Zaloguj się

WIEDZA

Stan i perspektywy rozwoju

Celem referatu jest przedstawienie znaczenia, stanu, perspektyw i uwarunkowań rozwoju portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu, jako elementów systemu transportowego i logistycznego Polski, posiadających status portów o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej. W referacie dokonano szczegółowej analizy statystycznej działalności usługowej portów oraz przedstawiono prognozy przeładunków i strategię inwestycyjną zespołu portowego.

Modelling of impact problems using rheological schemes

The main goal of the paper is the analysis of selected impact problems in discrete mechanical systems. We applied rheological structures and unilateral constraints for modelling of interaction between colliding bodies. The rheological structure is a model of elastic-dissipative properties of bodies in impact. It is also a model of energy absorbing devices. The mathematical descriptions of impact problems are presented. Based on the obtained non-linear differential equations we built programs suited for computer simulations. The results of simulations i.e. time histories of displacements and contact forces are presented.

Hydrostatyczny układ napędowy trójosiowej platformy wysokiej mobilności o skręcie burtowym

Dokonano przeglądu pojazdów lądowych wyposażonych w hydrostatyczne układy napędowe i przedstawiono zalety tych układów. Podjęto problematykę zasadności stosowania burtowych układów skrętu w pojazdach lądowych ze szczególnym uwzględnieniem zdalnie sterowanych robotów mobilnych. Zaproponowano koncepcję hydrostatycznego układu napędowego trójosiowej platformy wysokiej mobilności o skręcie burtowym.

Risk in technology and transport - models and indicators

The risk associated with any form of human activity has become currently one of the most important research categories. There is no explicit mapping studies of risk to a particular field of knowledge. Kind of risk is defined by associating with the kind of consequences (loss). In the study of risk appear methodological discrepancies already from the very beginning, i.e. at the level of interpretation, models and indicators. Need a reminder of this topic was the first motivation to write this paper.

Generowanie optymalnych wektorów testowych pamięci ram

Efektywne wektory testowe i sposoby ich generowania odgrywają znaczącą rolę w testowaniu zarówno oprogramowania jak i sprzętu. Jednym z najtańszych podejść do problemu generowania wektorów testowych jest podejście oparte o wektory losowe. Obecnie w literaturze zaproponowanych zostało wiele nowych metod znacząco poprawiających efektywność testowania losowego należących do grupy kontrolowanego testowania losowego. W podejściu tym wybrane parametry tworzonych wektorów są z góry ustalane. W artykule zaproponowana zostanie nowa metoda generowania wektorów testowych.

Classification of technical states for signaling systems in exploitational practice

Summary: Changes of the signaling devices technical state are the result of the ageing and wearing process of its components, as well as of the realization of targeted maintenances. Information about adverse change of the technical state gives rise to the decision-making problem. Its solution involves defining the aim of necessary maintenance operations and to establish the timing and extent of their implementation. In practice of signaling systems exploitation, it is a lack of mechanisms for speedy solution of such problems. To effectively manage the maintenance process are useful the methods of operations sequence modeling.

Zdolność przepustowa jako element konkurencyjności portu morskiego

Streszczenie: Po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej polskie porty morskie stanęły przed szansą niespotykanego do tej pory rozwoju. Dostęp do funduszy unijnych, które mogą być wykorzystane na rozwój infrastruktury transportowej, może przyczynić się do podniesienia pozycji konkurencyjnej portów. Głównym miernikiem konkurencyjności portu jest wielkość jego przeładunków, która to jest ograniczona zdolnością przepustową portów. Jako miernik rezultatu inwestycji infrastrukturalnych realizowanych z funduszy unijnych podawany jest często wzrost zdolności przeładunkowej portu. Wpływ nowych inwestycji na pozycję konkurencyjną portu można zatem ocenić znając aktualną zdolność przepustową portu. W artykule scharakteryzowano główne czynniki decydujące o przepustowości portu morskiego, przedstawiono metody oceny zdolności przepustowej portu oraz wskazano problemy, jakie mogą pojawić się podczas obliczeń.

Wpływ procesów degradacji mikrostruktur na udarność

Stalowe konstrukcje mostowe pochodzące z XIX i XX wieku były wznoszone najczęściej ze stali zgrzewnej (ok. do końca XIXw.) oraz ze zlewnej (XXw.) Stale te na skutek długotrwałej eksploatacji wykazują skłonności do procesów degradacyjnych mikrostruktur (zgrzewne w większym stopniu niż zlewne). Obiektem badań autorów były fragmenty konstrukcji stalowych Mostów Pomorskich we Wrocławiu. W pracy przedstawiono wyniki badań udarnościowych stali zgrzewnej i zlewnej pochodzącej z elementów konstrukcyjnych Mostu Pomorskiego Środkowego (1885r.) i Północnego (1930r.). Wykazano, że obecność procesów degradacyjnych (polegających m.in. na licznych wydzieleniach azotków i węglików) mikrostruktur w sposób znaczący obniża udarność tych stali.

Charakterystyka systemu transportowego europejskich kolei dużych prędkości

W artykule zamieszczono charakterystykę systemu transportowego europejskich kolei dużych prędkości (KDP), dokonaną pod względem kwalitatywnym i kwantytatywnym. Scharakteryzowano zarówno infrastrukturę kolejową (jej długość, parametry techniczne itp.), jak i tabor poruszający się po liniach KDP (podano prędkość maksymalną, liczbę miejsc dla pasażerów itp.).
Subskrybuj to źródło RSS