Zaloguj się

WIEDZA

Analiza numeryczna stanów naprężeń w procesie skoncentrowanego kulowania pióra resoru

W pracy analizie poddano wpływ parametrów technologicznych procesu kulowania resoru na stany naprężeń w jego warstwie wierzchniej. Przeprowadzono analizy numeryczne procesu zmęczenia części typu resor. Opracowano aplikację w systemie Ansys/LS-Dyna w jezyku APDL, uwzględniającą kulowanie resoru. Obliczenia numeryczne przeprowadzono z zastosowaniem Metody Elementów Skończonych. Uzyskane wyniki mogą stanowić pomoc a opracowana aplikacja narzędzie wspomagające do poprawnego i świadomego opracowania procesu technologicznego produkcji resorów piórowych.

Alternatywna metoda rozwiązywania kwadratowego zagadnienia przydziału

Kwadratowy problem przydziału polega na takim umieszczeniu fabryk (obiektów) w lokalizacjach, aby całkowity koszt wyrażony jako suma iloczynów odległości między obiektami i strumieni towarów przepływających między tymi obiektami był jak najmniejszy. Artykuł ten przedstawia nowy sposób modelowania problemu przy wykorzystaniu grafów dwudzielnych i nowy sposób rozwiązania problemu, krok po kroku, polegający na znalezieniu maksymalnego dopasowania o minimalnej wadze z uwzględnieniem fizycznego umiejscowienia fabryk (obiektów) w lokalizacjach.

Logistyka zawodów sportowych

Celem rozgrywek sportowych jest utworzenie rankingu drużyn bądź zawodników biorących udział w zawodach. Chodzi więc o posortowania drużyn według cechy, jaką jest zdolność do wygrywania meczy. Wszystkie zasady obowiązujące w trakcie rozgrywek tworzą system rozgrywek sportowych. Problem sortowania drużyn jest zagadnieniem probabilistycznym. Z tego powodu w zarządzaniu rozgrywkami sportowymi nie są efektywne tradycyjne metody sortowania. Sformalizowanie problemu zarządzania rozgrywkami sportowymi oraz przedstawiony system są wynikami badań autora artykułu.

Dwukryterialna heurystyka dla rozwiązywania problemu balansowania linii montażowej

W artykule zaprezentowano wyniki badań dotyczące manualnej linii montażowej. Omawiana dwukryterialna heurystyka ma na celu uwzględnienie zarówno minimalizację czasów przestojów ale także bierze pod uwagę obciążenie pracowników biorących udział w procesie montażu. Jak wiadomo nie każda operacja wymaga jednakowego wysiłku oraz jednakowych ruchów fizycznych. W prezentowanej metodzie uwzględnia się w sposób sformalizowany (metoda RULA i REBA) udział ze względu na obciążenie każdego z pracowników linii a otrzymane wyniki służą korekcie balansu linii otrzymanego wcześniej w oparciu o znane metody heurystyczne dla których kryterium optymalizacji jest jedynie czas przestojów maszyny lub bezczynność pracowników na stanowisku montażowym .

Pomiary kąta zwilżania metodą osadzanej kropli oraz metodą wilhelmiego

W artykule opisano dwie metody pomiaru kątów zwilżania, metodę osadzanej kropli oraz metodę płytkową Wilhelmiego (nazwaną dalej metodą Wilhelmiego). Przytoczono równania fizyko-chemiczne, których rozwiązania pozwalają wyznaczyć kąty zwilżania (zostały one zaimplantowane w części obliczeniowej programów użytkowych urządzenia UDPZ i tensjometru K12). Opisano procedury badawcze stosowane przy pomiarze kątów zwilżania.

Praca silnika turbośmigłowcowego w warunkach obladzania tunelu wlotowego

W referacie przedstawiono warunki do powstania oblodzenia silnika turbośmigłowcowego typu TW2-117 zabudowanego na śmigłowcu Mi-8. Przedstawiono zmianę podstawowych parametrów pracy tego silnika. Wykazano dość chaotyczną zmianę tych parametrów po wystąpieniu oblodzenia tunelu wlotowego silnika oraz bardzo istotną zmianę temperatury na odcinku od przekroju wlotowego silnika i przekroju na wejściu do wlotowego aparatu kierującego, która może wywoływać oblodzenie łopatek kierowniczych sprężarki i tym samym zaburzyć przepływ strumienia wlotowego. Zjawisko to jest przyczyną powstawania pompażu silnika, który w ostateczności może wywołać zgaśnięcie silnika. Przeprowadzone badania oparto na parametrach pracy silnika TW2-117 jakie wystąpiły podczas zdarzenia lotniczego w 2004 r. na śmigłowcu Mi-8.

Review of selected electropneumatic control systems

ELECTROPNEUMATICS TP201 workstation for investigating and testing electropneumatic components and systems. The workstation has been implemented in the Laboratory of Mechatronics at the Faculty of Transport and Electrical Engineering of the Kazimierz Pułaski Technical University of Radom and used for laboratory classes. The paper gives examples of laboratory classes carried out with the use of electropneumatic components.
Subskrybuj to źródło RSS