Zaloguj się

WIEDZA

Termografia w podczerwieni w diagnostyce pojazdów

Termografia w podczerwieni jest dziedziną techniki zajmującą się detekcją, rejestracją, przetwarzaniem i wizualizacją niewidzialnego promieniowania podczerwonego emitowanego przez obiekt. Jej wynikiem jest obraz (termogram) będący odwzorowaniem rozkładu temperatury na powierzchni badanego obiektu. Metody badań nieniszczących z zastosowaniem termografii w podczerwieni można podzielić na pasywne i aktywne. W artykule przedstawione są przykłady zastosowania termografii w podczerwieni, zarówno metodami pasywnymi jak i aktywnymi, do diagnostyki pojazdów. Metody te umożliwiają zarówno wykrycie nieprawidłowo funkcjonujących elementów i zespołów w pojeździe jak i uszkodzeń powstałych w wyniku eksploatacji pojazdu jak i w fazie ich produkcji (miejsca korozji, uszkodzenia mechaniczne, itp.).

Wybrane właściwości warstwy wierzchniej po przecinaniu różnymi metodami

Przecinanie materiałów to pierwszy etap wytwarzania wyrobów. Od jakości wykonania tej operacji zależą właściwości powierzchni cięcia wpływające na dalszy proces obróbki wyrobu. W pracy uwzględniono najważniejsze numeryczne metody cięcia: gazową, plazmową, laserową, cięcie strumieniem wodno-ściernym, wycinanie elektroerozyjne. Określono podstawowe parametry wpływające na jakość powierzchni cięcia, związane z technologią obróbki oraz z rodzajem materiału przecinanego.

Problemy współczesnej telekomunikacji lotniczej

Streszczenie: Poniższa praca streszcza wykorzystywane aktualnie sposoby przesyłania informacji na odległość w lotnictwie cywilnym. Opisana została w niej łączność radiotelefoniczna, jak również sieci łączności stałej: AFTN, CIDIN, OLDI, ATN. Poruszone zostały kwestie ograniczające możliwości ich wykorzystania oraz potencjalne zagrożenia płynące z zastosowania w tych sposobach telekomunikacji konkretnych rozwiązań. Położno nacisk na wymagania stawiane przez ruch lotniczy oraz podmioty bezpośrednio zaangażowane w działalność w tej branży.

Możliwości oceny estymat procesu chaotycznego na przykładzie procesu spalania w silniku o zapłonie samoczynnym

W artykule zaprezentowano zagadnienie oceny diagnostycznej procesu spalania w silniku ZS z wykorzystaniem procesów towarzyszących. Niniejsza praca dotyczy procesów wibroakustycznych, spośród których Autorzy wybrali do oceny procesy drganiowe. Z uwagi na właściwości jakie posiadają rozważane procesy i możliwości ich wykorzystania w diagnozowaniu procesów wolno- jak i szybkozmiennych zachodzących w silnikach spalinowych, zarówno w warunkach laboratoryjnych jak i eksploatacji silnika w pojeździe, niezbędne stało się uwzględnienie tych procesów w okresowej i ciągłej analizie stanu technicznego silnika i poprawności realizacji procesów w nim zachodzących. Do badań wybrano silnik o zapłonie samoczynnym stosowany w pojazdach o zastoso- waniach pozadrogowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3500 kg. Rozważania nad możliwością aplikacji metody przeprowadzono w aspekcie analizy diagnostycznej i jej zastosowania w systemie oceny diagnostycznej procesu spalania, a w szerszym ujęciu również w aspekcie ograniczenia źródeł nadmiernej emisji wynikającej z nieprawidłowości w procesie bądź degradacji charakterystyk funkcjonalnych obiektu technicznego, bądź potencjalnych uszkodzeń występujących w jego elementach i podzespołach podczas eksploatacji. Zastosowano nieliniową metodę analizy przyspieszeń drgań generowanych w silniku opartą o wykorzystanie teorii chaosu deterministycznego, przy pomocy której poszukiwano składowych nieliniowych uzyskanych z przebiegów czasowych procesu.

Problematyka odporności na zakłócenia czujników koła wykorzystywanych w urządzeniach srk

Artykuł opisuje problemy związane z zakłóceniami występującymi w czujnikach koła stosowanych w urządzeniach sterowania ruchem kolejowym. Omówiono źródła zakłóceń mających wpływ na czujniki koła. Opisano metody pomiarów odporności na zakłócenia czujników koła. Przytoczono wyniki badań przeprowadzonych w warunkach laboratoryjnych.

Simulation of an ahc system during offshore installation

An active heave compensation system (AHC) is described in the paper. Active control enables us to compensate vertical vessel motions generated by sea waves. Such systems are used on a special offshore installations and construction vessels, performing the necessary work related to subsea field exploration. The most common AHC systems are based on an application of winches. Among many possible solutions, an electric drive is often used in order to control the speed and the moment, by the application of a frequency converter. The simple control system presented in the paper allows its real-time application on an onboard PC and through a PLC software. The system is implemented and operates currently on an offshore pipelay vessel.

Wpływ downsizingu na zużycie paliwa i emisję substancji szkodliwych w spalinach

Artykuł zawiera wyniki pomiarów toksyczności spalin i zużycia paliwa dwóch pojazdów w rzeczywistych warunkach ruchu/eksploatacji (w warunkach drogowych). Badaniom poddano samochody osobowe z segmentu D, napędzane silnikami o zapłonie iskrowym, w których biegi są zmieniane za pomocą automatycznej skrzyni przekładniowej. Wybrane pojazdy stanowiły przykład wykorzystania downsizingu (do porównania wybrano pojazdy o zbliżonych osiągach, lecz różnych cechach konstrukcyjnych silnika: silnik niedoładowany oraz doładowany mechanicznie o zmniejszonej pojemności). Testy wykonywano na odcinku kilkudziesięciu kilometrów na ulicach miasta Poznań i w jego obrębie, podczas jazdy na odcinkach o różnej charakterystyce - jazda miejska, pozamiejska i na autostradzie. Do pomiarów stężenia poszczególnych substancji szkodliwych w spalinach oraz zużycia paliwa wykorzystano mobilną aparaturę do badań toksyczności spalin SEMTECH-DS firmy Sensors Inc.

Adaptacyjny filtr kalmana odbiornika gnss

W odbiornikach systemów nawigacji satelitarnej GNSS zwykle stosowane są algorytmy filtracji Kalmana. Z reguły stosuje się rozszerzone filtry Kalmana (EKF) zaprojektowane przy założeniu stałej dokładności pseudoodległości. W praktyce pseudoodległości mają zmienną dokładność i dodatkowo mogą być okazjonalnie obarczone błędami znacznie przekraczającymi typowe wartości (błędami anomalnymi). Z tego względu wskazane jest estymowanie w filtrze macierzy kowariancji błędów pomiarowych, zamiast zakładania jej stałej wartości. W niniejszej pracy zaprezentowano, opracowany przez autora, adaptacyjny filtr Kalmana odbiornika GNSS (ADKF), w którym macierz ta jest na bieżąco estymowana, przez co filtr dostosowuje swoje wagi do zmieniającej się dokładności pomiarów. Podano model projektowy i algorytm filtru oraz przedstawiono wybrane wyniki jego badań.
Subskrybuj to źródło RSS