Zaloguj się

WIEDZA

System logistyczny polski a komodalność transportu

W artykule przedstawiono wybrane efekty prac projektu rozwojowego nt. „Model systemu logistycznego Polski jako droga do komodalności transportu w UE”. Wychodząc z pojęcia systemu zdefiniowano elementy Systemu Logistycznego Polski oraz dokonano parametryzacji elementów struktury systemu. Artykuł zawiera sformułowanie matematyczne rozłożenia strumieni ładunków na sieć transportową ze względu na kryterium kosztów.

Ocena odwzorowania ruchu podążającego pojazdu w mikroskopowych modelach ruchu bezpiecznej odległości w warunkach ruchu drogowego

Jednym z istotnych czynników nieustannie kontrolowanych przez kierowcę pojazdu podczas jazdy jest zachowanie pojazdu poprzedzającego. Osoba kierująca pojazdem, obserwując pojazd jadący bezpośrednio przed nim, stara się dostosować prędkość ruchu do prędkości ruchu poprzednika oraz zachować do niego bezpieczną odległość. Odległość ta, zapewnia kierującemu zatrzymanie pojazdu bez powodowania kolizji. W pracy porównywano wyniki pomiarów eksperymentalnych z wynikami modelowania ruchu pojazdu poruszającego się za innym pojazdem w ruchu drogowym. Do porównania wybrano kilka powszechnie stosowanych modeli typu bezpiecznej odległości.

Modelowanie hałasu drogowego wokół autostrady a na odcinku komorniki - krzesiny

Streszczenie: W artykule przedstawiono model prognozowania hałasu wokół autostrady A na odcinku Komorniki - Krzesiny. Model opracowano na podstawie rejestracji poziomów dźwięku w trzech etapach badań związanych z fazami eksploatacji autostrady (pomiar tła akustycznego - bez ruchu pojazdów, pomiary po oddaniu odcinka Komorniki - Krzesiny do eksploatacji oraz pomiary hałasu po uruchomieniu nowego odcinka autostrady Nowy Tomyśl - Konin). Opracowany model został zweryfikowany w oparciu o rzeczywistą liczbę pojazdów, które przejechały przez odcinek Komorniki - Krzesiny w losowo wybranym dniu i godzinie.

W artykule przedstawiono wyniki badań emisji związków szkodliwych spalin silnika

F100-PW-229 będącego źródłem napędu samolotu F-16, przeprowadzonych w warunkach testu stacjonarnego na stanowisku hamownianym. W artykule przedstawiono wyniki badań i ich analizę, pozwalającą na dokonanie oceny możliwości wykorzystania tego typu testów stacjonarnych do oceny emisji związków toksycznych spalin z turbinowych silników odrzutowych.

Infrastruktura komunalna i ochrony środowiska w Polsce

Określenie infrastruktura, niezależnie od dziedziny życia w której znajduje zastosowanie, oznacza zbiór obiektów, urządzeń czy instytucji stanowiących fundament, bez którego nie jest możliwe ani stworzenie, ani funkcjonowanie, ani rozwój jakiegokolwiek systemu gospodarczego czy społecznego [Sadowy 2006]. Odnosząc się do łacińskiego źródłosłowu, termin infrastruktura oznacza podstawę określonego układu. W nawiązaniu do tego układu infrastruktura spełnia szereg funkcji [Wojewódzka 2010]. Szczególnie ważną funkcją infrastruktury komunalnej jest funkcja usługowa, która sprowadza się do sprawnej obsługi zarówno mieszkańców, jak i podmiotów gospodarczych, instytucji znajdujących się na danym terenie. Infrastruktura komunalna w aspekcie ilościowym i jakościowym decyduje o warunkach życia ludności. Podnosi konkurencyjność danego terenu w stosunku do innych i decyduje o jego atrakcyjności jako potencjalnego miejsca zamieszkania bądź lokalizacji działalności gospodarczej.

