Zaloguj się

WIEDZA

Badanie i ocena wpływu skuteczności realizowanych napraw na niezawodność i efektywność działania systemu transportowego

Systemy transportowe, a w szczególności środki transportu w nich eksploatowane, są źródłem różnego rodzaju zagrożeń: życia i zdrowia ludzi oraz degradacji środowiska naturalnego. Czynniki eksploatacyjne oddziałujące na elementy obiektów technicznych wywołują niekorzystne zmiany wartości istotnych cech elementów powodując ich uszkodzenia. Wśród czynników wymuszających można wyróżnić czynniki wynikające z niewłaściwego działania człowieka oraz wynikające z oddziaływań otoczenia na obiekty techniczne. Uszkodzenia są zdarzeniami, które mają istotny wpływ na obniżanie niezawodności i efektywności działania pojazdów. W opracowaniu, uszkodzenie zdefiniowano jako przekroczenie dopuszczalnych wartości granicznych przez istotne cechy opisujące obiekt techniczny. Na podstawie zrealizowanych badań eksploatacyjnych, dotyczących chwil wystąpienia uszkodzeń stwierdzono, że zbiór uszkodzeń można podzielić na podzbiory uszkodzeń pierwotnych oraz wtórnych. Wyniki badań wykazały, że przyczyną powstawania uszkodzeń wtórnych są, z reguły, niewłaściwie realizowane naprawy uszkodzeń pierwotnych. Uszkodzenia pierwotne są niezależne od siebie i występują w sposób losowy. Uszkodzenia wtórne natomiast są zależne od siebie, ponieważ ich występowanie jest uwarunkowane wcześniejszym wystąpieniem uszkodzenia pierwotnego i skutkiem niewłaściwej jego naprawy lub niewłaściwej naprawy kolejnego uszkodzenia wtórnego.

Próba analizy kierunków zmian w organizacji pasażerskich kolejowych przewozów regionalnych w województwie zachodniopomorskim

W artykule podjęto próbę analizy zmian w systemie organizacji pasażerskich kolejowych przewozów regionalnych w województwie zachodniopomorskim w kontekście procesu usamorządowienia spółki Przewozy Regionalne oraz zmian prawnych na poziomie Unii Europejskiej oraz krajowym. Pogarszająca się sytuacja finansowa przewoźnika oraz wynikające z tego zagrożenie dla ciągłości świadczenia usług o charakterze służby publicznej, powoduje konieczność poszukiwania przez samorządy nowych form organizacji przewozów kolejowych w regionach. Jednym z rozwiązań może być utworzenie spółkiprzewoźnika z udziałem samorządu województwa świadczącego usługi pasażerskich kolejowych przewozów regionalnych.

Dynamika kabli i rur instalowanych na dnie morza

Praca jest poświęcona modelowaniu procesu instalacji elementów do transportu zasobów naturalnych (na przykład ropy lub gazu) przy użyciu rurociągów umieszczonych na dnie morza. Model może być również adoptowany do obliczeń dotyczących instalacji kabli (elektrycznych lub komunikacyjnych). Zbudowano model matematyczny urządzenia, którego podstawowymi elementami są jednostka pływająca i opis jej ruchu oraz rurociąg/kabel, których podatność (w wyniki instalacji podlegają dużym odkształceniom) uwzględniono dzięki użyciu metody elementów skończonych. Opracowano autorskie oprogramowanie, które umożliwia przeprowadzanie obliczeń trzema typowymi metodami instalowania rurociągów: bębnową, J-lay oraz S-lay. Zaprezentowano wyniki przykładowych eksperymentów numerycznych wykonanych dla układu stosującego metodę J-lay.

Teoria i praktyka przepływu materiałów

Artykuł stanowi rozważania na temat logistyki, jako dziedziny wiedzy zajmującej się przepływem materiałów. Opracowanie rozpoczyna się od przedstawienia filozoficznych podstaw nauki, w tym nauki o materiałach. Nauka o materiałach jest chyba najbardziej zdolna do łączenia intuicji z logiką, teorii z praktyką, piękna z użytecznością i mikroświata atomu z makroświatem konstrukcji. Następnie autorzy koncentrują się na przedstawieniu najważniejszych aspektów odnoszących się do przepływu materiałów. Artykuł kończy się próbą połączenia nauki i inżynierii, czyli teorii i praktyki w odniesieniu do zarządzania przepływem materiałów.

