Zaloguj się

WIEDZA

Wpływ zasilania silnika rolniczego z dodatkiem biobutanolu do oleju napędowego na wybrane parametry procesu wtrysku paliwa

W referacie przedstawiono wyniki badań przebiegu procesu wtrysku oraz rozpylania paliwa na krople w silniku PERKINS 1104C-44 pracującym według zewnętrznej charakterystyki prędkościowej, zasilanego: mieszankami niskosiarkowego oleju napędowego z biobutanolem oraz porównawczo paliwem EKODIESEL ULTRA B. Pomiary wykonano na stanowisku hamownianym wyposażonym w system pomiarów wielkości szybkozmiennych. Wykazano, że rodzaj paliwa o różnych właściwościach fizykochemicznych ma istotny wpływ na proces wtrysku oraz rozpylania paliwa. Analiza eksperymentalnie sporządzonych wykresów ciśnienia paliwa w przewodzie wtryskowym i wzniosów iglicy wtryskiwacza umożliwiła wyznaczenie: prędkości wypływu paliwa z rozpylacza oraz długość i rozpad strugi paliwa na krople.

Badanie wewnętrznej sieci informacyjnej pojazdu samochodowego

Artykuł zawiera opis diagnostyki sieci informacyjnej w pojeździe samochodowym. W pracy zamieszczono podstawowy dotyczące zasad funkcjonowania oraz przesyłania informacji w sieci wewnętrznej pojazdu. Przepływ i przesyłanie wszelkiej informacji (sygnałów) w samochodzie odbywa się drogą sieci wewnęttrznej lub sieci CAN. Stąd w przypadku wystąpienia uszkodzeń w samochodzie przed podłączeniem diagnoskopu do złącza diagnostycznego należałoby się wcześniej upewnić o sprawności sieci informacyjnej. W artykule zaprezentowano także system diagnostyki sieci informacyjnej w pojeździe samochodowym. Przedstawiono wyniki i wnioski z diagnostyki samochodowej sieci informacyjnej.

Badania drogowe nowego typu hamulca do pojazdu opancerzonego

Niezawodność tych pojazdów stanowi o bezpieczeństwie przewożonych nimi ludzi i towarów. Ze względu na wysoką masę własną pojazdów opancerzonych problemem staje się zapewnienie optymalnie działających hamulców, zapewniających z jednej strony rozsądną drogę hamowania a z drugiej akceptowalne koszty wytworzenia i użytkowania. Proces doboru parametrów, projektowania oraz późniejszej weryfikacji gotowego wyrobu jest procesem trudnym i czasochłonnym. Niniejsza praca przedstawia badania drogowe będące uzupełnieniem przeprowadzonych wcześniej badań laboratoryjnych hamulca pojazdu opancerzonego, projektu wykonanego w Pracowni Podwozi Lotniczych ILOT.

Wybrane problemy współczesnej biometrii w systemach bezpieczeństwa

Artykuł porusza ważne problemy związane z wdrażaniem biometrycznego uwierzytelniania w systemach bezpieczeństwa in corporre. W artykule podnosi się aspekty uwarunkowań społeczno-prawnych stosowania biometrii oraz znaczenie wykorzystania cech osobniczych w systemach bezpieczeństwa. Autorzy szczególną uwagę zwracają na istnienie podatności i słabych punktów biometrycznych systemów uwierzytelniania, które mogą w istotny sposób kompromitować skuteczność systemów bezpieczeństwa. W artykule autorzy opisują także wybrane metody i sposoby przeciwdziałania atakom uwypuklając rolę multibiometrii jako ważnego elementu zwiększającego bezpieczeństwo.

Nowatorskie podejście w zakresie modelowego opisu materiałów elastomerowych

Celowe jest zastosowanie nowych metod opisu przy użyciu analitycznych złożonych zależności matematycznych czy systemów numerycznych zbudowanych w oparciu o Metodę Elementów Skończonych. W referacie zaprezentowano metodę oceny właściwości materiałów o nieliniowych właściwościach. Dokonano omówienia zagadnień związanych z doświadczalną weryfikacją właściwości materiałów lepko sprężystych.

Application of the theory of hyperelastic-plastic materials in the test of static stretching of the rod with circular crossection

In these works the results of experimental studies, analytical solutions and the FEM simulations in the framework of the theory of large deformation theory can be found, cf. e.g.. Here the effective solutions of boundary value problems are obtained with application of finite element method (FEM) and ABQAQUS software. It is worth noting that reasonable modeling of rod stretching experiment in frame of the small deformation theory is not possible. The main goal of this study is to compare the FEM solutions obtained for two different large deformation theories for elastic-plastic materials, i.e. the theoretical formulation proposed in and the theory implemented in ABAQUS/Standard.

Amortyzatory o zmiennym w sposób ciągły tłumieniu

W artykule zaprezentowano budowę i właściwości amortyzatorów o zmiennym tłumieniu, uzyskiwanym poprzez zastosowanie tzw. zaworu obejściowego. Zmiana siły tłumienia tych amortyzatorów uzyskiwana jest przez użycie elektrozaworu proporcjonalnego. Przedstawiono także skrótowo klasyfikację amortyzatorów półaktywnych oraz wyniki własnych badań charakterystyk takiego amortyzatora. Pokazano wpływ zakresu zmienności sił tłumienia amortyzatora na zakres zmienności poziomu bezwymiarowego współczynnika tłumienia zawieszenia.

Zastosowanie inteligentnych systemów magistralnych do sterowania napędami bramowymi

Inteligentne instalacje elektryczne zajmują coraz ważniejsze miejsce we współczesnym budownictwie. Naturalnym dążeniem człowieka jest pragnienie zapewnienia sobie komfortu. Wśród elementów wchodzących w skład instalacji elektrycznych w budynku są również urządzenia wykorzystywane do zdalnego uruchamiania napędów bramowych. Stwarza to potrzebę integracji z inteligentnym budynkiem coraz większej liczby systemów.
Subskrybuj to źródło RSS