Teksturowanie laserowe warstwy wierzchniej pierścieni tłokowych silnika spalinowego

W artykule zaprezentowano rozważania dotyczące współpracy elementów skojarzenia tłok - tuleja - pierścienie tłokowe (T-P-C) w aspekcie poprawy ich własności tribologicznych. Wykorzystując ablacyjną mikroobróbkę laserową przeprowadzono teksturowanie powierzchni czołowej i bocznej pierścienia tłokowego, wytwarzając charakterystyczne mikrozasobniki olejowe. Przedstawiono wstępne wyniki badań własnych w zakresie teksturowania warstwy powierzchniowej. Badania wstępne mające na celu poprawę własności tribologicznych skojarzenia (T-P-C) obejmowały: dobór najlepszych parametrów mikroobróbki laserowej, badania topografii powierzchni, twardości oraz składu chemicznego w mikroobszarach.

Informatyczny system pomiarowy w komputerowych badaniach jednofazowych silników indukcyjnych

Silniki indukcyjne jednofazowe stosowane są w urządzeniach gospodarstwa domowego oraz w napędach pomocniczych w przemyśle. Badania laboratoryjne tych silników mają na celu wyznaczenia charakterystyk pracy w jego trzech stanach: próbie biegu jałowego, próbie zwarcia ustalonego oraz próbie obciążenia. Na podstawie zrealizowanych pomiarów można obliczyć parametry modelu matematycznego indukcyjnego silnika jednofazowego, które mogą posłużyć do wykonania symulacji pracy silnika w stanach awaryjnych oraz do opracowania energooszczędnych systemów sterowania tymi silnikami. Artykuł przedstawia propozycję wykonywania badań jednofazowego silnika indukcyjnego, przy wykorzystaniu informatycznego system pomiarowego opartego o technologię zdalnego wykonania skryptu ZWS.

Uwarunkowania obsługi logistycznej przewozu ładunków transportem morskim - w aspekcie teoretycznym i praktycznym

Transport odgrywa kluczową rolę w życiu gospodarczym. Rozwój transportu zbliża do siebie rynki, umożliwia zwiększenie produkcji (determinuje wzrost gospodarczy), aktywizuje obszary infrastruktury gospodarczej - wzdłuż dróg i węzłów powstają nowe zakłady przemysłowe i gospodarcze. Trendy zmian zachodzących w gospodarce skupiają się na zwiększeniu intensywności przepływu materiałów do produkcji oraz wyrobów gotowych, a także na skróceniu czasu, jaki upływa pomiędzy poszczególnymi etapami produkcji a odbiorcą końcowym. Powoduje to wzrost wymagań stawianych sektorowi transportu, który jest łącznikiem między obszarami produkcji, a regionami konsumpcji, który łączy poszczególne ośrodki produkcyjne i usługowe między sobą i zapewnia wymianę towarową. W swych międzygałęziowych funkcjach system transportowy zapewniać powinien, w odniesieniu do ruchu materiałów, surowców, półfabrykatów i wyrobów gotowych - drożność wszystkich kanałów zaopatrzeniowych i dystrybucyjnych w łańcuchach dostaw. Drożność to inaczej zapewnienie optymalnych proporcji między masą wyprodukowanych towarów, zdolnością przewozową środków transportu, przepustowością sieci transportowej oraz zdolnością przeładunkową magazynów oraz wielkością zamówień i zapasów.

Metody analizy ryzyka w procesach logistycznych

Celem każdej organizacji jest, między innymi, zarządzanie efektywnymi procesami logistycznymi. Jego realizacja wymusza wdrażanie systemu zarządzania ryzykiem, aby możliwe stało się: oszacowanie istotnych grup ryzyka towarzyszących realizacji procesów logistycznych, wypracowanie zintegrowanych strategii zarządzania ryzykiem, opracowanie narzędzi analizy ryzyka w procesach logistycznych. W publikacji omówiono wybrane metody analizy ryzyka procesów logistycznych, takich jak: metoda matematyczna, metoda szacunkowa oraz metoda mieszana.
Subskrybuj to źródło RSS