Instytut Logistyki i Magazynowania w Poznaniu na zlecenie Ministerstwa Gospodarki przygotował kolejną edycję książki „Elektroniczna gospodarka w Polsce”. Raport to 400 stron szczegółowych badań, kompleksowych analiz i podsumowań rozwoju polskiej e-gospodarki w 2008 roku. Autorzy przedstawiają zarówno osiągnięcia, jak i niedoskonałości naszego kraju w budowaniu społeczeństwa informacyjnego, pracach nad e-usługami bankowymi, rozwoju e-handlu czy nauczania na odległość, porównując obecny stan z wynikami badań z roku 2007.
Raport prezentuje wyniki badań oraz statystyki, określające stan i dynamikę rozwoju elektronicznej gospodarki w Polsce oraz trendy rejestrowane na przestrzeni ostatnich kilku lat. Stała, szablonowa struktura, książki ułatwia analizę porównawczą danych aktualnych z wcześniejszymi (z lat ubiegłych).
To już siódma edycja tego najbardziej aktualnego źródła wiedzy o polskiej e-gospodarce, potencjału i potrzebach naszego kraju. Raport jest obowiązkową pozycją dla menadżerów firm oraz wszystkich zainteresowanych e-commerce, bankowością elektroniczną, e-learningiem i ostatnimi zmianami w przepisach prawnych.
Wstęp
Część A
Streszczenie raportu o stanie e-gospodarki w Polsce w 2008 roku
Część B
Analiza rynku i obszarów zastosowań e-gospodarki w Polsce
B1. Społeczeństwo informacyjne
B1.1. Profil polskiego użytkownika Internetu
B1.1.1. Miejsce korzystania z komputera i Internetu
B1.1.2. Częstotliwość korzystania z komputera i Internetu
B1.1.3. Powody korzystania z Internetu
B1.2. Infrastruktura i technologia
B1.3. E-zakupy
B1.3.1. Wartość zakupów dokonanych w Internecie
B1.3.2. Internauci najaktywniej kupujący w sieci
B1.3.3. Najpopularniejsze zakupy internetowe
B1.4. E-finanse
B1.5. E-zdrowie
B1.6. E-learning
B1.7. Edukacja informatyczna
B1.7.1. Udział w szkoleniach informatycznych
B1.7.2. Korzystanie z Internetu w celu uzupełnienia wiedzy
B2. E-biznes
B2.1. Rynek B2B
B2.1.1. Stan gotowości przedsiębiorstw do współpracy typu B2B z wykorzystaniem narzędzi elektronicznej gospodarki – infrastruktura teleinformatyczna
i systemy informatyczne przedsiębiorstw
B2.1.2. Wykorzystanie narzędzi elektronicznej gospodarki przez przedsiębiorstwa
B2.1.3. Podsumowanie
B2.2. Platformy B2B
B2.3. Rynek B2C – handel detaliczny
B2.3.1. Charakterystyka sklepów internetowych w Polsce
B2.3.2. Sprzedaż online w sklepach internetowych w Polsce
B2.3.3. Rodzaj oraz funkcjonalność stosowanego oprogramowania w polskich sklepach internetowych
B2.3.4. Zakres informacyjny stron internetowych sklepów
B2.3.5. Podsumowanie – motywy rozpoczęcia działalności i problemy przy prowadzeniu sprzedaży online wśród sklepów internetowych w Polsce
B2.4. Rynek finansowy
B2.4.1. E-bankowość
B2.4.2. E-ubezpieczenia
B2.4.3. E-makler
B2.5. Rynek C2C – aukcje elektroniczne
B2.5.1. Definicja aukcji elektronicznych
B2.5.2. Rodzaje aukcji
B2.5.3. Zalety i wady aukcji elektronicznych
B2.5.4. Charakterystyka aukcji elektronicznych w Polsce
B2.5.5. Funkcjonalności portali aukcyjnych w Polsce
B3. E-administracja
B3.1. Główne zmiany i czynniki wpływające na rozwój e-administracji w Polsce
B3.2. Plan Informatyzacji Państwa na lata 2007–2013
B3.3. Strategia Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego do roku 2013
B3.4. E-administracja w jednostkach samorządowych
B3.5. Centralne i regionalne usługi e-administracji
B3.5.1. Usługi e-administracji dla obywateli
B3.5.2. Usługi e-administracji dla przedsiębiorców
B3.6. Podsumowanie
B4. E-edukacja
B4.1. Analiza stron internetowych szkół wyższych
B4.1.1. Usługi internetowe w ramach prac dziekanatu
B4.1.2. Usługi oferowane przez biblioteki
B4.1.3. Udogodnienia w korzystaniu z Internetu
B4.1.4. Zakres działalności dydaktycznej dostępny poprzez WWW
B4.2. E-learning na publicznych uczelniach wyższych w 2008 roku
Część C
Baza rozwoju e-gospodarki w Polsce
C1. E-usługi
C2. Standardy
C3. Prawo
C4. Inicjatywy
C5. Kalendarium – najważniejsze wydarzenia w 2007 roku
Podsumowanie
Słownik pojęć e-gospodarki
Bibliografia
Spis tabel, rysunków i wykresów