Sposób sprzedawania i kupowania towarów zmienia się na naszych oczach wprost błyskawicznie lub - jak sugeruje Autor - rewolucyjnie. Handel elektroniczny przestał być jedynie maskotką działów marketingów, ale stał się szansą osiągnięcia sukcesu dla wielu przedsiębiorstw.
Książka jest swoistym "rozkładem jazdy" oraz "mapą drogową" potrzebną do odnalezienia się w nowej rzeczywistości i osiągnięcia sukcesu. Został w niej przedstawiony wpływ dokonującej się "rewolucji" zakupów na sprzedawców (handel detaliczny) i producentów oraz omówione opcje strategiczne, jakie powinni oni zastosować, jeżeli zdecydują się ono na elektroniczne zakupy.
E-szok. Rewolucja w handlu elektronicznym to niezastąpiony przewodnik po rynkach detalicznych przyszłości.
Rozwój handlu elektronicznego jest obecnie w fazie wstępnej i tak jak w przypadku innych wynalazków potrzeba czasu, aby firmy i klienci odkryli wszystkie możliwości, jakie się z nim wiążą. Jednak warto już teraz zadać sobie kilka pytań:
- Czy firmy powinny uwzględniać w swych planach strategicznych Internet, czy mogą go jeszcze ignorować przez kilka najbliższych lat?
- Jakie korzyści daje wykorzystywanie Sieci w biznesie?
- Dla jakich firm handel elektroniczny jest szansą, a dla jakich zagrożeniem?
- Czy i w jakim stopniu konsumenci są zainteresowani zakupami elektronicznymi? Jakie towary kupują najczęściej?
- Czy, a jeśli tak, to kiedy handel elektroniczny zdominuje sprzedaż towarów i usług?
- Czy transakcje przeprowadzane w Internecie są bezpieczne?
Poszukując odpowiedzi, autor analizuje przykłady firm już działających w internecie, omawia inicjatywy podejmowane na szczeblach rządowych, przytacza wyniki badań i dane statystyczne, a także powołuje się na opinie konsultantów. Co więcej, udało się mu przeprowadzić wywiady z przedstawicielami Amazon.com, Dixon, Microsoft Web TV oraz interaktywnej telewizji Ruperta Murdocha i zamieścił je w książce.
Michael de Kare-Silver jest dyrektorem ds. handlu elektronicznego w Great Universal Stores i uznanym kosultantem w dziedzinie nowej ekonomii. Przez cztery lata pracował jako menedżer ds. marketingu w Procter and Gamble. Współpracował z wieloma firmami europejskimi i amerykańskimi, m.in. z McKinseyem. Ma wieloletnie doświadczenie w doradzaniu przedsiębiorstwom z różnych branż w kwestiach dotyczących rynku, klientów i kanałów dystrybucji.
Podziękowania.
Przedmowa do "E-szok": nowe reguły.
Wprowadzenie.
Rozdział 1. NOWE REGUŁY GRY.
Dlaczego są potrzebne nowe reguły?
Dziesięć nowych reguł dla przedsiębiorstw.
Dziesięć nowych reguł dla sprzedawców.
Dziesięć nowych reguł dla producentów.
Rozdział 2. KLUCZOWE WNIOSKI.
Nadchodzi era handlu elektronicznego.
Struktura książki.
Rozdział 3. DEFINICJE I PRAWIDŁOWOŚCI RZĄDZĄCE KONSUMENTAMI.
Definicja sprzedaży elektronicznej.
Produkty i usługi dostępne drogą elektroniczną.
Przyczyny rozwoju sprzedaży elektronicznej.
Rozdział 4. CZEGO MOŻNA SIĘ NAUCZYĆ OD PIONIERÓW HANDLU ELEKTRONICZNEGO.
Pionierzy handlu elektronicznego.
Próby i eksperymenty.
Rozdział 5. PRZYSZŁY ROZWÓJ HANDLU ELEKTRONICZNEGO: WYPATRUJCIE ROKU 2005!
"Nowy, wspaniały świat" handlu elektronicznego.
Rozwój infrastruktury.
Handel w Internecie.
Użytkownicy Sieci.
