka. Środowisko to ulega nieustannym przemianom przy czym w dużej mierze sprawcą tych przemian jest człowiek i chęć zrealizowania jego nieograniczonych potrzeb. Wzmożona konsumpcja uruchamia coraz to nowsze procesy produkcyjne będące odpowiedzialne za wzrost zapotrzebowania na energię i zatruwanie środowiska. W Polsce od roku 2010 zużycie energii pierwotnej na jednego mieszkańca wzrosło ze 101,2 GJ do 113,9 GJ w roku 2010, przy czym łączne zużycie energii pierwotnej w Polsce w tym roku wyniosło 4351,8 PJ.
Subskrybuj to źródło RSS