Zaloguj się

WIEDZA

Wykorzystanie iterbowego lasera włóknowego do modyfikacji samochodowych powłok lakierowych

W artykule przedstawiono wpływ wiązki lasera iterbowego fibrowego 30W z głowicą Galvo na lakierowy system powłokowy wytworzony na nadwoziu samochodu osobowego. Zaprezentowano wpływ zmiany ogniskowej oraz różnych parametrów na efekty usuwania pojedynczych powłok. Podczas procesu oczyszczania, regulowanymi parametrami były: częstotliwość, gęstość mocy promieniowania, prędkość skanowania oraz ilość przejść wiązki skanującej. Po wykonaniu wstępnych badań stwierdzono, że laser prezentowany w artykule nie jest idealnym laserem do modyfikacji powłok lakierowych, jednak można uzyskać zadowalające wyniki usuwania polimerowej powłoki lakierowej z wypełniaczem metalicznym.

Eksperymentalna analiza rozchodzenia się drgań w gruncie wywołanych przejazdem pojazdów szynowych

W obecnych czasach coraz więcej budynków użyteczności publicznej jest budowanych w bliskiej odległości od torów tramwajowych i kolejowych. Przejeżdżające pojazdy szynowe wywołują drgania, które poprzez grunt mogą przenosić się na budynki, co może powodować ich uszkodzenia oraz wpływać na ich komfort użytkowania. W związku z tym istnieje konieczność uwzględnienia w procesie projektowania budynków wpływu fali drganiowej przemieszczającej się w gruncie. W artykule przedstawiono próbę określenia propagacji fali drganiowej w gruncie wywołanej przejazdami tramwajów z wykorzystaniem metody OMA - eksploatacyjnej analizy modalnej. Pracę wykonano w ramach projektu badawczego 4875/B/TO2/2010/38.

Wpływ typu konstrukcji nawierzchni tramwajowej na poziom genrowanego hałasu

Komunikacja tramwajowa pomimo wielu oczywistych zalet ma istotną wadę, szczególnie ważną w kontekście akcesji Polski do Unii Europejskiej. Poruszający się tabor generuje uciążliwy dla zurbanizowanego otoczenia hałas. W artykule poruszono problematykę wpływu typu konstrukcji nawierzchni tramwajowej na poziom generowanego hałasu. Wskazano na konieczność racjonalizacji doboru typu nawierzchni tramwajowej, w zależności od lokalizacji i otoczenia linii tramwajowej. Przedstawiono wady i zalety różnych rozwiązań technicznych.

Modelowanie logistycznego systemu technologicznego z wykorzystaniem pakietu symulacyjnego dosimis-3

Logistyczny system technologiczny huty surowcowej stali jest niezwykle trudny do analizy. Poprzez swoją wielowariantowość wykonanie modelu komputerowego jest niezwykle skomplikowane. Uwzględnić bowiem należy nie tylko ścieżki technologiczne, które pokonuje dany typ materiału, ale też zaburzenia spowodowane planowanymi konserwacjami poszczególnych urządzeń biorących udział w procesie technologicznym czy transportowym. Dodatkowym utrudnieniem jest mnogość asortymentów produkowanych gatunków stali, a każdy z etapów obróbki stali charakteryzuje się różnymi czasami potrzebnymi na wykonanie danej operacji, ale też wielkość wlewków otrzymywanych w końcowym etapie produkcji. Kolejnym utrudnieniem jest to, że różne gatunki stali wymagają różnych operacji technologicznych.

Specyfika budowlanego przedsięwzięcia inwestycyjnego z perspektywy procesów logistycznych

W artykule autorka omawia specyficzne cechy procesu budowlanego z perspektywy działań logistycznych, prezentuje najbardziej istotne czynniki determinujące działalność logistyczną w toku przygotowania i realizacji przedsięwzięcia budowlanego. Zwraca również uwagę na praktyczne aspekty działań o charakterze logistycznym, podejmowanych przez wybraną firmę wykonawczą z terenu Trójmiasta.

Zarządzanie środowiskowe w portach morskich europy

Porty morskie stanowią jedno ze źródeł zanieczyszczeń zarówno środowiska morskiego, jak i miejskiego. W artykule opisano wpływ działalności portowej na otoczenie oraz działania portów morskich, zmierzające do ograniczenia ich negatywnego wpływu na środowisko. Uwagę skierowano na systemy zarządzania środowiskowego (Environmental Management System - EMS) oraz całe spektrum dostępnych standardów środowiskowych, jak np. standardy ISO 14000, PERS, EMAS, IPSEM Code itp. Wskazano także na korzyści płynące z wprowadzania EMS oraz na zagrożenie instrumentalnego traktowania certyfikatów środowiskowych. Istotną częścią artykułu jest lista portów europejskich, które wdrożyły system zarządzania środowiskowego oraz potwierdziły ten fakt uzyskaniem stosownego certyfikatu.

Problemy certyfikacji urządzeń srk w polsce

Certyfikacja wyrobów jest to działanie strony trzeciej, prowadzące do pisemnego potwierdzenia, z wykorzystaniem odpowiednich procedur, że wyrób jest zgodny z wymaganiami określonych norm lub innych dokumentów normatywnych. Omówiono proces certyfikacji urządzeń srk zgodnie z uwarunkowaniami krajowymi i wymaganiami WE. Podkreślono rolę jednostki notyfikowanej przy certyfikacji zgodnej z wymaganiami WE.

LOGISTYKA, SYSTEMY TRANSPORTOWE, BEZPIECZEŃSTWO W TRANSPORCIE surface preparation, burnishing rolling, numerical analysis, FEM, technological quality of the parts

NUMERICAL ANALYSIS OF THE INFLUENCE OF SURFACE ASPERITY VERTICAL ANGLES AFTER TURNING ON THE STATE OF STRESS AND STRAINS AFTER PART’S BURNISHING ROLLING In the paper numerical analysis of the influence of surface asperity vertical angles after turning on the state of stress and strains after part’s burnishing rolling are presented. The analysis covers asperities with vertical angles in range 60÷150 degrees. The results of numerical analysis from ANSYS LS-Dyna program are presented. Graphs of the dependence of the stress intensity and total mechanical strain after burnishing rolling from the vertical angles of asperity after turning are presented.

Bezpieczeństwo manewrów wyprzedzania statków na akwenach ograniczonych

Streszczenie: Bezpieczeństwo manewrów wyprzedzania statków jest istotnym elementem podczas realizacji nawigacji na akwenach ograniczonych. Trudność wykonania prawidłowego manewru jest uwarunkowana licznymi czynnikami redukującymi dostępny akwen manewrowy oraz rodzajem podjętego manewru. W artykule przedstawiono przyczyny kolizji statków podczas wyprzedzania na akwenach ograniczonych. Przedstawiono prawdopodobieństwo wyprzedzenia innego statku w zależności od szerokości toru wodnego i rodzaju podjętego manewru.

System of preventing marine environment pollution from damaged tankers

Abstract: Tanker casualties that happen from time to time in the world cause serious environment with disastrous effects. Baltic Sea being closed sea is particularly vulnerable to such casualties, and if it happens the whole life in the sea could be destroyed. Risk of tanker casualty in the Baltic Sea is rather high. It is essential to be prepared for such a casualty and a system of salvage operation should be developed that may be used in case of emergency. The paper describes proposal of the lay-out of such system and summarizes important problems that are relevant for development of particular tasks related to the system. Currently the system is under consideration by the Foundation and actually one of its important elements, methodology of prediction of the path of damaged tanker has been already developed. This is described in more detail.
Subskrybuj to źródło RSS