Narodowe przedsiębiorstwa kolejowe są zadłużone, gdyż traktowane były przez państwo jako firmy użyteczności publicznej. Konieczne jest dostosowanie ich działalności do zasad gospodarki rynkowej, której reguły wytyczają rozporządzenia i dyrektywy Unii Europejskiej.
Podręcznik prezentuje elementy zarządzania marketingowego, restrukturyzację i inne czynniki oddziaływania rynkowego w tej gałęzi transportu i przeznaczony jest dla studentów studiów ekonomicznych. Autorzy mają nadzieję, że zainteresuje także praktyków, ponieważ wskazuje na kierunki gospodarowania firm kolejowych na rynku transportowym.
Wstęp.
1. Transport kolejowy jako dziedzina gospodarowania.
1.1. Pojęcie i istota działania transportu kolejowego na rynku.
1.2. Powstanie i etapy rozwoju kolei w Polsce.
1.2.1. Rozwój kolei w okresie międzywojennym.
1.2.2. Transport kolejowy w Polsce w okresie gospodarki centralnie planowanej.
1.3. Podstawowe problemy rozwoju i funkcjonowania kolei.
2. Popyt na usługi przewozowe transportu kolejowego.
2.1. Popyt na pasażerskie usługi kolejowe.
2.2. Popyt na przewozy ładunków transportem kolejowym.
3. Podaż usług transportu kolejowego.
3.1. Charakterystyka ogólna taboru kolejowego.
3.2. Infrastruktura linii i urządzeń stałych transportu kolejowego.
3.3. Organizacja przewozów.
3.3.1. Organizacja przewozów pasażerskich.
3.3.2. Organizacja przewozów ładunków.
4. Koszty działalności transportu kolejowego.
4.1. Istota kosztów transportu.
4.2. Czynniki kształtujące koszty przedsiębiorstwa kolejowego.
4.3. Ewidencja i rachunek kosztów.
4.4. Koszty społeczne - metody ich wyceny oraz ekologiczne aspekty polityki transportowej.
4.4.1. Metody wyceny społecznych kosztów transportu.
5. Taryfy za usługi przewozowe.
5.1. Funkcje i metody ustalania cen w przedsiębiorstwie kolejowym.
5.2. Ceny pasażerskich usług kolejowych.
5.2.1. Wewnętrzne taryfy pasażerskie.
5.2.2. Międzynarodowe taryfy pasażerskie.
5.3. Ceny towarowych usług przewozowych.
5.3.1. Wewnętrzna taryfa przewozowa.
5.3.2. Taryfy towarowe w przewozach międzynarodowych.
5.4. Opłaty za dostęp do infrastruktury.
6. Efektywność kolejowych inwestycji infrastrukturalnych i zasady ich finansowania.
6.1. Planowanie i ocena przedsięwzięć inwestycyjnych.
6.1.1. Wycena przyszłych strumieni pieniężnych.
6.1.2. Wewnętrzna stopa zwrotu.
6.2. Zasady finansowania infrastruktury kolejowej w świetle obowiązujących ustaw.
7. Marketing na rynku przewozów kolejowych.
7.1. Istota marketingu w przedsiębiorstwie kolejowym.
7.2. Zakres badań na rynku przewozów kolejowych.
7.3. Marketingowe aspekty usług kolejowych i ich cen.
7.4. Dystrybucja usług przewozowych jako element marketingu.
7.5. Promocja usług kolejowych.
8. System ekonomiczno-finansowy przedsiębiorstw kolejowych.
8.1. Zasady tworzenia systemu.
8.2. Regulacje prawno-finansowe dotyczące majątku PKP i ocena jego wykorzystania.
8.3. Rentowność przewozów - rachunek wyników.
9. Restrukturyzacja kolei warunkiem dostosowania do wymogów gospodarki rynkowej.
9.1. Proces restrukturyzacji kolei niemieckich.
9.2. Prywatyzacja kolei w Wielkiej Brytanii.
9.3. Proces restrukturyzacji kolei polskich.
9.4. Możliwość zaangażowania sektora prywatnego w finansowaniu na przykładzie Komercjalizacji Dyrekcji Zakupów i Sprzedaży "Ferpol".
Bibliografia.