Publikację wydano w serii: NAVIGATOR nr 15.
Proces transformacji gospodarki Polskiej w dążeniu do standardów Unii Europejskiej sprawia, iż wiele dziedzin działalności państwa musi ulec zmianom. Jedną z tych dziedzin, bardzo znaczących w rozwoju gospodarczym, jest system transportowy, z jego złożonymi problemami infrastrukturalnymi i organizacyjno-zarządczymi. Polski system transportowy ma naturalne i techniczne warunki do tego, aby stać się ważną platformą logistycznego systemu europejskiego, oferując - oprócz możliwości tranzytowych - organizację transportu intermodalnego, świadczenie usług kompleksowych (magazynowo-kompletacyjnych i przewozowych), opartych na idei logistycznych centrów dystrybucji, tworzenie buforowych węzłów międzygałęziowych w stosunku do zatłoczonej sieci zachodnioeuropejskiej itp.
Najnowszy tom z serii NAVIGATOR, który przekazujemy Szanownym Czytelnikom, jest poświęcony przede wszystkim zagadnieniom dotyczącym nowych tendencji w dziedzinie logistyki transportowej, analizy stanu przepisów prawnych z zakresu transportu drogowego w okresie przedakcesyjnym Polski do Unii Europejskiej.
Przedmowa.
1. Rola transportu drogowego w systemach i sieciach logistycznych.
2. Europejska polityka transportowa.
2.1. Istota współczesnej polityki transportowej UE.
2.2. Geneza działań przedakcesyjnych Polski do UE w obszarze transportu.
2.3. Prawne aspekty dostosowania uregulowań prawnych do standardów UE.
2.4. Najważniejsze uzgodnienia przedakcesyjne Polski do Unii Europejskiej w rozdziale transport.
2.5. Podsumowanie.
3. Dostosowanie przedsiębiorstw transportowych do wymogów Unii Europejskiej.
3.1. Wprowadzenie.
3.2. Działania dostosowawcze w sektorze transportu drogowego.
3.3. Działania dostosowawcze w sektorze transportu kolejowego.
3.4. Diagnoza funkcjonowania narodowego przewoźnika lotniczego (PLL LOT).
3.5. Sytuacja polskich portów po akcesji do Unii Europejskiej.
3.6. Podsumowanie.
4. Uwarunkowania prawne prowadzenia działalności transportowej.
5. Rynek usług transportowo-spedycyjno-logistycznych (TSL) w Polsce.
5.1. Wstęp.
5.2. Ogólna analiza sytuacji w branży TSL.
5.3. Analiza strony podażowej rynku TSL.
5.4. Transport drogowy w Polsce.
5.5. Analiza strony popytowej rynku TSL.
5.6. Wpływ przystąpienia do UE na kondycję polskich przedsiębiorstw.
5.7. Zakończenie.
6. Regulacje czasu pracy załóg w ruchu międzynarodowym - AETR.
6.1. Wprowadzenie.
6.2. Czas jazdy.
6.3. Odpoczynek dzienny.
6.4. Urządzenia kontrolno-rejestrujące.
7. Dylemat logistyczny "make or buy".
7.1. Wstęp.
7.2. Przedsiębiorstwo, w którym transport pełni funkcje pomocnicze.
7.3 Przedsiębiorstwo o profilu transportowym.
7.4. Uwagi końcowe.
8. Monitorowanie floty pojazdów na przykładzie systemu MotoGraf.
8.1. Ogólna charakterystyka systemu MotoGraf.
8.2. Zasada zapisu i transmisji sygnałów w Systemie MotoGraf.
8.3. Szczegółowe aplikacje systemu.
8.4. "Uszczelnienie" gospodarki paliwami.
8.5. Zapewnienie bezpieczeństwa.
9. Zarządzanie gospodarką paliwową na przykładzie kart flotowych PKN ORLEN S.A.
10. Systemy elektronicznej współpracy i kooperacji.
10.1. EDI w logistyce transportu.
10.1.1. Wstęp.
10.1.2.ODEX PROFESSIONAL.
10.1.3. Działanie systemu ODEX.
10.1.4. Uwarunkowania implementacji do celów edukacji.
10.2. Tworzenie podpisu elektronicznego i jego rola w e-logistyce.
10.2.1. Wprowadzenie.
10.2.2. Podpis elektroniczny (e-podpis) - podstawowa terminologia.
10.2.3. Istota tworzenia i posługiwania się podpisem elektronicznym.
10.2.4. Wprowadzanie podpisu elektronicznego w Polsce.
10.2.5. System obiegu dokumentów i informacji w systemach ERP.
10.2.6. Rola elektronicznego podpisu w e-logistyce.
10.2.7. Wnioski.
11. Współczesne technologie transportowe.
11.1. Wstęp.
11.2. Wymagania projektowe ECE dotyczące pojazdów drogowych.
11.2.1. Dopuszczalne wymiary gabarytowe pojazdów drogowych.
11.2.2. Dopuszczalne masy całkowite pojazdów drogowych oraz naciski na osie kół.
11.3. Technologie transportowe.
11.3.1. Technologie uniwersalne.
11.3.2. Technologie zunifikowane.
11.3.3. Technologie specjalizowane.
11.3.3.1. Technologie transportu izotermicznego i chłodniczego.
11.3.3.2. Technologie transportu ładunków niebezpiecznych.
11.3.3.3. Technologie transportowe ładunków sypkich i pylistych.
11.4. Podsumowanie.
12. Problemy utrzymania gotowości pojazdów.
12.1. Wprowadzenie.
12.2. Pojęcie gotowości obiektu technicznego.
12.3. Wskaźniki eksploatacyjne grupy pojazdów.
12.4. Możliwości oddziaływania na gotowość pojazdu.
12.5. Podsumowanie.
13. Ekologistyka w systemach transportowych.
13.1. Ekofilozofia.
13.2. Definicja ekologistyki.
13.3. Wymagania normatywne.
13.4. Recykling pojazdów i zużytych materiałów eksploatacyjnych.
Informacja o autorach książki.