Zaloguj się

WIEDZA

Ekologiczne aspekty spalinowych pojazdów szynowych eksploatowanych na krajowych liniach kolejowych

Streszczenie: W referacie przedstawiono możliwości zastąpienia obecnie eksploatowanych lokomotyw spalinowych lokomotywami spalinowymi modernizowanymi lub innymi spalinowymi (np. zespołami spalinowymi) pojazdami szynowymi. Analizę tę przeprowadzono z uwzględnieniem: charakterystyk emisyjności lokomotyw pracujących w ruchu osobowym i towarowym, zestawienia ze sobą lokomotyw typowych z lokomotywami modernizowanymi, w których dokonano wymiany silnika, analizy zmian wskaźników ekologicznych lokomotywy pracującej w ruchu osobowym w porównaniu z trakcyjnymi pojazdami szynowymi, porównania emisyjności lokomotyw manewrowych i pojazdów specjalnych (maszyn do utrzymania i budowy torów oraz sieci trakcyjnej i pojazdów szynowo-drogowych).

Zastosowanie metody tripod do analizy wypadków statecznościowych na przykładzie wypadku

Artykuł przedstawia metodę TRIPOD jako jedną z możliwych metod służących do analizy wypadków statecznościowych statków morskich. Metoda pozwala na identyfikację zagrożeń i scenariuszy wypadków statecznościowych. Scenariuszem jest tu sekwencja zdarzeń prowadzących do danego wypadku. Zidentyfikowanie możliwych zagrożeń stateczności danego typu statków oraz możliwych scenariuszy potencjalnych wypadków jest pierwszym zadaniem analizy ryzyka w odniesieniu do stateczności statku. Artykuł opisuje wypadek utraty stateczności promu Jan Heweluisz w porcie Ystad. Przebieg wypadku opisano przez przytoczenie podstawowych zdarzeń do niego prowadzących. Przedstawiono też diagram scenariusza składający się z bloków charakterystycznych dla metody TRIPOD oraz specyfikację tzw. barier.

Wybrane zagadnienia laserowego teksturowania powierzchni

W opracowaniu przedstawiono wybrane aspekty związane z technologią laserowego kształtowania tekstury powierzchniowej elementów z SiC współpracujących ślizgowo. W części opisowej analizowano cechy wiązki laserowej istotne z punktu widzenia wytwarzania tekstury. W części badawczej przedstawiono wyniki eksperymentów technologicznych. Rezultatem pracy są wytyczne do technologii teksturowania przy wykorzystaniu lasera Nd:YAG.

Analiza zachowań kierujących pojazdami w stanach nasycenia ruchem na wlotach skrzyżowań z sygnalizacją świetlną

W artykule przedstawiono wpływ przeciążeń ruchowych na zachowania kierujących pojazdami oraz bezpieczeństwo ruchu. Wyniki analiz bazują na badaniach empirycznych wykonanych w latach 2007 ÷ 2009 na pasach z relacją na wprost na 11 skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną zlokalizowanych w Krakowie. Analiza zachowań kierujących przeprowadzona została oddzielnie dla sygnału czerwonego z żółtym, sygnału zielonego oraz sygnału żółtego i początkowego fragmentu sygnału czerwonego. Ukazano wpływ warunków pogodowych na zachowania kierujących pojazdami oraz opisano reakcje kierujących na zapalenie się sygnału żółtego oraz czerwonego. W końcowej części artykułu zapisano wnioski wynikające z analiz wpływu tych zachowań na bezpieczeństwo ruchu.

Analiza wpływu zmiany napięcia akumulatora na wartość wyładowania iskrowego

W artykule przedstawiono model matematyczny bateryjnego układu zapłonowego współpracującego z silnikami spalinowymi. Zbudowany model wykorzystano do analizy wpływu zmiany parametrów napięcia zasilania akumulatora na wartości wyładowania iskrowego. Do opracowania modelu matematycznego wykorzystano wyniki badań laboratoryjnych oraz eksploatacyjnych (na obiekcie rzeczywistym) elementów składowych układu zapłonowego. Badania eksperymentalne przeprowadzono na różnych typach bateryjnych układów zapłonowych. Komputerową analizę układu przeprowadzono na podstawie zbudowanego schematu operatorowego zaimplementowanego w środowisku Delphi. Dokonano porównania i weryfikacji wyników zdjętych z obiektów rzeczywistych z wynikami otrzymanymi z symulacji komputerowych.

Scada w przemyśle tytoniowym

Od pewnego czasu możemy zauważyć jak rynek tytoniowy zaczyna się coraz bardziej rozwijać. Wiąże się to ze znacznym rozwojem technologicznym na rynku maszyn przemysłowych jak i powstanie coraz bardziej zaawansowanych systemów typu SCADA. Połączenie tych dwóch technologii daje nam znakomite osiągi i bezpieczeństwo pracy. Jedną z przodujących firm w tej dziedzinie jest ITM Poland sp.z.o.o. która dzięki swojemu doświadczeniu i znakomitej kadrze łączy obie te technologie w jeden niezawodny system. Zaprezentujemy jeden z najnowocześniejszych obecnie na rynku systemów typu SCADA, InTouch firmy Wonderware i jakie korzyści niesie zastosowanie jego w przemyśle tytoniowym.

Kontroler dwuczęstotliwościowego odbiornika gnss

W praktyce geodezyjnej powszechnie wykorzystywane są różne rodzaje wysokiej klasy dwuczęstotliwościowych odbiorników GNSS. Przed wykonaniem pomiarów w terenie odbiorniki geodezyjne wymagają wykonania odpowiednich czynności konfiguracyjnych. W niniejszym artykule przedstawiono urządzenie, które zostało przystosowane do współpracy z odbiornikiem geodezyjnym GNSS, działające jak kontroler zewnętrzny zarządzający odbiornikiem. Urządzenie przejmuje automatycznie kontrolę i konfiguruje odbiornik GNSS za pomocą portu szeregowego RS-232. Kontroler został przystosowany do wykonywania każdej możliwie dostępnej instrukcji dla odbiornika GNSS i działa automatycznie po podłączeniu ze sobą ww. urządzeń.

Szacowanie liczby czujników osi dla linii jednotorowych

W artykule podjęto próbę określenia szacunkowej liczby czujników osi dla linii jednotorowej z uwzględnieniem ilości rozjazdów zwyczajnych, krzyżowych oraz rozjazdów zwyczajnych o wspólnych odcinkach izolowanych. Zależności podane przez autorów są ich oryginalnymi przemyśleniami, ale zostały poparte przykładami implementacji takich systemów w kolejnictwie UE Poruszany problem jest istotny dla projektowania urządzeń sterowania ruchem kolejowym dla linii regionalnych. W pracy podano przykłady realizacji skomputeryzowanych posterunków ruchu wyposażonych w licznikowe obwody torowe.
Subskrybuj to źródło RSS