W monografii wiele uwagi poświęcono zarówno klasycznym, jak i nowatorskim metodom pomiaru funkcjonowania łańcuchów dostaw, a także ukazano rolę tych metod w poprawie zarządzania łańcuchami dostaw. Rozdział pierwszy opracowania poświęcony jest problematyce efektywności łańcuchów dostaw. W rozdziale drugim dokonano przeglądu metod pomiaru stosowanych w zarządzaniu łańcuchem dostaw. W rozdziale trzecim zaprezentowano autorskie podejście do konstrukcji kompleksowego i wielowymiarowego systemu pomiaru w zarządzaniu łańcuchem dostaw. Rozdział czwarty ma charakter empiryczny. Zaprezentowano w nim wyniki i wnioski z badań na temat metod pomiaru stosowanych w zarządzaniu łańcuchami dostaw największych przedsiębiorstw produkcyjnych i handlowych w Polsce, przeprowadzonych przez autora niniejszej monografii.
Przedmowa
Rozdział 1. Problematyka efektywności łańcucha dostaw
1.1. Teoria zarządzania łańcuchem dostaw
1.2. Ewolucja koncepcji łańcucha dostaw
1.3. Rola zarządzania łańcuchem dostaw w kreowaniu wartości przedsiębiorstw
1.3.1. Istota zarządzania wartością przedsiębiorstw
1.3.2. Zarządzanie łańcuchem dostaw a wartość dla właścicieli
1.3.3. Społeczna odpowiedzialność biznesu w łańcuchach dostaw
1.4. Główne własności łańcuchów dostaw determinujące efektywność
1.4.1. Definicja pojęcia efektywności łańcucha dostaw
1.4.2. Zdolność łańcuchów dostaw do kompresji czasu i redukcji kosztów
1.4.3. Jakość, niezawodność i innowacyjność w łańcuchach dostaw
1.4.4. Elastyczność, reaktywność i zdolność do adaptacji - współczesne własności efektywnych łańcuchów dostaw
1.4.5. Koncentracja na kliencie
1.5. Kluczowe czynniki sukcesu w zarządzaniu łańcuchem dostaw
Rozdział 2. Kompleksowe metody pomiaru w zarządzaniu łańcuchem dostaw
2.1. Definicje podstawowych pojęć
2.2. Znaczenie pomiaru w zarządzaniu łańcuchem dostaw
2.3. Przegląd metod pomiaru stosowanych w zarządzaniu łańcuchem dostaw
2.3.1. Podstawowe wymiary oceny
2.3.2. Funkcjonalne i procesowe podejście do pomiaru
2.4. Podejście systemowe do pomiaru
2.5. Wielowymiarowe metody pomiarowe
2.5.1. Zastosowanie zrównoważonej karty wyników w zarządzaniu łańcuchem dostaw
2.5.2. Modele referencyjne
2.5.3. Hierarchia AMR
2.5.4. System analizy SMART
2.5.5. Model ROF
2.6. Integracja pomiaru w zarządzaniu łańcuchem dostaw
Rozdział 3. Propozycja systemu pomiaru w zarządzaniu łańcuchem dostaw
3.1. Wymagania dotyczące wielowymiarowych systemów pomiaru
3.2. Wnioski z analizy wybranych systemów
3.3. Przegląd alternatywnych koncepcji pomiarowych
3.4. Wielowymiarowy i kompleksowy system pomiaru
3.4.1. Analiza sytuacji bieżącej w łańcuchu dostaw
3.4.1.1. Podstawowe wymiary pomiaru na poziomie strategicznym
3.4.1.2. Miary społecznej odpowiedzialności biznesu
3.4.1.3. Czynniki kreowania wartości i mierzenie poziomu ich występowania
3.4.1.4. Procesowe podejście do pomiaru
3.4.2. Analiza potencjału łańcucha dostaw
3.4.2.1. Badanie związków typu trade-off w kontekście przyjętej strategii
3.4.2.2. Koncentracja na miarach przyszłości
3.4.2.3. Benchmarking i wykorzystanie technologii
3.5. Wdrożenie systemu pomiaru a kultura ciągłego doskonalenia
3.6. System pomiaru w zarządzaniu łańcuchem dostaw - podsumowanie
Rozdział 4. Analiza metod pomiaru stosowanych w zarządzaniu łańcuchami dostaw największych przedsiębiorstw produkcyjnych i handlowych w Polsce - wyniki badań empirycznych
4.1. Koncepcja badań
4.1.1. Cele badawcze
4.1.2. Metodologia badań
4.1.3. Dobór próby badawczej i jej charakterystyka
4.2. Wyniki badań empirycznych i ich interpretacja
4.2.1. Świadomość menedżerów w Polsce na temat zarządzania łańcuchem dostaw
4.2.2. Postrzeganie pojęcia efektywności
4.2.3. Kompleksowość i wielowymiarowość pomiaru w zarządzaniu łańcuchem dostaw
4.2.4. Integracja pomiaru
4.2.5. Podejście systemowe do pomiaru
Podsumowanie
Aneks. System pomiaru w zarządzaniu łańcuchem dostaw - autorskie podejście Glosariusz
Spis rysunków
Spis tabel
Bibliografia