Książka pod tytułem "Konteneryzacja w logistyce materiałów niebezpiecznych" to możliwość pogłębienia wiedzy na temat logistyki materiałów sklasyfikowanych jako niebezpieczne i możliwości zastosowania do tego segmentu ładunków procesów zachodzących w logistyce, a także w kolejowych przewozach intermodalnych.
Niniejsza monografia zawiera szereg praktycznych przykładów, połączonych z teorią tematyki, jak również faktyczną diagnozą i oceną rynku transportu ładunków intermodalnych i niebezpiecznych w Polsce. Wprowadzenie powinno pomóc w ocenie materiału, a zarazem zachęcić do dalszego zapoznania się z treścią książki. Globalizacja oraz daleko idąca specjalizacja generują zapotrzebowanie na usługi transportowe, które posiadają znaczący udział w ogólnych kosztach obsługi logistycznej. Dlatego ważnym zagadnieniem jest stosowanie odpowiednich technologii przewozów. Procesy transportowe nie pozostają bez wpływu na nasze otoczenie. Rozwój technologiczny daje nowe możliwości ograniczenia szkodliwego oddziaływania na środowisko naturalne. Poszczególne gałęzie transportowe, z uwagi na uwarunkowania techniczno-technologiczne, mają różny wpływ na otoczenie.
Andrzej Górnikiewicz, jeden z najlepszych w Polsce specjalistów z zakresu kolejowych przewozów intermodalnych, były wieloletni dyrektor Biura Przewozów Intermodalnych w PKP Cargo i PS Trade Trans, w swojej recenzji pisze: Ma ona charakter wybitnie podręcznikowy z cechami poradnika, a zatem może być jednocześnie pożyteczna dla studentów kierunków transportowo-logistycznych jak i dla praktyków, na co dzień mających do czynienia z transportem towarów niebezpiecznych - ocenia i dodaje: Przewozy intermodalne od kilku lat rozwijają się dynamicznie. To nie moda, a trend, który do nas dotarł ze świata, to konieczność i coraz większe wymogi przemysłu stawiane transportowi, w tym przewozom materiałów niebezpiecznych w transporcie kombinowanym. Autorzy opisali w książce zagadnienia, które dotąd nie były poruszane w literaturze fachowej.
Prof. Andrzej Bujak z Instytutu Logistyki wrocławskiej WSB, podkreśla, że autorzy książki podjęli się przedstawienia bardzo istotnych dla współczesnej gospodarki konteneryzacji przewozów materiałów niebezpiecznych. - Zaprezentowane w książce treści pozwalają na połączenie w jedną, spójną całość szeregu uwarunkowań i zagadnień związanych z konteneryzacją i transportem materiałów niebezpiecznych z różnych punktów widzenia - pisze prof. Bujak.
Wstęp
Rozdział 1
1.1. Rynek przewozów kolejowych w Polsce w latach 2010-2017
1.2. Czynniki wpływające na wielkość przewozów intermodalnych
1.3. Rynek przewozów intermodalnych. Przewozy lądowe transportem intermodalnym w Europie - sytuacja w wybranych krajach europejskich
1.4. Przewozy lądowe transportem intermodalnym w Polsce
1.5. PKP Cargo na rynku przewozów intermodalnych
1.6. Zmiana w kierunkach przewozów z udziałem portów morskich w przewozach intermodalnych
1.7. Prognoza przewozów intermodalnych koleją
1.8. Przewozy intermodalne w Polsce i Europie - podsumowanie rozdziału I
Rozdział 2
2.1. Materiały niebezpieczne - podstawowe zagadnienia
2.2. Analiza rynku przewozów materiałów niebezpiecznych transportem kolejowym - wybrane problemy
2.3. Problemy lądowych przewozów materiałów niebezpiecznych
2.4. Umowy i przepisy regulujące warunki przewozu materiałów niebezpiecznych
2.4.1. ADR
2.4.2. RID
2.4.3. IATA (DGR)
2.4.4. IMDG Code
2.4.5. Przepisy szczegółowe w transporcie kolejowym
2.5. Znakowanie i umieszczanie nalepek ostrzegawczych
2.6. Charakterystyka kolejowych przewozów materiałów niebezpiecznych
2.7. Przewozy drogowe ładunków niebezpiecznych
2.8. Opakowania oraz tabor służące do przewozu materiałów niebezpiecznych
2.8.1. Przewóz w sztukach przesyłki
2.8.2. Przewóz luzem
2.8.3. Przewóz w cysternach przeznaczonych do przewozu materiałów niebezpiecznych
2.8.4. Przewóz materiałów niebezpiecznych w kontenerach
2.9. Zabezpieczanie kontenerów w transporcie intermodalnym
2.9.1. Podstawowe zasady dotyczące plombowania kontenerów
2.9.2. Procedury związane z plombowaniem kontenerów
2.9.3. Zasady zabezpieczenia poprzez założenie plomby oraz rodzaje plomb zabezpieczających kontenery. Warunki skutecznego plombowania
2.9.4. Inne zabezpieczenia kontenerów
2.9.5. Kwestie organizacyjne w zakresie stosowania plomb w obrocie międzynarodowym
2.9.6. Technika i technologia w służbie bezpieczeństwa
2.9.7. Międzynarodowe inicjatywy w zakresie poprawy bezpieczeństwa
2.10. Odbiór przesyłek przewożonych w jednostkach intermodalnych - wybrane zagadnienia
2.11. Infrastruktura punktowa dla towarów niebezpiecznych
Rozdział 3
3.1. Rozwiązania konstrukcyjne placów składowych
3.1.1. Płyta terminalowa - charakterystyka ogólna
3.1.2. Rodzaj nawierzchni i konstrukcja płyty terminalowej
3.1.3. Odwodnienie płyty terminalowej, sieci wody pożarowej oraz parametry pożarowe na terenie terminalu kontenerowego
3.1.4. Uwarunkowania obsługi kontenerów z materiałami niebezpiecznymi - wybrane zagadnienia
3.2. Wymogi w zakresie przeciwdziałania skutkom awarii przemysłowych
3.2.1. Wypadki i wydarzenia
Zakończenie
Streszczenie
Summary
Literatura
Słownik pojęć
Spis wykresów
Spis rysunków
Spis tabel
Załączniki
Załącznik nr 1: Charakterystyka terminali lądowych
Załącznik nr 2: Przykładowe rodzaje nalepek ostrzegawczych
Załącznik nr 3: Schemat przepływu informacji w procesie nadzoru przewozu towarów niebezpiecznych wysokiego ryzyka (TWR)
Załącznik nr 4: Tabela wielkości nadanych ładunków niebezpiecznych (dane za rok 2014)
Załącznik nr 5: Skupiska przeładunków materiałów niebezpiecznych w Polsce
Lokalizacja największych przedsiębiorstw chemicznych bez dostępu do bocznic kolejowych
Załącznik nr 6: Schemat przebiegu prac koncepcyjnych nad budową terminalu intermodalnego oraz przebieg procesu inwestycyjnego
Recenzje