Zaloguj się

WIEDZA

Infrastruktury portowej w polskich portach morskich o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej

W polskich portach o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej budową, modernizacją i utrzymaniem infrastruktury portowej zajmują się podmioty zarządzające powołane do życia na mocy Ustawy o portach i przystaniach morskich z 20 grudnie 1996 r. Zarządy morskich portów realizują wszelkie działania związane z cyklem powstawania, funkcjonowania i likwidacji infrastruktury portowej, na który składają się takie etapy jak: prognoza zapotrzebowania na nową lub zmodernizowaną, planowanie budowy nowej lub modernizacja istniejącej, konstrukcja finansowania jej budowy lub modernizacji oraz przyszłego utrzymania, budowa lub modernizacja, eksploatacja i likwidacja infrastruktury. Każdy z tych etapów wymaga działań prawnych, finansowych, inwestycyjnych, organizacyjnych, technicznych i marketingowo-handlowych. Stąd podmioty zarządzające portami w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu mają rozbudowane struktury organizacyjne zajmujące się infrastrukturą portową na poszczególnych etapach jej cyklu powstawania, funkcjonowania i likwidacji.

Aspekt przydziału odbiorców w problemie integracji hierarchicznego systemu dystrybucji

Streszczenie: W artykule przedstawiono wybrane aspekty projektowania hierarchicznych systemów dystrybucji. W tym celu zdefiniowano strukturę sieci hierarchicznego systemu dystrybucji oraz określono charakterystyki elementów tej struktury. Ponadto sformułowano zadanie optymalizacyjne traktujące o przydziale odbiorców do baz magazynowych, przez które są obsługiwani. Zadanie optymalizacyjne zostało sformułowane przy kryterium minimalnych kosztów pracy przewozowej oraz ograniczeniach adekwatnych do rozważanej sytuacji decyzyjnej.

The Suez Canal which was built due to the reduction of the transit distance between the

North Atlantic and the Indian Ocean lies on one of the most important sea routes in the world. It has been rebuilt for several times just as ships have grown in size and capacity over the years. Suezmax ships are the maximum-sized tankers or container ships which can sail through the canal. Their deadweight is from 125 000 to 240 000 tons. Since its opening in 1869 it has been closed twice due to two war conflicts (the Suez Crisis and the Six-Day War). The closures influenced the direction of transport flows in sea transport and the size and capacity of ships.

Optimal control for a plants consisting of two masses and connected with a non-linear spring

Problem of optimal system controlling a motion of the plant consisting of twomasses connected with a non-linear spring is considered in the paper. For example such plants can be motorcars with trailer or dumb barge pulling by ship. The irregular motion of elements of such plants influences negative on consume energy. In addition, because of safety, the speed of motion should be limited.

Dystrybucja artykułów spożywczych na rynkach zagranicznych

Opracowanie przedstawia zagadnienia dotyczące dystrybucji artykułów spożywczych przez polskich producentów żywności na rynki zagraniczne. Zawarto charakterystykę branży spożywczej oraz przedstawiono opis wykorzystywanych kanałów dystrybucji i środków transportu uczestniczących w procesie dystrybucji produktów spożywczych na rynki zagraniczne. W końcowej części referatu wskazano na specyfikę dystrybucji produktów spożywczych oraz zamieszczono wnioski.

Application of corporate metrics method to measure risk in logistics

Two important and significant rates are used earnings and cash flow. The basis of Corporate Metrics realization is a process based on simulation, in which huge amount of various different scenarios are obtained and which facilitate to generate future financial results. Corporate Metrics enables to describe future financial results determination and consecutively to determine different levels of risk.

Problemy logistyczne wywozu surowców skalnych z rejonu dolnego śląska a idea komodalności

Streszczenie: W artykule przedstawiono skalę wydobycia surowców skalnych na Dolnym Śląsku oraz problemy transportowe związane z degradacją dróg kołowych spowodowaną ruchem ciężkich samochodów ciężarowych wywożących surowce z kopalni do odbiorców finalnych lub do bocznic kolejowych. Warunkiem poprawy sytuacji na drogach a zwłaszcza zmniejszenia ich degradacji jest zwiększenie udziału kolei w transporcie tych ładunków.

Wpływ stopnia odwzorowania wybranych parametrów modelu ruchu statków na uzyskiwane wyniki

Transport wodny należy do najefektywniejszych środków transportu. Na akwenach trudnych nawigacyjnie i o dużym natężeniu ruchu, wprowadza się systemy VTS - Vessel Traffic Service, sprawujące nadzór i koordynację ruchu statków. Znajomość aktualnej sytuacji na torze oraz ruchu planowanego w zadanej perspektywie czasowej, pozwala wypracować optymalne strategie ruchu. W artykule przedstawiono model optymalnego planowania ruchu statków dla toru wodnego Świnoujście-Szczecin, w dwóch wariantach jego złożoności. Dokonano oceny możliwości wykorzystania obu wariantów modelu.

Zasadność inwestycji w żeglugę śródlądową w Polsce

Bardzo dynamiczny rozwój transportu wodnego śródlądowego zachwiał równowagą systemu transportowego. Utrzymanie jego równowagi wymagałoby zwiększenie znaczenia transportu kolejowego i żeglugi śródlądowej, które ze względu na mniejszą szkodliwość dla środowiska naturalnego w porównaniu z transportem drogowym i niewielki udział w generowaniu kosztów zewnętrznych jest najbardziej przyjazny społecznie. Innym problemem europejskiej polityki transportowej jest ograniczenie terytorialne, które jest barierą w rozwoju infrastruktury, zapotrzebowanie na transport pasażerski i transport ładunków wobec integracji gospodarczej i procesów globalizacji.
Subskrybuj to źródło RSS