Zaloguj się

WIEDZA

Sytuacja ekonomiczna operatorów logistycznych wybranych przedsiębiorstw w dobie kryzysu gospodarczego

Celem artykułu jest ocena sytuacji ekonomicznej operatorów logistycznych na podstawie trzech spółek z branży TSL (Transport, Spedycja, Logistyka) w dobie kryzysu. Przeanalizowano zmiany w strukturze bilansu oraz rachunku zysku i strat w poszczególnych przedsiębiorstwach logistycznych. Badając kondycję finansową Schenker, Raben oraz DPD przeprowadzono analizę wskaźnikową w latach 2007-2009. Wyniki badań wskazują, że wybrane spółki znajdujące się w czołówce operatorów logistycznych skutecznie zareagowały w trudnych warunkach wzrostu niepewności na rynku.

Logistyka zawodów sportowych

Celem rozgrywek sportowych jest utworzenie rankingu drużyn bądź zawodników biorących udział w zawodach. Chodzi więc o posortowania drużyn według cechy, jaką jest zdolność do wygrywania meczy. Wszystkie zasady obowiązujące w trakcie rozgrywek tworzą system rozgrywek sportowych. Problem sortowania drużyn jest zagadnieniem probabilistycznym. Z tego powodu w zarządzaniu rozgrywkami sportowymi nie są efektywne tradycyjne metody sortowania. Sformalizowanie problemu zarządzania rozgrywkami sportowymi oraz przedstawiony system są wynikami badań autora artykułu.

Problem bezpieczeństwa w transporcie drogowym

Materiał podejmuje próbę analizy bezpieczeństwa na drogach publicznych o twardej nawierzchni w Polsce w oparciu o ich długość, przy uwzględnieniu liczby samochodów osobowych, a także samochodów ciężarowych i ciągników siodłowych. Przedstawia również odniesienie do wszystkich pojazdów poruszających się po drogach. Zawarto w materiale analizę wypadkowości na drogach krajowych wraz z trendami w tym zakresie.

Stanowisko obróbcze na bazie stołu obrotowego

Przedstawiono koncepcję budowy stanowiska obróbczego zbudowanego z wykorzystaniem typowych elementów wykonawczych. Bazuje ono na stole obrotowym z czterema gniazdami. Zespołami współpracującymi są zasobnik grawitacyjny, urządzenie skrawające, moduł kontroli jakości wykonania oraz magazyn elementów gotowych. Stanowisko posiada napęd pneumatyczny, sterowane jest za pomocą sterowników PLC. Budowa strukturalna wynika z czterech etapów cyklu pracy: transportu, obróbki, kontroli poprawności wykonania otworu, sortowania i transportu do odpowiedniego gniazda magazynu elementów gotowych.

Dwukryterialna heurystyka dla rozwiązywania problemu balansowania linii montażowej

W artykule zaprezentowano wyniki badań dotyczące manualnej linii montażowej. Omawiana dwukryterialna heurystyka ma na celu uwzględnienie zarówno minimalizację czasów przestojów ale także bierze pod uwagę obciążenie pracowników biorących udział w procesie montażu. Jak wiadomo nie każda operacja wymaga jednakowego wysiłku oraz jednakowych ruchów fizycznych. W prezentowanej metodzie uwzględnia się w sposób sformalizowany (metoda RULA i REBA) udział ze względu na obciążenie każdego z pracowników linii a otrzymane wyniki służą korekcie balansu linii otrzymanego wcześniej w oparciu o znane metody heurystyczne dla których kryterium optymalizacji jest jedynie czas przestojów maszyny lub bezczynność pracowników na stanowisku montażowym .

Wykorzystanie metody ABC do analizy materiałów w wybranym zakładzie wielkopiecowym

Jednym z podstawowych składników kosztu produkcji surówki wielkopiecowej jest koszt zużytych materiałów. Na wyprodukowanie jednej tony surówki potrzeba ponad 1,5 tony materiałów żelazodajnych, około pół tony paliw (głównie koksu) oraz pewną ilość dodatków, które wspomagają proces produkcji. Dzienna produkcja z jednego pieca to około 6 000 ton, co w skali całego zakładu, gdzie równolegle pracują dwa piece, daje ponad 4 miliony ton gotowego produktu. Wobec tego do produkcji huta potrzebuje bardzo duże ilości materiałów. Należy również pamiętać, że proces wielkopiecowy jest procesem ciągłym, wobec czego niedopuszczalnym byłby fakt braku materiałów [3, 4].

Pomiary kąta zwilżania metodą osadzanej kropli oraz metodą wilhelmiego

W artykule opisano dwie metody pomiaru kątów zwilżania, metodę osadzanej kropli oraz metodę płytkową Wilhelmiego (nazwaną dalej metodą Wilhelmiego). Przytoczono równania fizyko-chemiczne, których rozwiązania pozwalają wyznaczyć kąty zwilżania (zostały one zaimplantowane w części obliczeniowej programów użytkowych urządzenia UDPZ i tensjometru K12). Opisano procedury badawcze stosowane przy pomiarze kątów zwilżania.

Generacja ruchu ciężarowego przez obiekty produkcyjne, magazynowe i handlowe

Z punktu widzenia administratora danego obiektu produkcyjnego, magazynowego czy handlowego istotne jest jego funkcjonowanie wewnątrz i operacje takie jak rozładunek, magazynowanie, przeładunek, załadunek lub wewnętrzny transport towarów. Dla potrzeb symulacji ruchu (w skali mikro) oraz modelowania podróży (w skali makro) istotne jest również rozpoznanie wielkości i charakterystyki (np. zmienność w czasie) ruchu jaki generowany jest przez takie obiekty. W referacie przedstawiono wybrane wyniki dotychczas prowadzonych badań w Polsce i na Świecie. Przedstawiono również założenia badań własnych, które zostaną przeprowadzone, wraz z oceną ich przydatności.

Przedmiot i zadania nawigacyjno-hydrograficznego zabezpieczenia działalności ludzkiej na morzu

W referacie podjęto próbę przedstawienia przedmiotu nawigacyjnohydrograficznego zabezpieczenia całej działalności ludzkiej na morzu, tj. zarówno działalności „nawigacyjnej”, głównie transportu morskiego, jak i działalności „nienawigacyjnej”, zwanej działalnością specjalną. Przedstawiono również cele i zadania poszczególnych rodzajów nawigacyjno-hydrograficznego tej działalności. Referat stanowi próbę nowego, tj. znacznie różniącego się od dotychczasowego przedstawienia problemu nawigacyjno-hydrograficznego zabezpieczenia działalności ludzkiej na morzu.

Narzędzie oceny właściwości operatora środka transportu

Streszczenie: Przedmiotem wypowiedzi jest narzędzie umożliwiające reagowanie na zmianę stanu psychofizycznego operatora środka transportu. Istotą narzędzia jest analiza obrazu widoczności gałki ocznej operatora realizowana w środowisku MatlabSimulink, w rezultacie której oceniana jest właściwość człowieka wyrażona stanem jego przydatności do funkcji sterujących. Aplikacja może być przydatna dla podniesienia bezpieczeństwa czynnego w transporcie.
Subskrybuj to źródło RSS