Zaloguj się

WIEDZA

Dywersyfikacja pozalotniczych źródeł przychodów polskich portów lotniczych

Relacje pomiędzy kosztami i cenami jako podstawowymi kategoriami ekonomicznymi stanowią o efektywności przewozów lotniczych. Decydują więc o celowości prowadzenia działalności gospodarczej w tej gałęzi. Prowadzenie efektywnej gospodarczo, przynoszącej zyski działalności lotniczej wydaje się oczywistym warunkiem istnienia i rozwoju gałęziowego rynku usług. Porty lotnicze zdywersyfikują źródła przychodów. Obecnie w wielu polskich portach lotniczych przychody z działalności lotniczej kształtują się na poziomie ok. 65-90%. Wobec perspektyw rozwoju gałęzi porty lotnicze zmuszone będą do zmiany tej proporcji na rzecz przychodów z działalności komercyjnej.

Neuronowe modelowanie oceny jakości usług transportowych

W artykule przedstawiono istotę jakości usług transportowych oraz metodę jej oceny z wykorzystaniem sztucznych sieci neuronowych. Opracowana metodologia oparta jest na wiedzy ekspertów dokonujących oceny oraz na teorii procesowego podejścia do jakości. Istotą wykorzystania sztucznych sieci neuronowych w ocenie jakości usług transportowych jest poszukiwanie modelu matematycznego dla eksperckich danych wejściowych i wyjściowych uzyskanych z rzeczywistych procesów certyfikacji.

Koncepcja ograniczenia drgań od pojazdów szynowych na dworcach kolejowych

Jedną z możliwości ograniczenia oddziaływań dynamicznych od transportu szynowego jest zastosowanie złożonych obiektów wibroizolacji gdy masa elementu wibroizolującego jest znaczna, a tak jest w przypadku maszyn i urządzeń transportowych, gdy wymiary geometryczne elementów układu wibroizolacji, upodobniają się do płyty, modelowanie układu wibroizolacji jako układu dyskretnego niesie za sobą ogromne zagrożenia. W pracy przedstawiono koncepcję ograniczenia oddziaływań dynamicznych pojazdów szynowych, kolejowych i tramwajowych gównie w torowiskach zabudowanych na dworcach, przystankach i konstrukcjach inżynierskich Na jego bazie opracowano model cyfrowy, który poddano symulacji pod kątem rozchodzenia się drgań do otoczenia. Wyniki symulacji stanowiły podstawę opracowania układu wibroizolacji dla pojazdów szynowych kolejowych których trasa przebiega na konstrukcjach inżynierskich typu dworzec, wiadukt.

Obecny stan wykorzystania wód termalnych i energii geotermalnej w polsce

W artykule dokonano przeglądu wszystkich rodzajów instalacji eksploatujących wody termalne na terenie Polski. Do lat 90-tych ubiegłego wieku na terenie naszego kraju wody termalne były wykorzystywane w siedmiu uzdrowiskach. W latach 1996 - 2005 nastąpił rozwój wykorzystania wody termalnej do celów ciepłowniczych, a okres ten zaowocował wybudowaniem pięciu ciepłowni geotermalnych. Kolejne lata to wzrost zainteresowania inwestorów wykorzystaniem wody termalnej do celów balneologicznych i rekreacyjnych gdzie wody termalne wykorzystywane są do zasilania basenów rekreacyjnych i pływackich, saun i łaźni. W ostatnich pięciu latach wybudowano na Podhalu i na Niżu Polskim osiem parków wodnych wykorzystujących wody termalne. W artykule przedstawione są podstawowe parametry eksploatacyjne wód termalnych wydobywanych obecnie na terenie Polski.

Методика проектирования интеллектуальных электрических сетей

Artykuł jest poświęcony metodyce projektowania inteligentnych sieci elektroenergetycznych, która była opracowana w zarządu "Energosetprojekt" "Inżynieryjne centrum energetyki Uralu" SA w ciągu wielu lat projektowania połączonej sieci elektroenergetycznej Uralu i Syberii Zachodniej. W artykule są opisane kierunki rozwoju dyspozycji sieci elektroenergetycznych, projektowania systemów zarządzania inteligentnych sieci i efekt zjednoczenia projektowych instytutów i spółek budowlanych na przykładzie "Energostrojinwest-Holding" SA.

Struktura kosztów w łańcuchach dystrybucyjnych krajowego systemu logistycznego

Tematem opracowania jest zbadanie rozkładu kosztów logistycznych w łańcuchach transportowomagazynowych łączących pierwotnych dostawców z docelowymi odbiorcami. W łańcuchach tych realizowane są przepływy strumieni ładunków i związanych z nimi informacji w obiektach liniowych (transport) i punktowych (buforowanie, rozdział, kompletacja, konsolidacja). W referacie przedstawiono pierwsze rezultaty badań oraz drogę dochodzenia do nich. Nawiązano przy tym do schematu blokowego krajowego systemu logistycznego (KSL) lokalizując łańcuchy transportowo-magazynowe wśród wybranych obszarów funkcjonalnych KSL.

Zakres i zadania controllingu logistyki

Stworzenie odpowiedniego systemu informacyjnego wspomagającego zarządzanie w przedsiębiorstwie wymaga objęcia wszystkich sfer jego działalności. Teoretyczne koncepcje wydzielonych, oddzielnych systemów, takich jak rachunkowość, logistyka i controlling powinny dążyć do integracji wzajemnych powiązań i zadań. Controlling logistyki ma za zadanie wspierać realizację procesów logistycznych oraz przyczyniać się do zwiększenia i utrwalania wkładu logistyki w sukcesie rynkowym przedsiębiorstwa. Obejmuje on swoim zakresem nie tylko koszty funkcjonowania wydziałów logistycznych, ale przede wszystkim nadzoruje i steruje efektywnością całego obszaru przepływu dóbr i usług w przedsiębiorstwie. Controlling spełnia swoją funkcję koordynacyjną w przekroju podejmowania decyzji (zarządzania), co umożliwia z kolei właściwą realizację procesów logistycznych warunkujących czasowo-przestrzenne prowadzenie działalności gospodarczej.

Wpływ modyfikacji powłok polimerowych na ich odporność erozyjną

W artykule przedstawiono wyniki badań wpływu modyfikacji powłok epoksydowych oraz poliuretanowych trzema rodzajami nanonapełniaczy na ich odporność erozyjną. Jako materiał erozyjny zastosowano elektrokorund granulowany, o rozmiarach cząstek 0,6 - 0,7 mm. Cząstki erozyjne spadały swobodnie z wysokości 0,94 m, i uderzały o powierzchnię powłoki pod kątem 45°. Niezależnie od rodzaju zastosowanego nanonapełniacza, wszystkie powłoki poliuretanowe modyfikowane nanonapełniaczem wykazały większą odporność erozyjną, niż powłoki niemodyfikowane. Natomiast powłoki epoksydowe modyfikowane wykazywały mniejszą odporność erozyjną, niż powłoki niemodyfikowane.

Price - one of the factors that support the supply of road transport

Price can be seen as one of the most important factors that affect development and shaping of supply in road transport. The role of price, as an instrument of supply strategy of road transport company, is primarily to stimulate the demand for particular transportation service which is affected by customer’s opinion on ration between price and benefit of transportation service of specific transport company, by customer’s psychological valuation of transportation service, by customer’s competitive price comparison. Another important task of the price is to ensure to transport company the coverage of costs, that incurred by rendering of transportation service and making a profit so, that company would have enough funds to create and secure its supply.
Subskrybuj to źródło RSS