Zaloguj się

WIEDZA: pozostałe zagadnienia

Oblodzenie samolotu

Zachowanie wysokich standardów bezpieczeństwa w czasie przygotowania i realizacji operacji powietrznych jest gwarantem ich powodzenia. Warunki pogodowe i towarzyszące im zjawiska należą do jednych z najbardziej niebezpiecznych zagrożeń dla wykonywania operacji powietrznych. Liczne przykłady tragicznych zdarzeń lotniczych w ostatnich latach, będących efektem niesprzyjających warunków atmosferycznych wzbudziły zainteresowanie tą problematyką zarówno specjalistów jak i przypadkowych obserwatorów życia lotniczego. W niniejszym artykule odniesiono się do statystyk wypadków lotniczych spowodowanych niebezpiecznymi zjawiskami pogodowymi, ze szczególnym uwzględnieniem oblodzenia. Zdefiniowano podstawowe pojęcia oblodzenia, jego rodzajów i symptomów wskazujących na prawdopodobieństwo jego wystąpienia. Przeanalizowano wrażliwość poszczególnych elementów struktury płatowca i silnika na oblodzenie.

Algorytm browna łomnickiego - propozycja oprogramowania komputerowego

W referacie przedstawiono problem szeregowania zadań i optymalizacji harmonogramów w celu zminimalizowania zbędnych przerw w pracy stosowanych maszyn i urządzeń. Metoda podziału i ograniczeń, na której opiera się opracowany w połowie dwudziestego wieku algorytm Browna Łomnickiego, może zostać zastosowana do tego celu. Autorzy prezentują próbą oprogramowania algorytmu, a także pewną koncepcję zminimalizowania niezbędnych iteracji prowadzących do otrzymania wyniku optymalnego. W referacie przedstawiono oprogramowanie, sposób jego działania oraz przykład praktyczny.

Neuronowy model wyznaczania energii szlifowania obwodowego elementów konstrukcyjnych silnika

W obecnych czasach duże naciski kładzie się na minimalizację zużycia energii, dotyczy to również obróbki materiałów. Aby minimalizować energię szlifowania, należy dysponować modelem reprezentującym zależności energii szlifowania od różnych parametrów. W artykule przedstawiono wstępne wyniki prac nad utworzeniem systemu ekspertowego w postaci sztucznej sieci neuronowej modelującej zależność energii szlifowania od głębokości szlifowania. Poszukiwanie nowych rozwiązań modelowania pozwoli osiągnąć w przyszłości nowe rozwiązania dla mikro i nanoszlifowania. Przewidywanie wyników sił składowych szlifowania pozwoli wyznaczyć pracę jaką należy wykonanć do usunięcia mikro i nanowarstwy.

Nawigacja satelitarna gps z wykorzystaniem telefonu komórkowego

Tematyką niniejszego artykułu jest odpowiedź na pytanie dotyczące możliwości wykorzystania Globalnego Systemu Pozycjonowania (GPS) we współczesnych telefonach komórkowych oraz zbadanie dokładności wyznaczenia pozycji przy pomocą testowanych w eksperymencie telefonów. Poniższe opracowanie zawiera opis oraz charakterystykę trzech badanych telefonów: Nokii 6110 Navigator, Nokii E oraz Samsunga i550w. Nakreślona została także budowa i geneza samej telefonii komórkowej i wprowadzenie systemu GPS do telefonów GSM. Analiza dokładności wyznaczenia pozycji za pomocą poszczególnych telefonów opiera się na porównaniu uzyskanych współrzędnych ze współrzędnymi odniesienia otrzymanymi z precyzyjnego odbiornika geodezyjnego Topcon HiPer Pro.

Model wsparcia procesu obsług szybowca

W referacie przedstawiono problem wyznaczenia wybranej charakterystyki eksploatacji statku powietrznego ze szczególnym uwzględnieniem stanu obsługiwania. Został również przedstawiony program komputerowy, którego działanie pozwala na poprawne planowanie prac obsługowych dla statku powietrznego.

Zastosowanie logiki rozmytej w sterowaniu robotem lego

Zestawy LEGO Mindsotrms oraz NXT umożliwiają konstruowanie robotów i urządzeń mechatronicznych. Oprogramowanie firmowe Lego pozwala na graficzne konstruowanie stosunkowo prostych programów. Kompilator RobotC zapewnia możliwość programowania w języku C, co autorzy wykorzystali do stworzenia algorytmu sterowania z zastosowaniem logiki rozmytej.

Możliwości komputerowego wspomagania systemu nahełmowej prezentacji danych w zakresie sterowania położeniem kątowym głowicy obserwacyjno-celowniczej

W referacie przedstawiono wyniki przeprowadzonych w ITWL analiz w zakresie możliwości zastosowania systemu nahełmowej prezentacji danych do sterowania uzbrojeniem modernizowanych śmigłowców wojskowych. W części ogólnej omówiono wybrane metody i układy wykorzystywane do wyznaczania położenia kątowego hełmu oraz wspomagania pilota w zakresie nahełmowego sterowania systemem pozyskiwania danych wizualnych (np. głowic obserwacyjno-celowniczych). W części szczegółowej przedstawiono wyniki analizy wybranych algorytmów i projekt układu wyznaczania orientacji hełmu (bazujący na module pomiarowym z sensorami pola magnetycznego i siły bezwładności), wykorzystywanych do sterowania położeniem kątowym elementów pozyskania danych wizualnych (np. głowicy obserwacyjno-celowniczej). Realizacja tego tematu została przyjęta do finansowania przez MNiSzW w ramach projektu badawczego rozwojowego.
Subskrybuj to źródło RSS