Znamienną cechą współczesnej gospodarki jest zmienność i pogłębiająca się niepewność funkcjonowania podmiotów rynkowych. Systemy gospodarcze rozwijają się w znacznym stopniu dzięki nowym ideom, koncepcjom, narzędziom. Nieustannie rośnie dążenie przedsiębiorstw do podnoszenia poziomu konkurencyjności. Niestabilność i dynamika procesów gospodarczych zmusza przedsiębiorstwa do ustawicznego skracania czasu reakcji na zmiany otoczenia, a także do większej elastyczności działań. Wraz z rozwojem globalizującej się gospodarki wzrasta znaczenie problematyki funkcjonowania rynku. Rozwój współczesnych procesów gospodarczych powoduje istotne zmiany na rynkach, diametralnym przeobrażeniom ulegają struktury rynku.
Obserwacja życia gospodarczego i związanego z nim procesu badań naukowych wskazuje na potrzebę rozwijania studiów nad logistycznymi aspektami funkcjonowania rynku. W procesie poznawczym, dotyczącym istoty i rozwoju logistyki, związki logistyki i funkcjonowania rynku podkreślane były niejednokrotnie w różnych zależnościach tematycznych i różnym stopniu konkretyzacji. Stanowisko takie wydaje się naturalne, gdyż w logistyce obsługa rynku to zagadnienie podstawowe. Szerokie spektrum możliwości wieloaspektowego ujęcia problematyki związku logistyki i rynku wynika nie tylko z pojemności obydwu kategorii, ale też z możliwości różnego sposobu pojmowania tych kategorii, jak i wielu płaszczyzn.
Fragment ze Wstępu
Wstęp
1. Założenia teoretyczne badania współzależności struktur rynku i logistyki
1.1. Przesłanki wyboru przedmiotu badań
1.2. Teoretyczne źródła badań nad współzależnością struktur rynku i logistyki
1.3. Cele działalności badawczej
1.4. Dobór metod badawczych
1.4.1. Obszary i metody badań rynku
1.4.2. Metody badawcze logistyki
1.4.3. Inne metody i narzędzia badawcze
2. Rynek i jego struktura jako przedmiot badań
2.1. Rynek jako kategoria ekonomiczna
2.2. Struktura rynku jako przedmiot badań
2.2.1. Kategoria struktury
2.2.2. Istota i wymiary struktur rynku
2.3. Konkurencja doskonała i niedoskonała
2.4. Struktura monopolistyczna rynku
3. Czynniki kształtujące struktury rynku
3.1. Systematyka czynników kształtujących struktury rynku
3.2. Zasobowe czynniki kształtowania struktur rynku
3.3. Procesy jako determinanty struktur rynku
3.4. Relacyjne uwarunkowania kształtowania struktur rynku
3.5. Zdarzenia jako czynniki kształtujące struktury rynku
4. Logistyka jako czynnik strukturotwórczy rynku
4.1. Kategoria logistyki
4.2. Miejsce logistyki w zbiorze czynników strukturotwórczych rynku
4.3. Logistyka w kształtowaniu przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw
4.4. Strukturotwórczy wymiar logistyki
5. Koncepcja logistyki jako systemowa determinanta kształtowania struktur rynku
5.1. Założenia, istota i cele koncepcji logistyki w kształtowaniu struktur rynku
5.2. Identyfikacja i klasyfikacja logistycznych determinant kształtowania struktur rynku
5.3. System logistyczny jako determinanta kształtowania struktur rynku
5.4. Elementy systemu logistycznego jako determinanty kształtowania struktur rynku
5.5. Wpływ otoczenia systemu logistycznego na kształtowanie struktur rynku
5.6. Przekroje systemu logistycznego w kształtowaniu struktur rynku
6. Empiryczna egzemplifikacja współzależności struktur rynku i logistyki
6.1. Metodyka badań
6.2. Analiza współzależności struktur rynku i logistyki - studia przypadków
6.3. Ocena kierunków logistycznego kształtowania struktur rynku w świetle zrealizowanych badań
Zakończenie
Bibliografia
Załączniki
Spis rysunków
Spis tabel