Pierwsza na polskim rynku obszerna publikacja oddająca specyfikę krajowego e-commerce, wzbogacona jednocześnie o przykłady rozwiązań zachodnich. Poza podstawowymi pojęciami handlu elektronicznego autorzy opisują: główne rozwiązania e-commerce (aukcje, sklepy internetowe, pasaże handlowe, wirtualne rynki B2B, wirtualne giełdy, a także, często pomijane w innych publikacjach, rozwiązania z grupy B2A i C2A), finanse elektroniczne, problematykę związaną z uruchomieniem działalności handlowej w Internecie, zabezpieczenia funkcjonowania firmy i dokonywanych transakcji, sposoby płatności w Internecie, strategie marketingowe e-commerce, prawne aspekty handlu elektronicznego, przykłady rozwiązań funkcjonujących w Polsce i na świecie. Dodatkowym walorem książki jest obszerny słowniczek terminów związanych z Internetem i e-commerce.
WSTĘP (Bogdan Gregor)
Rozdział 1. PRZEDSIĘBIORSTWO I JEGO OTOCZENIE W GLOBALNYM SPOŁECZEŃSTWIE INFORMACYJNYM (Bogdan Gregor).
1.1. Społeczeństwo informacyjne a Nowa Gospodarka.
1.2. Zmiany otoczenia i ich wpływ na przedsiębiorstwo i jego relacje z rynkiem.
1.2.1. Otoczenie jako determinanta funkcjonowania przedsiębiorstwa.
1.2.2. Procesy globalizacji.
1.2.3. Postęp technologiczny.
1.2.4. Kluczowe znaczenie kapitału intelektualnego.
1.3. Otoczenie a współczesny marketing.
Rozdział 2. INTERNET - NOWY WYMIAR DZIAŁALNOŚCI ORGANIZACJI (Bogdan Gregor)
2.1. Istota Internetu.
2.2. Rynek elektroniczny i wirtualizacja działań organizacji.
2.3. Możliwości wykorzystania Internetu w biznesie.
Rozdział 3. ISTOTA ORAZ ROZWÓJ E-COMMERCE (Bogdan Gregor)
3.1. Pojęcie e-commerce na tle terminów pokrewnych.
3.2. Dotychczasowy rozwój i stan aktualny handlu elektronicznego.
3.2.1. Handel elektroniczny w sektorze B2C.
3.2.2. Handel elektroniczny w sektorze B2B.
3.3. Internauci jako potencjalni klienci handlu elektronicznego.
3.3.1. Dane demograficzne użytkowników Internetu w Polsce.
3.3.2. Nastolatki i Internet.
3.3.3. Charakterystyka nabywców w polskich sklepach online.
3.4. Bariery rozwoju e-commerce.
3.5. Perspektywy rozwoju handlu elektronicznego.
Rozdział 4. GŁÓWNE ROZWIĄZANIA E-COMMERCE (Bogdan Gregor)