Akceptacja handlu elektronicznego przez konsumentów.
Sytuacja w wybranych krajach.
Kiedy handel elektroniczny stanie się masowy?
Rozdział 6. TEST ES, CZYLI W JAKI SPOSÓB OCENIAĆ SZANSE POWODZENIA DZIAŁALNOŚCI FIRMY W INTERNECIE.
Trzy kroki testu Es.
Podsumowanie i punktacja.
Rozdział 7. JAKIE DZIAŁANIA MOŻE PODJĄĆ HANDEL DETALICZNY?
Co robią sprzedawcy?
Zdolność do innowacji.
Zakupy XXI wieku.
Rozdział 8. DZIESIĘĆ OPCJI STRATEGICZNYCH DLA HANDLU DETALICZNEGO (SPRZEDAWCÓW).
Wybór opcji strategicznej.
Opcja 1: Jedynie informacja.
Opcja 2: Eksport.
Opcja 3: Włączenie do istniejącej działalności.
Opcja 4: Potraktowanie jako kolejny kanał dystrybucji.
Opcja 5: Zorganizowanie osobnej działalności.
Opcja 6:: Działanie na wszystkich frontach.
Opcja 7: System mieszany.
Opcja 8: Całkowite przestawienie się na handel elektroniczny.
Opcja 9: Najlepsze z dwojga.
Opcja 10: Ożywienie dotychczasowej działalności i przeciwstawienie się trendowi elektronicznemu.
Podsumowanie.
Rozdział 9. SKLEP PRZYSZŁOŚCI.
Technologie wewnątrzsklepowe.
Przykład zastosowania opcji 9: Najlepsze z dwojga.
Rozdział 10. CORAZ DOSKONALSZA TECHNOLOGIA A ROSNĄCE OCZEKIWANIA KLIENTÓW.
Czynniki rewolucji elektronicznej w handlu.
Oczekiwania klientów.
Inwestycje po stronie zasobów.
Rozdział 11. ŚWIAT SIĘ ZMIENIA: WIEDZA AKTYWEM.
Rozdział 12. ZABEZPIECZENIA W INTERNECIE.
Główne aspekty bezpieczeństwa.
Ochrona danych.
Dostęp do informacji.
Bezpieczeństwo płatności.
Regulacje ogólne i kontrola.
Rozdział 13. JAKIE DZIAŁANIA MOGĄ PODJĄĆ PRODUCENCI?
Rozdział 14. DZIESIĘĆ OPCJI STRATEGICZNYCH DLA PRODUCENTÓW.
Wybór opcji strategicznej.
Opcja 1: Uwodzenie sprzedawców.
Opcja 2: Przejście na markę sprzedawcy.
Opcja 3: Podstawą jest technologia.
Opcja 4 : Podstawą jest marka.
Opcja 5: Jedynie informacja.
Opcja 6: Organizowanie klubu.
Opcja 7: Potraktowanie jako kolejny kanał dystrybucji.
Opcja 8: Zorganizowanie osobnej działalności.
Opcja 9: Wspólna sprzedaż.
Opcja 10: Całkowite przestawienie się na handel elektroniczny.
Podsumowanie.
Rozdział 15. MARKETING ERY ELEKTRONICZNEJ: NOWE WYZWANIA.
Marketing w Internecie.
Nowe wyzwania marketingu.
Schemat nowego działania marketingowego.
Rozdział 16. FIRMA PRZYSZŁOŚCI.
Wpływ handlu elektronicznego na firmy.
Strategia działania.
Rozdział 17. NIEUSTAJĄCA REWOLUCJA ELEKTRONICZNA W HANDLU.
Studium przypadku: Bitwa o klienta w handlu elektronicznym.
"Własne ogródki".
Satelitarna i sieciowa telewizja cyfrowa.
Wielkie możliwości: transmisja szerokopasmowa.
Wytyczone pola bitwy.
Przykład firmy Telewest.
Maksymalizacja technologii szerokopasmowej.
Innowacje technologiczne.
Załącznik 1. Dylemat sprzedawców: czy sklepy mogą nadal przynosić dochód.
Załącznik 2. Bank detaliczny.