Seria wydawnicza: Biblioteka Logistyka
Praca Ireneusza Fechnera to pierwsza w Polsce monografia podejmująca kompleksowo problematykę centrów logistycznych, dyskutowaną w naszym kraju już od wielu lat. Książka wyrosła na gruncie kompetencji, jakimi dysponuje Instytut Logistyki i Magazynowania oraz wieloletniego doświadczenia Autora - znanego konsultanta i analityka rynku logistycznego.
Punktem wyjścia rozważań są inspiracje dla budowy, rola, zadania oraz funkcje centrów logistycznych. Wiele uwagi poświęca europejskim doświadczeniom w budowie centrów logistycznych, opisując modele inicjacji, modele realizacyjne i modele finansowania tego typu przedsięwzięć. Autor nie koloryzuje rzeczywistości - z jednej strony wskazuje na korzyści i źródła sukcesów - z drugiej zaś na przyczyny porażek w realizacji i dylematy rozwoju centrów logistycznych. Książka zawiera ogromny potencjał wiedzy, która powinna być wykorzystana przede wszystkim przez przedstawicieli sektora publicznego, deweloperów i operatorów logistycznych. Po książkę sięgną także studenci i młodzi adepci logistyki, którzy - miejmy nadzieję - będą świadkami dynamicznego rozwoju centrów logistycznych w naszym kraju, bowiem jak pisze sam autor: „Centrum logistyczne to inwestycja na wiele lat, a lata poprzedzające jego budowę też powinny być dobrze wykorzystane. Trzeba myśleć w kategoriach długotrwałego rozwoju i budować licząc się z tym, że być może sukcesów doczekają następcy”.
Wstęp
CEL
Inspiracje dla budowy centrów logistycznych.
Definicja centrum logistycznego i jego charakterystyka..
Rola i zadania centrów logistycznych.
Funkcje centrów logistycznych.
Intermodalność transportu jako czynnik sprzyjający budowie centrów logistycznych.
Istota intermodalności transportu.
Polityka transportowa wobec transportu intermodalnego i centrów logistycznych.
Transport intermodalny w relacji do poszczególnych gałęzi transportu.
Znaczenie transportu kolejowego dla przewozów itermodalnych.
Znaczenie transportu wodnego dla przewozów intermodalnych.
Znaczenie transportu lotniczego dla przewozów intermodalnych.
Znaczenie transportu morskiego dla przewozów intermodalnych.
Korytarze transportowe jako czynnik lokalizacji centrów logistycznych.
REALIZACJA
Europejskie doświadczenia w budowie centrów logistycznych.
Doświadczenia włoskie.
Doświadczenia niemieckie.
Doświadczenia czeskie.
Doświadczenia węgierskie.
Doświadczenia litewskie.
Inne doświadczenia europejskie.
Centrum logistyczne w Rotterdamie.
Skandinavisk Transport Centre w Danii.
Morskie centra logistyczne w Finlandii.
Centra dystrybucji Magna Park.
Doświadczenia polskie.
Koncepcja dzielnic magazynowych z lat 70.
Kolejowe terminale kontenerowe.
Problemy towarzyszące budowie centrów logistycznych.
Planowanie i wybór lokalizacji centrów logistycznych.
Planowanie.
Kryteria wyboru lokalizacji.
Modele inicjacji centrów logistycznych.
Model ewolucyjny.
Model zarodkowania.
Model wirtualny.
Modele realizacyjne.
Włoski model realizacji inwestycji.
Niemiecki model realizacji inwestycji.
Polski model realizacji inwestycji.
Partnerstwo publiczno – prywatne jako sposób realizacji inwestycji.
Źródła sukcesów i porażek w budowie centrów logistycznych.
Modele finansowania inwestycji.
Wspieranie realizacji centrów logistycznych.
Organizacje i stowarzyszenia.
Projekty badawcze dotyczące centrów logistycznych i transportu intermodalnego.
Sieć centrów logistycznych w regionie Morza Bałtyckiego – „NeLoc” - Networking logistics centres in the Baltic Sea Region.
Polskie centrum kompetencji w logistyce „POLLOCO” - Polish centre of logistics competence.
Sieć tematyczna SIT – „SIT” thematic network - Safe & secure intermodal transport.
Wirtualny niemiecko-polski logistyczny system brokerski.
Inne projekty badawczo-rozwojowe.
PRZYSZŁOŚĆ
Dylematy rozwoju centrów logistycznych.
Czy Polsce potrzebne są centra logistyczne?.
Jaki model centrum logistycznego?.
Wirtualne centrum logistyczne.
Skupione centrum logistyczne budowane według formuły PPP.
Rozszerzony model centrum logistycznego.
Finansowanie inwestycji.
Zakończenie.
Literatura.