Zaloguj się

WIEDZA: pozostałe zagadnienia

Wykorzystanie techniki drm do trnasmisji danych w systemie monitorowania obiektów

Nawiązując do ogólnie znanej idei śledzenia obiektów przy pomocy systemu GNSS opracowano koncepcję systemu śledzenia ruchu statków powietrznych oraz pojazdów, a następnie wytworzono poszczególne komponenty systemu. Proponowany system składa się z trzech podstawowych komponentów: podsystemu pozycjonowania - pokładowych odbiorników GNSS, podsystemu transmisji danych, podsystemu zobrazowania danych. Artykuł zawiera charakterystykę poszczególnych elementów systemu ze szczególnym zwróceniem uwagi ma moduł transmisji danych z użyciem radiofonii cyfrowej (DRM) oraz wstępne wyniki badań.

Procedury badawcze do określenia właściwości wytrzymałościowych kompozytu warstwowego o zróżnicowanym materiale na wzmocnienie

W artykule przedstawiono wyniki badań wybranych właściwości wytrzymałościowych kompozytów warstwowych (laminatów) wykonanych na bazie osnowy żywicy epoksydowej z różnymi rodzajami wzmocnienia włóknistego. Oceniono wpływu rodzaju materiału użytego do wzmocnienia na właściwości mechaniczne kompozytu. Warunki eksploatacji statków powietrznych sprawiają, że struktury kompozytowe są narażone na działanie poprzecznych obciążeń udarowych, których wizualne efekty są często niewidoczne, a jednak powodują znaczne osłabienie materiału. Specyficzne cechy laminatów sprawiają, że materiały te wymagają opracowania nowych metod oceny ich przydatności do pracy w warunkach stwarzających zagrożenie wystąpienia uszkodzeń udarowych. Zaprezentowano sposób badania wpływu obciążeń udarowych na właściwości mechaniczne, oraz algorytm, uwzględniający, że delaminacja i pękanie są głównymi przyczynami spadku wytrzymałości laminatu po obciążeniu udarowym.

Metodyka scrum w zespołowym przedsięwzięciu inżynierskim

Oprócz wiedzy przedmiotowej i dziedzinowej, potrzebne są umiejętności interpersonalne (pracy zespołowej, komunikowania się, negocjowania, reagowania na krytykę), oceny kosztów, jakości wytwarzanych produktów i pracy członków zespołu oraz identyfikowania zagrożeń i ścieżek krytycznych. Firmy wytwarzające oprogramowanie, zatrudniając nowych pracowników, dużą wagę przywiązują zarówno do posiadanej przez nich wiedzy, znajomości metodyk prowadzenia przedsięwzięć informatycznych i narzędzi wspierających wytwarzanie oprogramowania oraz biegłości w posługiwaniu się nimi, ale także do cech osobowościowych kandydatów i umiejętności pracy w wielokulturowym zespole.

Estymacja prędkości pojazdu w warunkach silnych zakłóceń losowych metodą wygładzania wykładniczego browna

Zaproponowano metodę estymacji prędkości pojazdu poruszającego się po jednym pasie ruchu. Uwzględniono rozmycie obrazu pojazdu oraz występowanie szumów gaussowskich na poszczególnych etapach akwizycji obrazu. Algorytm bazuje na wstępnej obróbce sygnału metodą wygładzania wykładniczego Browna. Działanie algorytmu w warunkach silnych zakłóceń losowych zweryfikowano w wyniku przeprowadzonych symulacji komputerowych oraz porównano z innymi metodami estymacji prędkości pojazdu.

Współpraca zadań w serwerze informatycznego systemu skryptowego

Rozproszonego Systemu Sterowania DCS. Pełnią one istotną rolę w procesie przepływu informacji z urządzeń automatyki do stacji inżynierskich, operatorskich, diagnostycznych oraz innych systemów komputerowych należących do wyższej warstwy nadzorowania przedsiębiorstwem. W związku z tym autorzy pragną przedstawić sposób współpracy zadań uruchomionych w serwerze Informatycznego Systemu Skryptowego ISS, za pomocą którego można realizować złożony proces sterowania obiektem technologicznym.

Pomiary emisji spalin systemem pems i badanie wyników eksperymentu z wykorzystaniem metod analizy wariancji

Ekologiczność pojazdu zdeterminowana jest wielkością emisji związków szkodliwych. Pomiary emisyjności pojazdu w rzeczywistych warunkach ruchu z wykorzystaniem systemu analizatorów mobilnych PEMS wskazują na losowy charakter emisji przebiegów stężenia związków szkodliwych. W artykule przyjęto hipotezę badawczą, że pomimo ogromnej złożoności i różnorodności warunków, w jakich prowadzony był eksperyment, możliwe jest znalezienie statystycznego podobieństwa między losowymi przebiegami emisji zmienności zanieczyszczeń CO, CO, HC oraz NOx. Do weryfikacji przyjętej hipotezy badawczej zastosowano metodę analizy wariancji ANOVA.

Komplikacje w innowacyjnych systemach stabilizacji i hamowania

W artykule przedstawiono problemy diagnostyki pojazdów z innowacyjnymi systemami sterowania układów ułatwiających pracę kierowcy. Opisano nową wersję systemu dynamicznej kontroli stabilności i trakcji (DSTC) wraz z zaawansowaną funkcją sterowania stabilnością (ASC) oraz funkcją kontroli trakcji w zakręcie (CTC) oraz system ostrzegający o zderzeniu z samoczynnym hamowaniem. Przedstawiono współazleżność operacji systemowych oraz zaprezentowano badania oscyloskopowe sprawnych systemów w magistralach klasy B i C.

Badania tribologiczne i eksploatacyjne oleju rzepakowego

Zaprezentowano wybrane wyniki badań, m.in. analizę widmową hałasu emitowanego przez silnik smarowany olejem rzepakowym oraz mineralnym w aspekcie rodzaju paliwa użytego do napędu silnika. Pomiary zużycia przeprowadzono z wykorzystaniem testera tribologicznego T. Próbki oleju do pomiarów pobierane były co określony interwał przebiegu (1000 km). Przed pobraniem próbki mierzono widmo drgań i hałasu, generowane przez silnik pracujący w ustalonych warunkach obciążenia i prędkości obrotowej. Wyniki badań oleju rzepakowego porównywano z wynikami, jakie otrzymano w badaniach oleju zalecanego przez producenta pojazdu dla tych samych warunków eksploatacji.
Subskrybuj to źródło RSS