Czynniki wpływające na jakość wytwarzania technologią elektrodrążenia

Obróbka elektroerozyjna to kluczowa technologia, wykorzystywana przy produkcji narzędzi, form, wykrojników, dotycząca obróbki materiałów ze stali narzędziowych. Technologia elektrodrążenia pozwala na wytwarzanie elementów z bardzo dużą dokładnością oraz gładkością powierzchni. Jednak niewłaściwie zaprojektowany proces, źle dobrane parametry mogą pogorszyć jakość powierzchni, a tym samym właściwości eksploatacyjne wyrobu. W pracy zwrócono uwagę na te elementy procesu, które mogą wpływać na jakość powierzchni obrabianego materiału.

Application of neural networks into automatic visual diagnostic of railway wooden sleepers

Abstract: The paper presents the system composing of neural network and image processing procedures being able to classify wooden sleepers on the basis of their image. Image processing procedures extract salient features of sleeper that are further used by neural network in classification process. The system performance was checked on 100 images of good sleeper and 100 images of bad sleeper. System classification rate was equal to 84% for images not taking part in learning process, and 95% for images taking part in learning process.

Badanie cech mechanicznych na próbkach z rur stalowych w płaszczu ochronnym po procesie korozji

W pracy przedstawiono wyniki badań eksperymentalnych cech mechanicznych na próbkach z rur stalowych o średnicach 15 mm i 18 mm. Są one stosowane najczęściej jako przewody w instalacjach. Na zewnętrzną ich powierzchnię w zakładzie produkcji była nałożona warstwa ochronna z polipropylenu. Rury te poddano procesowi korozji w laboratorium w dwóch następujących środowiskach agresywnych: w komorze mgły solnej, w roztworze wodnym kwasu siarkowego.
Po procesie korozji zdjęto z nich warstwę ochronną i przeprowadzono badania cech mechanicznych w maszynie wytrzymałościowej Instron 3382. W niniejszej pracy przedstawiono wyniki tych badań i ich analizę.

Działania operatorów logistycznych w zintegrowanym łańcuchu dostaw

Przemiany gospodarcze i społeczne, które następowały po drugiej wojnie światowej, przyczyniły się do dynamicznego rozwoju sektora usług. Rosnącej roli tego sektora towarzyszą zmieniające się warunki funkcjonowania firm usługowych i produkcyjnych. W wyniku nasilającej się konkurencji, pojawiania się nowych technologii, coraz większego zapotrzebowania na wykwalifikowaną siłę roboczą oraz rosnących wymagań klientów przedsiębiorstwa są zmuszone do szukania innowacyjnych koncepcji, mogących uczynić ich działalność bardziej efektywną.

Monitoring podwodny na potrzeby bezpiecznego postoju

Porty morskie wraz ze swoją szeroko rozbudowaną infrastrukturą są miejscami, które w dobie wzrostu działań asymetrycznych, są szczególnie narażone na różnego rodzaju ataki. Zakłócenia poprawności funkcjonowania tej infrastruktury prowadzić może do ogromnych strat w gospodarce morskiej. Realna groźba podłożenia ładunków wybuchowych w porcie wymusza potrzebę poszukiwania metod monitoringu dna basenu portowego. W artykule autorzy zaprezentowali taką właśnie ideę systemu monitoringu oraz przedstawili jej aplikacyjne rozwiązanie. System został przetestowany w basenie portowym z wykorzystaniem makiet improwizowanych urządzeń wybuchowych. Dla potrzeb takiego monitoringu opracowano metodykę poszukiwania i programy rozpoznawania obiektów. Cała praca wykonana została w ramach projektu badawczego własnego O N509 371034.

Technologia realizacji usługi komunikatów dla kierowników statków (NtS) w systemach RIS

Jednym z kluczowych komponentów systemów zharmonizowanych usług informacji rzecznej RIS (ang. River Information Services) jest usługa rozpowszechniania komunikatów dla kapitanów NtS (ang. Notices to Skippers). Warto w tym miejscu zwrócić uwagę na niejednoznaczne tłumaczenie angielskiego zwrotu w oficjalnych polskich dokumentach urzędowych. W tzw. Dyrektywie RIS z 2005, a także w Rozporządzeniu Komisji Europejskiej nr 416/ 2007 dotyczącym specyfikacji technicznych komunikatów dla kierowników statków, NtS noszą polską nazwę komunikaty dla kierowników statków, lecz w innych przepisach wykonawczych jakimi są rozporządzenie Komisji Europejskiej nr 414/ 2007 w sprawie planowania, wdrażania i wykorzystania operacyjnego usług informacji rzecznej (RIS) (…) oraz rozporządzenie Komisji Europejskiej nr 415/ 2007 w sprawie specyfikacji technicznych dotyczących systemów kontroli ruchu statków (…) w RIS, NtS zwane są odpowiednio komunikaty dla kapitanów oraz komunikaty do kapitanów.
Subskrybuj to źródło RSS