Globalizacja rynkowa powoduje koncentrację działalności gospodarczej na poziomie obsługi klienta, który stał się kluczowym czynnikiem wpływającym na konkurencyjność przedsiębiorstw. Obsługa klienta jest postrzegana jako umiejętność lub zdolność zaspokajania wymagań i oczekiwań klientów, głównie co do czasu i miejsca zamawianych dostaw, przy wykorzystaniu wszystkich dostępnych form aktywności logistycznej, w tym transportu, magazynowania, zarządzania zapasami, informacją i opakowaniami. Czas realizacji zamówień wymusza ciągłe ulepszanie przepływu materiałowego przez cały logistyczny łańcuch dostaw. Z tego względu ustawicznie poszukiwane i ulepszane są koncepcje dotyczące logistycznej obsługi klienta docelowego. Z tego względu kluczową rolę w uzyskaniu przewagi konkurencyjnej na rynku ma stosowanie nowych technologii i innowacji również w procesach logistycznych. Niniejsze rozważania stały się przesłanką do skoncentrowania na tematyce innowacyjności w logistyce, uwzględniając zarówno współczesne, jak i przyszłościowe trendy rozwoju. Niniejsza monografia jest wynikiem współpracy Autorów skupionych wokół Studenckiego Koła Naukowego "CorLog", reprezentującego Wyższą Szkołę Logistyki z siedzibą w Poznaniu, z Autorami kół naukowych innych uczelni z całego kraju; powstała przy wsparciu pracowników naukowych Wyższej Szkoły Logistyki oraz Instytutu Logistyki i Magazynowania w Poznaniu. Dopełnieniem merytorycznym zakresu tematycznego niniejszej monografii są materiały opracowane przez pracowników naukowych Politechniki Poznańskiej, Uniwersytetu Szczecińskiego, Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie czy Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego. Dokonując selekcji i opracowania poszczególnych – nadesłanych przez Autorów – prac, starano się znaleźć dla nich wspólny zakres tematyczny, który najlepiej odzwierciedlałby problematykę innowacyjności w logistyce. Zawarty w niniejszej monografii materiał został podzielony na trzy części. W pierwszej części przedstawiono zagadnienia dotyczące innowacji logistycznych na poziomie strategicznym. Szczególną uwagę zwrócono na nowoczesne koncepcje zarządzania, uwzględniające zakłócenia w łańcuchu dostaw oraz zarządzanie procesami transportu w aspekcie logistycznej obsługi klienta. Przedstawiono także współczesne i przyszłościowe trendy związane z optymalizacją procesów transportowych i logistyczną obsługą klienta, między innymi w aspekcie logistyki miejskiej. W drugiej części skupiono uwagę na innowacjach logistycznych z punktu widzenia poziomu operacyjnego. Przedstawiono w niej zagadnienia dotyczące zastosowania nowoczesnych technologii w logistyce, w szczególności w procesach dystrybucyjnych, transportowych i magazynowych. Opracowanie uzupełniają rozważania dotyczące prawnych aspektów odpowiedzialności przewoźnika oraz wykorzystania systemów informatycznych do oceny efektywności przepływu informacji w łańcuchu dostaw. Część trzecia skoncentrowana została na aspekcie praktycznego wykorzystania technologii innowacyjnych. Przybliżono problematykę wykorzystania narzędzi i systemów informatycznych, etykiet logistycznych oraz praktycznego wykorzystania narzędzi Lean w procesie produkcyjnym. Tak szeroki zakres tematyczny monografii niezbicie świadczy o ważności i wieloaspektowości poruszanej problematyki. Niniejsza publikacja może stanowić ciekawą lekturę dla studentów, pracowników naukowych oraz menedżerów poszukujących innowacyjnych rozwiązań, wpływających na wzrost pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstw.
Wstęp
Część I: Innowacje logistyczne na poziomie strategicznym
Rozdział 1: Nowoczesne koncepcje zarządzania uwzględniające zakłócenia w łańcuchu dostaw (Sylwia Konecka)
Rozdział 2: Zarządzanie procesami transportu w aspekcie logistycznej obsługi klienta (Maciej Stajniak)
Rozdział 3: Logistyczna obsługa klienta a standardy obsługi w instytucjach finansowych (Katarzyna Szopik-Depczyńska)
Rozdział 4: Analiza wpływu dyrektywy siarkowej na ceny usług transportowych (Natalia Wójcik)
Rozdział 5: Ewolucja systemu zarządzania jakością w przewozach lotniczych (Arkadiusz Wróżek)
Rozdział 6: ITS wsparciem popularyzacji transportu publicznego (Izabela Jeleń, Bartosz Guszczak)
Rozdział 7: Funkcjonowanie rozwiązań z zakresu Inteligentnych Systemów Transportowych na przykładzie wybranych miast Polski (Szymon Barwiński, Przemysław Kotas)
Rozdział 8: Zrównoważony plan logistyki miejskiej – innowacyjne rozwiązanie dla czystszych i lepszych europejskich miast (Ewa Dobrzeniecka)
Część II: Innowacje logistyczne na poziomie operacyjnym
Rozdział 1: Rozwiązania SmartPORT - główne kierunki przyszłości w zakresie: energy, cruise, logistics, maintenance (Natalia Wójcik, Katarzyna Górska)
Rozdział 2: Prawne aspekty odpowiedzialności przewoźnika za szkodę w transporcie (Marta Matuszewska-Maroń, Anna Zakrzewska)
Rozdział 3: Zastosowanie nowoczesnych systemów teleinformatycznych w transporcie drogowym (Anna Dubińska, Mirella Gierwatowska)
Rozdział 4: Problematyka pustych przebiegów na przykładzie polskiego rynku przewozów drogowych (Piotr Trojanowski)
Rozdział 5: Nowoczesne rozwiązania i innowacje w automatyce magazynowej - wybrane aspekty (Hubert Kowal, Tomasz Szyszka)
Rozdział 6: Nowe spojrzenie na logistykę dystrybucji (Martyna Zdziarska)
Rozdział 7: Wykorzystanie systemów informatycznych do oceny efektywności przepływu informacji w łańcuchu dostaw (Adam Koliński, Karolina Kolińska)
Część III: Technologie inowacyjne w logistyce
Rozdział 1: Platforma LogiBar – źródło informacji o stanie logistyki w Polsce (Karolina Kolińska, Marta Cudziło)
Rozdział 2: Etykiety u progu rewolucji (Monika Nowicka, Justyna Konieczna)
Rozdział 3: BSP - rewolucja w dostarczaniu przesyłek (Aneta Hut, Marta Pawelczyk)
Rozdział 4: Inteligentny system DMS, czyli nowoczesna technologia wspierająca przewozy pasażerskie na poznańskich torowiskach (Anna Nowak, Filip Odważny)
Rozdział 5: IPOsystem jako nowa jakość w organizacji logistyki produkcji (Aleksandra Sosnowska)
Rozdział 6: Zastosowanie narzędzi Lean do usprawnienia wybranego procesu produkcyjnego – studium przypadku (Justyna Trojanowska, Paulina Rewers)