Zaloguj się

WIEDZA

Problem eksploatacji toru wodnego w porcie świnoujście w aspekcie funkcjonowania gazociągu nord stream

Port Świnoujście znajduje się na najkrótszej drodze łączącej Skandynawię ze środkową i południową Europą, oraz na morskim szlaku, który poprzez Bałtyk łączy Rosję i Finlandię z Europą Zachodnią. Posiada połączenia żeglugowe do Szwecji, Finlandii, Danii, Norwegii, Litwy, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Afryki Zachodniej i Chin oraz znajduje się również na trasie środkowoeuropejskiego korytarza transportowego CETC-ROUTE. Przyjęta przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście koncepcja rozwoju portu Świnoujście zakłada m.in. modernizację północnego toru wodnego tak, ażeby był dostępny dla statków o zanurzeniu maksymalnym do 15 m (na dzień dzisiejszy jest to 13,2 m). Obecnie już budowany gazociąg Nord Stream zakłada ułożenie rur na głębokości 17,5 m co uniemożliwi w przyszłości wpływanie dużych jednostek do tego portu (wymóg pod statkiem dla swobodnego przepływy wynosi 2,5 m). W celu uniknięcia takiej sytuacji Polska oraz ZMPSiŚ SA. wystosowały odpowiednie pisma do stron budujących gazociąg. Żądają w nich położenia rur na głębokości 20 m bądź wkopania w dno morskie gazociągu. Zasugerowano również iż czynności te należy wykonać przed rozpoczęciem jego eksploatacji (przewidziana na jesień 2011 r.), gdyż później będzie to technicznie bardzo trudne oraz kosztowne. Jednak spółka Gazprom nie zamierza tego uczynić.

Zastosowanie nowoczesnych rozwiązań w procesie magazynowania produktów farmaceutycznych

W Polsce od kilku lat mamy do czynienia ze wzrostem rozwoju łańcuchów dostaw w branży farmaceutycznej, która jest sektorem niezmiernie wymagającym ze względu na fakt, że jej produkty podlegają rygorystycznej, ścisłej kontroli zachowania najwyższych norm jakościowych, nie tylko w procesie produkcji czy dystrybucji, ale także w procesie magazynowania. Zapewnienie właściwych warunków magazynowania produktów farmaceutycznych wymusza reorganizację i usprawnienie funkcjonowania przestrzeni magazynowych. Do sprawnej i efektywnej realizacji procesu magazynowego przyczynia się m.in. stosowanie automatycznej identyfikacji produktów za pomocą standardowych kodów kreskowych, a coraz częściej także systemu kontroli przepływu towarów w oparciu o zdalny, poprzez fale radiowe odczyt i zapis danych - RFID.

Badania wytrzymałościowe xix-wiecznych elementów konstrukcyjnych wykonanych ze stali zgrzewnych

Na terenie Dolnego Śląska znajduje się (wciąż w eksploatacji) znaczna liczba konstrukcji stalowych, powstałych w na przełomie XIX i XX wieku. W szczególności dotyczy to użytkowania stalowych mostów, a także wiaduktów kolejowych. Obiektem badań autorów były stalowe elementy konstrukcyjne pochodzące z XIX wiecznej stali zgrzewnej. W pracy przedstawiono wyniki analiz chemicznych, obserwacji metalograficznych, a także podstawowych badań wytrzymałościowych tj. statycznej próby rozciągania i udarności.

Napędzanie wału korbowego silnika rozrusznikiem elektrycznym i pneumatycznym

Moment oporu silnika nie ma wartości stałej. Wynika to z występowania sił gazowych (przemian ładunku w cylindrach) oraz mas poruszających się ruchem posuwisto-zwrotnym. Scharakteryzowano napędzanie wału korbowego silnika spalinowego przez elektryczny i pneumatyczny układ rozruchowy. Wskazano cechy procesu wynikające ze zmian momentu oporu silnika oraz właściwości źródła energii - układu rozruchowego. Porównano stopień nierównomierności prędkości obrotowej wału korbowego silnika napędzanego tymi układami. Przedstawiono wyniki badań napędzania wału korbowego silnika przez elektryczny układ rozruchowy oraz analizę porównawcza napędzania wału korbowego silnika. Omówiono zmiany charakterystyki mocy i parametrów pracy rozrusznika elektrycznego i pneumatycznego pod wpływem zmiany temperatury.

Planowanie strategii uczelni wyższej przy wykorzystaniu koncepcji strategicznej karty wyników

W artykule przedstawiono problem wykorzystania koncepcji strategicznej karty wyników (SKW) w procesie planowania strategii wyższej uczelni. Dla zachowania zbieżności strategicznej całej uczelni niezbędne jest przeprowadzenie procesu kaskadowania SKW. Dlatego planowanie rozpatrywane powinno być jako przygotowanie i zaprojektowanie ram kart wyników w postaci celów oraz mierników ich realizacji dla niższego poziomu zarządzania uczelnią wyższą.

Możliwości wykorzystania analizy benchmarkingowej w transporcie wprowadzenie

Początki benchmarkingu w praktyce gospodarczej datowane są na lata siedemdziesiąte ubiegłego wieku. Od tamtej pory nieustannie prowadzone są badania, które pozwalają na odkrywanie nowych możliwości oraz obszarów, gdzie benchmarking może być z powodzeniem wykorzystywany. Niemniej jednak w różnych częściach świata stopień wykorzystania analiz benchmarkingowych jest odmienny. Najbardziej zaangażowani w rozwój benchmarkingu są Japończycy i Amerykanie, co głównie wynika z uwarunkowań kulturowych.

Wpływ zmian infrastruktury drogi nr 7 w województwie mazowieckim na stan bezpieczeństwa ruchu na tej drodze w roku 2010

W Instytucie Eksploatacji Pojazdów i Maszyn rozwijana jest baza danych o wypadkach drogowych i ich skutkach w celu monitorowania bezpieczeństwa ruchu drogowego na Mazowszu. Prezentowany artykuł jest kontynuacją referatu wygłoszonego na XIV Międzynarodowej Konferencji - TRANSCOMP 2010 i pokazuje wpływ zmian infrastruktury, zrealizowanych w 2009 roku na mazowieckim odcinku drogi nr 7, na stan bezpieczeństwa ruchu na tym odcinku drogi w roku 2010, w stosunku do lat 2002-2009.
Subskrybuj to źródło RSS