Zaloguj się

WIEDZA

Inteligentne systemy transportowe (ITS) infrastruktura transportowa, zagrożenia terrorytstyczne

W referacie przedstawiono problemy dotyczące zagrożeń terrorystycznych dla infrastruktury transportowej. Zakres infrastruktury transportowej uległ rozszerzeniu, obejmuje infrastrukturę transportu kolejowego, śródlądowego, drogowego, morskiego, lotniczego, intermodalnego oraz inteligentne systemy transportowe (ITS). Na podstawie analiz należy stwierdzić, że na świecie infrastruktura transportowa jest zagrożona potencjalnymi atakami terrorystycznymi, w szczególności infrastruktura transportu drogowego i kolejowego (około 23 %), w mniejszym stopniu infrastruktura transportu morskiego i powietrznego (około 2%).

EGNOS, DGPS, nawigacja

Tematyką niniejszego artykułu jest odpowiedź na pytanie: w jaki sposób zmienia się wartość poprawki do pseudoodległości w czasie w systemie EGNOS. W pracy wykonano analizy przebiegu wartości poprawek do pseudoodległości dla poszczególnych satelitów. Dane EGNOS do wykonania analiz pobrano z internetowego serwisu EMS (EGNOS Message Server), natomiast plik obserwacyjny ze stacji referencyjnej ASG-EUPOS w Olsztynie. Scharakteryzowano system EGNOS oraz zaprezentowano budowę pliku EMS. W kolejnym etapie dane zdekodowano w programie RTKLIB i wykonano zestawienia wartości dla poszczególnych satelitów. Dokonano charakterystyki rozkładu wartości poprawki do pseudoodległości w czasie.

Platformy bezzałogowe, systemy transportowe, zdalne sterowanie

Budowa bezzałogowych platform transportowych wymaga podjęcia szerokiego spektrum prac badawczych. Jednym z problemów jest opracowanie konfiguracji platformy o wysokiej mobilności, systemów załadunkowo rozładunkowych i systemu sterowania. W referacie przedstawiono - opracowane w kraju i na świecie - rozwiązania bezzałogowych lądowych platform transportowych.

Wymagania projektowe okrętowych osłon konstrukcyjno balistycznych

Przedstawiono wymogi stawiane okrętowym osłonom konstrukcyjno-balistycznym (OOKB) celem zapewnienia: odporności na ostrzał pocisków, funkcjonalności kadłuba po ostrzale, odpowiednich właściwości mechanicznych, łączenia elementów osłon. Pokazano obraz penetracji balistycznej materiałów tarczy pociskiem oraz modele opisujące proces penetracji tarczy pociskiem. Zobrazowano zależności odporności tarczy stalowej od jej grubości i twardości. W oparciu o przeprowadzone badania podano grubości balistyczne wybranych stali. W zakończeniu zaprezentowano wymogi stawiane stalom przeznaczonym na OOKB.

Cechy osobowościowe kierowcy w kontekście bezpieczeństwa na drodze

Sprawność psychologiczna jest niezwykle ważna z punktu widzenia bezpiecznego funkcjonowania kierowcy w ruchu drogowym. Poznanie swoich silnych i słabych stron, pozwala na adekwatną samoocenę, dzięki której kierowca może przewidzieć swoje reakcje w różnych trudnych sytuacjach i „dostroić" swój udział w ruchu drogowym odpowiednio do własnej kondycji psychologicznej.

Ryzyko, zdarzenie niepożądane

Systemy transportowe są systemami socjotechnicznymi typu Człowiek - Obiekt Techniczny - Otoczenie . W systemach tych zagrożenia mogą być stwarzane przez: człowieka C, obiekt techniczny OT oraz przez oddziaływanie otoczenia O na obiekt techniczny i ludzi znajdujących się w systemie oraz w jego otoczeniu. W pracy podjęto próbę identyfikacji czynników wymuszających zmiany poziomu bezpieczeństwa realizowanych przewozów w zakładzie komunikacji tramwajowej.

Weryfikacja statystyczna wyników badań kąta zwilżania metodą osadzanej kropli kąt zwilżania, metoda osadzanej kropli, analiza statystyczna, walidacja

Celem pracy było sprawdzenie zgodności wartości swobodnej energii powierzchniowej (SFE3) badanych materiałów przy zastosowaniu do obliczania wartości kątów zwilżania mierzonych różnymi metodami dla materiałów ceramicznych (powłoki ZrN i TiAlN) osadzane metodą Arc-PVD. W pracy przedstawiono wyniki analizy statystycznej pomiarów kąta zwilżania pod kątem poprawności procedury pomiarowej, weryfikacji jednorodności próbek i zgodności wyników pomiaru swobodnej energii powierzchniowej dla dwu metod pomiaru. Przeprowadzone badania wskazują na zgodność wyników obu metod pomiarowych. Zaproponowano procedurę statystyczną weryfikacji wyników - kryteria odrzucania wyników jako błędne i ich powtarzania.
Subskrybuj to źródło RSS