4.1. Aukcje internetowe.
4.1.1. Rodzaje aukcji internetowych i sposób ich funkcjonowania.
4.1.2. Budowa i layout serwisu aukcyjnego.
4.2. Serwisy ogłoszeniowe.
4.3. Sklepy internetowe.
4.3.1. Rodzaje sklepów internetowych.
4.3.2. Sposób funkcjonowania oraz wady i zalety sklepów online.
4.3.3. Modelowy layout sklepu internetowego.
4.3.4. Logistyka sklepu internetowego.
4.3.5. Rozwiązania służące do tworzenia sklepów internetowych.
4.4. Pasaże handlowe.
4.4.1. Rodzaje pasaży handlowych i sposób ich funkcjonowania.
4.4.2. Budowa i layout pasażu handlowego.
4.5. Wirtualne rynki elektroniczne B2B.
4.5.1. Rodzaje i sposoby funkcjonowania rynków elektronicznych B2B.
4.5.2. Budowa rynków elektronicznych B2B.
4.6. Wirtualne giełdy.
4.7. Pozostałe formy handlu elektronicznego - B2A i C2A.
Rozdział 5. FINANSE ELEKTRONICZNE (Bogdan Gregor)
5.1. Bankowość internetowa.
5.2. Pozostałe rodzaje finansów elektronicznych - wirtualne biura maklerskie, firmy ubezpieczeniowe.
Rozdział 6. URUCHOMIENIE DZIAŁALNOŚCI E-COMMERCE (Marcin Stawiszyński)
6.1. Wybór nazwy i rezerwacja domeny.
6.2. Co wybrać - rozwiązanie z "automatu" czy "szyte na miarę"?
6.3. Wybór dostawcy usług internetowych (ISP).
Rozdział 7. ZABEZPIECZENIA FUNKCJONOWANIA FIRMY I DOKONYWANYCH TRANSAKCJI ORAZ SPOSOBY PŁATNOŚCI W INTERNECIE (Marcin Stawiszyński)
7.1. Bezpieczeństwo rozwiązań e-commerce.
7.2. Zabezpieczenia realizowanych transakcji.
7.2.1. Firewall.
7.2.2. Kryptografia na usługach e-commerce - szyfrowanie i kodowanie danych oraz mechanizm działania podpisu elektronicznego.
7.2.3. Protokół SSL i certyfikaty.
7.3. Sposoby płatności i autoryzacji.
7.3.1. Płatności kartami kredytowymi.
7.3.2. Sposoby płatności charakterystyczne dla Nowej Ekonomii i Internetu.
7.3.3. Płatności regulowane z wykorzystaniem telefonów komórkowych (m-commerce).
7.3.4. Elektroniczne płatności w Polsce.
Rozdział 8. STRATEGIE MARKETINGOWE E-COMMERCE (Bogdan Gregor)
8.1. Marketing a e-commerce.
8.2. Walory projektu - layout i nawigacja.
8.3. Promocja w Internecie.
8.4. Bannery reklamowe i kampanie bannerowe.
8.5. Inne formy reklamy bannerowej.
8.6. Mailing.
8.7. Katalogi i wyszukiwarki w działaniach promocyjnych.
8.7.1. Rejestracja w katalogach i wyszukiwarkach.
8.7.2. Pozycjonowanie serwisu w wynikach wyszukiwania - zakup słów kluczowych.
8.8. Informacje na listach i grupach dyskusyjnych.
8.9. Marketing wirusowy.
8.10. Programy partnerskie.
8.11. Sponsoring.
8.12. Wartość dodana.
8.13. Inne formy reklamy internetowej.
8.14. Jak utrzymać nabywców i spowodować, aby wracali na strony serwisu e-commerce?
8.15. Marketing i co dalej?
Rozdział 9. PRAWNE ASPEKTY E-COMMERCE (Bogdan Gregor)
9.1. Ramy prawne tworzone przez organizacje międzynarodowe.
9.2. Ustawodawstwo Unii Europejskiej.
9.3. Prawne uwarunkowania e-commerce w Polsce.
Rozdział 10. PRZYKŁADY FUNKCJONUJĄCYCH ROZWIĄZAŃ E-COMMERCE NA ŚWIECIE I W POLSCE (Marcin Stawiszyński)
10.1. Amazon.com - od księgarni do hipermarketu.
10.2. eBay - od aukcji do marketplace.
10.3. Yahoo! Store i Yahoo! Shopping - pasaż handlowy w portalu.
10.4. Sklep Wirtualnej Polski - polski Amazon.com?
10.5. EMPiK.com - nowa firma pod znaną marką.
10.6. Merlin - największa księgarnia w polskim Internecie.
10.7. Xtrade-polski rynek elektroniczny.
ZAKOŃCZENIE (BogdanGregor)
SŁOWNICZEK TERMINÓW ZWIĄZANYCH Z INTERNETEM I E-COMMERCE (Bogdan Gregor, Marcin Stawiszyński)
BIBLIOGRAFIA