Zaloguj się

WIEDZA

Estymacja prędkości pojazdu w warunkach silnych zakłóceń losowych metodą wygładzania wykładniczego browna

Zaproponowano metodę estymacji prędkości pojazdu poruszającego się po jednym pasie ruchu. Uwzględniono rozmycie obrazu pojazdu oraz występowanie szumów gaussowskich na poszczególnych etapach akwizycji obrazu. Algorytm bazuje na wstępnej obróbce sygnału metodą wygładzania wykładniczego Browna. Działanie algorytmu w warunkach silnych zakłóceń losowych zweryfikowano w wyniku przeprowadzonych symulacji komputerowych oraz porównano z innymi metodami estymacji prędkości pojazdu.

Współpraca zadań w serwerze informatycznego systemu skryptowego

Rozproszonego Systemu Sterowania DCS. Pełnią one istotną rolę w procesie przepływu informacji z urządzeń automatyki do stacji inżynierskich, operatorskich, diagnostycznych oraz innych systemów komputerowych należących do wyższej warstwy nadzorowania przedsiębiorstwem. W związku z tym autorzy pragną przedstawić sposób współpracy zadań uruchomionych w serwerze Informatycznego Systemu Skryptowego ISS, za pomocą którego można realizować złożony proces sterowania obiektem technologicznym.

Pomiary emisji spalin systemem pems i badanie wyników eksperymentu z wykorzystaniem metod analizy wariancji

Ekologiczność pojazdu zdeterminowana jest wielkością emisji związków szkodliwych. Pomiary emisyjności pojazdu w rzeczywistych warunkach ruchu z wykorzystaniem systemu analizatorów mobilnych PEMS wskazują na losowy charakter emisji przebiegów stężenia związków szkodliwych. W artykule przyjęto hipotezę badawczą, że pomimo ogromnej złożoności i różnorodności warunków, w jakich prowadzony był eksperyment, możliwe jest znalezienie statystycznego podobieństwa między losowymi przebiegami emisji zmienności zanieczyszczeń CO, CO, HC oraz NOx. Do weryfikacji przyjętej hipotezy badawczej zastosowano metodę analizy wariancji ANOVA.

Komplikacje w innowacyjnych systemach stabilizacji i hamowania

W artykule przedstawiono problemy diagnostyki pojazdów z innowacyjnymi systemami sterowania układów ułatwiających pracę kierowcy. Opisano nową wersję systemu dynamicznej kontroli stabilności i trakcji (DSTC) wraz z zaawansowaną funkcją sterowania stabilnością (ASC) oraz funkcją kontroli trakcji w zakręcie (CTC) oraz system ostrzegający o zderzeniu z samoczynnym hamowaniem. Przedstawiono współazleżność operacji systemowych oraz zaprezentowano badania oscyloskopowe sprawnych systemów w magistralach klasy B i C.

Badania tribologiczne i eksploatacyjne oleju rzepakowego

Zaprezentowano wybrane wyniki badań, m.in. analizę widmową hałasu emitowanego przez silnik smarowany olejem rzepakowym oraz mineralnym w aspekcie rodzaju paliwa użytego do napędu silnika. Pomiary zużycia przeprowadzono z wykorzystaniem testera tribologicznego T. Próbki oleju do pomiarów pobierane były co określony interwał przebiegu (1000 km). Przed pobraniem próbki mierzono widmo drgań i hałasu, generowane przez silnik pracujący w ustalonych warunkach obciążenia i prędkości obrotowej. Wyniki badań oleju rzepakowego porównywano z wynikami, jakie otrzymano w badaniach oleju zalecanego przez producenta pojazdu dla tych samych warunków eksploatacji.

Computer aided design of multi-disc grinders

Procedures of computer aided multi-disc grinders design were programmed in JAVA language and after applying them to the cell phone, they were used for the anticipation by means of genetic algorithms. The constructional solutions obtained are of logical and innovation-inspiring character.

Wpływ mieszanin etanolu z olejem napędowym na emisję wybranych składników spalin

W artykule przedstawiono wyniki badań silnika PERKINS zasilanego mieszaniną etanolu z paliwem mineralnym na ekologiczne wskaźniki jego pracy. Zastosowanie paliw o różnych właściwościach fizykochemicznych do silników wysokoprężnych wymaga dużych dokładności pomiarów parametrów diagnostycznych. Spełnianie coraz bardziej rygorystycznych norm emisji toksycznych składników spalin wymaga zastosowania we współczesnych silnikach spalinowych o zapłonie samoczynnym szybkich i precyzyjnych urządzeń diagnostycznych do określania jego stanu technicznego, a szczególnie procesu spalania oraz stanu technicznego aparatury wtryskowej.

Analiza statystyczna wyników badań kąta zwilżania metodą osadzanej kropli

W pracy podjęto próbę weryfikacji statystycznej poprawności pomiarów kąta zwilżania metodą osadzanej kropli na urządzeniu UDPZ z wykorzystaniem powłok nałożonych metodą Arc-PVD wykonanych w ITeE-PIB dla wybranych cieczy modelowych. Wynikiem analizy jest szereg wniosków dotyczących zarówno konstrukcji aparatury pomiarowej (m.in. zwiększenie rozdzielczości zdjęć, automatyzacja pomiaru i wyboru zdjęcia), jak i organizacji pomiarów, m.in. zwiększenie i ujednolicenie liczby pomiarów, ścisłe badanie jednorodności powłok, usystematyzowanie zapisu wyników umożliwiającego szeroką analizę statystyczną - np.

Analiza obciążeń nowoprojektowanego zawieszenia odpornego na zagrożenia typu ied

Obecnie prowadzone operacje militarne (Irak, Afganistan,) pokazały, że jednym z największych zagrożeń bezpieczeństwa poruszających się w konwojach pojazdów są Improwizowane Ładunki Wybuchowe. Na podstawie doświadczeń stwierdzono, że nie istnieją struktury całkowicie odporne na falę wybuchu. Referat opisuje ideę wahaczy układu zawieszenia ze specjalnym osłabionym węzłem konstrukcyjnym, ulegającym kontrolowanemu zniszczeniu w momencie eksplozji. Zaprojektowanie docelowych elementów wymaga przeprowadzenia badań w celu określenia obciążeń eksploatacyjnych układu zawieszenia.

Wykorzystanie systemu informatycznego w procesie decyzyjnym

Zagadnienie wyboru najlepszego rozwiązania ze zbioru rozpatrywanych wariantów decyzyjnych, odpowiadającego w jak najlepszym stopniu wymaganiom sformułowanym przez decydenta, często stanowi w praktyce inżynierskiej działanie trudne i czasochłonne np. z uwagi na wieloaspektową naturę analizowanego problemu. Według autora implementacja komputerowa algorytmów obliczeniowych wybranych metod oceny wariantów, umożliwiająca otrzymanie zagregowanych ocen rozpatrywanych wariantów, może znacząco przyczynić się do usprawnienia przebiegu procesu decyzyjnego w ramach określonej sytuacji decyzyjnej. W opracowaniu zaprezentowano wspomagające narzędzie informatyczne, umożliwiające hierarchizację różnego typu rozwiązań wariantowych.
Subskrybuj to źródło RSS